Jeszcze pięć hybryd pojawi się na torach Pomorza Zachodniego

Po torach kolejowych w województwie zachodniopomorskim porusza się już siedem nowoczesnych dwunapędowych pojazdów. Ich liczba jeszcze się większy. Zarząd Województwa w poprzednim tygodniu zdecydował się na zakup pięciu kolejnych pociągów hybrydowych. Zamówienie będzie zrealizowane w 2022 roku. Jego wartość to 123 mln zł brutto.

Województwo zachodniopomorskie jest pionierem

Województwo zachodniopomorskie jest pierwszym regionem w Polsce, który do obsługi regularnych połączeń kolejowych stosuje hybrydy. Dwa nowoczesne pociągi z Newagu już w styczniu 2021 r. przewiozły pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. następnych miesiącach hybrydowa flota Pomorza Zachodniego zwiększyła się. Samorząd skorzystał z prawa opcji i zamówił jeszcze pięć pociągów. Dwa zaczęły się poruszać po torach w lipcu ubiegłego roku. Kolejne trzy zrobiły to w grudniu.

Co wyróżnia pociągi hybrydowe?

Są to pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym. Mają one za sobą już ponad pół miliona kilometrów. Bardzo dobrze sprawdzają się do codziennych przejazdów. Gwarantują dużą wygodę podróżującym. Są przyjazne dla środowiska naturalnego. Dają możliwość prostszej organizacji przewozów na trasach częściowo niezelektryfikowanych.

To prawdziwa rewolucja

Marszałek Olgierd Geblewicz stwierdza, że: Hybrydy, a więc możliwość zmiany napędu, to mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń. Korzyści dla pasażerów i dla środowiska. Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów.

W umowie z NEWAG SA, podpisanej w 2020 roku, samorząd województwa poza zamówieniem podstawowym zawierających 2 pojazdy przewidział możliwość zamówienia nawet dziesięciu kolejnych na zasadzie prawa opcji. Po zakupie pierwszych dwóch pojazdów, można było – na tych samych warunkach, w tej samej cenie – zamówić następnych pięć. Później jeszcze pięć.

Marszałek Olgierd Geblewicz podkreśla, że: Jeśli chodzi o hybrydy na torach jesteśmy liderem w Polsce i tę pozycję zamierzamy utrzymać.

Pojazdy dwunapędowe jeżdżą ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Podjęta 2 lutego 2022 roku decyzja Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego o zakupie kolejnych pociągów, wiąże się z tym, że jeszcze w 2022 roku na Pomorze Zachodnie dotrą hybrydy numer 8, 9, 10, 11 i 12. Kolejne połączenia będą realizowane przy użyciu najnowocześniejszego taboru.

Ekologiczne pociągi

Podwójny napęd, możliwość zmiany źródła zasilania to oszczędność paliwa i zmniejszenie emisji zanieczyszczeń. Przy aktualnej strukturze tras zastąpienie jednego pojazdu spalinowego hybrydą oznacza ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej w ciągu roku. Do atmosfery dostaje się również mniej tlenku azotu i sadzy HS. Oszczędności paliwa to setki ton.

Klimatyzacja, bezprzewodowy internet oraz rowery

Pociągi mają klimatyzację, bezprzewodowy internet, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków. Te udogodnienia moglibyśmy wymieniać jeszcze długo. W pociągach przewidziano 150 miejsc siedzących, 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd to cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej przy użyciu odbieraka prądu. Do tego dochodzi jeszcze jednostka napędowa złożona z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu. Ona zasila silniki elektryczne na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Pojazdy mają najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu. Maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (napęd spalinowy).

Pięć nowych pociągów ma kosztować 123 mln zł brutto. Na siedem zakupionych hybryd Województwo Zachodniopomorskie odłożyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru odbywają się za sprawą dofinansowania środkami Unii Europejskiej.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl