Modernizacja mostu Siekierki–Neurüdnitz zgodnie z planem [wideo z drona]

Dawny most kolejowy Siekierki-Neurüdnitz ma być jedną z największych atrakcji tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Jego modernizacja rozpoczęła się w grudniu ubiegłego roku i mimo pandemii jest kontynuowana, bo według marszałka Olgierda Geblewicza inwestycje publiczne powinny wciąż być kołem zamachowym lokalnej gospodarki.

Po remoncie most będzie nie tylko bramą do rowerowego pogranicza, ale także umożliwi wypoczynek na łonie unikalnej przyrody Pomorza Zachodniego i Brandenburgii. Poza ścieżką pieszo-rowerową, na liczącym 660 metrów obiekcie powstaną także miejsca odpoczynku dla turystów i specjalna platforma widokowa.

Wykonawca zdemontował już budynek na wyspie mineralnej oraz usunął z mostu zbędne elementy stalowe. Pomalowano też 5 z 9 przęseł, a obecnie trwa renowacja przyczółku starego mostu. – Most w Siekierkach w przyszłości będzie fantastyczną atrakcją turystyczną zarówno dla mieszkańców, jak i przybywających do nas turystów. Wierzę, że turystyka wróci na swoje należne miejsce w zachodniopomorskiej gospodarce i wciąż będzie napędzała naszą lokalną ekonomię – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Dolina Dolnej Odry to prawdziwy raj dla miłośników przyrody. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków, m.in. tak unikalne jak bieliki czy puchacz Bubo-Bubo. Dla tego ostatniego gatunku zbudowane zostały specjalne platformy lęgowe, na których może mieszkać w czasie prac budowlanych.

Warto blisko 12 mln zł inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm Intop Skarbimierzyce oraz Intop Warszawa. Zakończenie prac ma nastąpić w przyszłym roku.

– Nie wstrzymujemy naszych inwestycji, gdyż nie chcemy pogłębiać kryzysu ekonomicznego, który będzie skutkiem pandemii koronawirusa. Uważamy, że inwestycje publiczne powinny być wciąż kołem zamachowym gospodarki. Bardzo cenimy sobie te inwestycje, które są realizowane przez nasze zachodniopomorskie firmy – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz.

Modernizacja mostu Siekierki–Neurüdnitz jest częścią wartego blisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch (zadanie zostało w 85% dofinansowane z programu INTERREG Va). Obecnie trwa przetarg na realizację niemieckiej części inwestycji.

Brama do Trasy Pojezierzy Zachodnich

Wyremontowany most Siekierki-Neurüdnitz jako transgraniczna ścieżka pieszo-rowerowa połączy Trasę Pojezierzy Zachodnich z systemem niemieckich i międzynarodowych tras rowerowych. W naszym województwie trasa będzie miała ponad 420 km długości i poprowadzi przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Szlak ma dwie odnogi. Pierwsza rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi aż do Białego Boru. Już teraz można dojechać od mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju nową trasą rowerową o długości 36 km. Następnie trasa wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część z tych odcinków jest już gotowa, część wymaga oznakowania, a część jest dopiero na etapie projektowania.

Natomiast na odcinku Myślibórz – Barlinek – Pełczyce – Choszczno trasa pojezierna zostanie poprowadzona po nasypie dawnej linii kolejowej. Obecnie realizowane są m.in. odcinki Sulimierz–Mostkowo (2,9 km), Pełczyce–Płotno (5 km), przejście przez Barlinek czy fragment szlaku z Pełczyc do Choszczna. Trasa Pojezierzy Zachodnich biegnie do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej szlak prowadzi przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek, Szczecinek i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl