13 listopada br. mieszkańcy Pomorza Zachodniego mogą wybrać się na bezpłatną wycieczkę ze Szczecina do Berlina historycznym pociągiem Ex 186 „Stetinum”.
W czasach NRD pomarańczowo-kremowy ekspres miejski kursował od poniedziałku do piątku pomiędzy Berlinem a miastami powiatowymi. Jutro Ex 186 „Stetinum” będzie ciągnięty przez legendarną lokomotywę Ludmilla, która kursowała na trasie do Szczecina aż do 2012 roku (przywoziła gości m.in. z Pragi i Amsterdamu). Bezpłatna wycieczka odbędzie się z okazji zakończenia remontu infrastruktury wokół dworca w Tantow. W ramach wartej prawie milion euro inwestycji postawiono nowe wiaty na peronach, przygotowano miejsca postojowe dla samochodów oraz ustawiono stojaki rowerowe.
Bezpłatne bilety na przejazd będzie można odebrać na peronie w Szczecinie. Ze stolicy Pomorza Zachodniego pociąg wyruszy o godz. 15.55. Osoby, które nie chcą jechać do samego Berlina mogą wysiąść w Tantow, bo stamtąd 10 minut po przyjeździe (o godz. 16.25) odjeżdża pociąg regionalny do Szczecina. Bilety na pociąg powrotny można zakupić u konduktora.
Rozkład jazdy
Ex 186 | Szczecin – Dworzec Główny
Odjazd godz. 15.55 |
Tantow
Przyjazd godz. 16.15 |
Tantow
Odjazd godz. 16.28 |
Angermünde
Przyjazd godz. 17.00 |
|
Angermünde
Odjazd godz. 17.05 |
Berlin-Lichtenberg
Przyjazd godz. 18.31 |
|
Berlin-Lichtenberg
Odjazd godz. 18.45 |
Berlin-Schönefeld
Przyjazd godz. 19.00 |
Wcześniej, bo o godz. 11.55 zaplanowana jest wycieczka kolejowa do Tantow, w której wezmą udział przedszkola i szkoły podstawowe ze Szczecina uczące się języka niemieckiego. Na miejscu przewidziany jest krótki program artystyczny oraz atrakcje dla najmłodszych. Bilety dla indywidualnych podróżnych będzie można odebrać u organizatorów do wyczerpania zapasów.
Historia połączenia kolejowego Berlin-Szczecin
Linia kolejowa z Berlina do Szczecina została otwarta 16 sierpnia 1843 r. Ze względu na duży ruch i wysoką frekwencję 1 sierpnia 1873 roku stała się dwutorowa, co świadczy o tym, że miała duże znaczenie gospodarcze. Po zakończeniu II wojny światowej drugi tor został rozebrany i wywieziony do ZSRR w ramach reparacji, przez co połączenie straciło na znaczeniu. W ramach budowy Kombinatu Petrochemicznego w Schwedt nad Odrą w 1974 r. Deutsche Reichsbahn (koleje NRD) przywróciły drugi tor na trasie z Berlina do Passow, a w 1985 r. odcinek ten został zelektryfikowany. Jednotorowy i niezelektryfikowany jest tylko odcinek między Passow a stacją Szczecin Gumieńce o długości 40 km. Ta luka infrastrukturalna sprawia, że linia niestety nie wykorzystuje swojego potencjału, a pod względem ruchu osobowego bez przesiadek znajduje się na poziomie z roku jej otwarcia (tylko dwa pociągi osobowe dziennie w każdą stronę kursują bez przesiadek).
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl