Żegnaj BikeS 3. BikeS trzeciej generacji w poniedziałek kończy ostatni sezon.

Zaliczył 3 mln podróży, woził dyplomatów, prezydentów, olimpijczyków, piłkarzy, muzyków, brał udział w triathlonie. Bikes trzeciej generacji w poniedziałek kończy swój ostatni sezon.

Wystartował 21 sierpnia 2014 roku pod hasłem „Bądź eco, przesiądź się na Bike_S!”. Szczecinianie polubili rower miejski i zaczęli z niego intensywnie korzystać. W momencie uruchomienia w serwisie www.bikes-srm.pl  zarejestrowanych było blisko 1200 osób, teraz ponad 50 tys.

Szybko powstały trzy społeczne aplikacje na smartfony. Rada Osiedla Gumieńce zrobiła szkolenie, jak się zarejestrować. Z wielu dzielnic Szczecina zaczęły spływać prośby o kolejne stacje.

BikeS w następnych latach się powiększał i wypożyczał, ale także brał udział w różnych, czasem zaskakujących wydarzeniach.

Bikes
BikeS wystartował 21 sierpnia 2014. Tydzień później oficjalne otwarcie. Prezydent Piotr Krzystek i Marcin Jeż z BikeU ruszają wokół Jasnych Błoni

Lipiec 2014, parking przed Floating Arena. Prezentacja roweru BikeS. Na siodełku Andrzej Kraśnicki jr z Gazety Wyborczej, z lewej Andrzej Kutys Radio Szczecin , z prawej Marcin Jeż z firmy Bikeu, która dostarczyła rowery i stacje.

21 sierpnia 2015. Pierwsza rocznica Bikes na Jasnych Błoniach.

Do pracy, na zakupy, dla relaksu

Podczas wizyty w Szczecinie w 2014 roku bajkesem podróżował ambasador Danii w Polsce Steen Homme. Muzycznym patronem stacji na deptaku Bogusława została Baltic Neopolis Orchestra.

– „Do pracy, z pracy i na zakupy, a w weekendy dla relaksu. Każdy powód dobry, aby tylko pojechać rowerkiem. Zakochałam się w bike-s i zaraziłam syna Dziękuję! I oczywiście GRATKI” – napisała na FB jesienią 2014 jedna z najwierniejszych użytkowniczek BikeS pani Beata.

W grudniu 2015 energia z pedałowania na 10 rowerach BikeS (tym razem w wersji stacjonarnej) posłużyła do oświetlenia wspaniałej choinki bożonarodzeniowej, która stanęła na Placu Orła Białego z inicjatywy pani Anny Kapturskiej z lodziarni „Gelatiamo”.

Grudzień 2015. Akcja oświetlenia choinki rowerami BikeS na Placu Orła Białego. Na zdjęciu inicjatorka Anna Kapturska z Gelatiamo Lodziarnia. Pedałuje Marek Kolbowicz, złoty medalista olimpijski, dziś miejski radny.

Bikes brał udział w najwolniejszym przejeździe rowerem przy niegdysiejszej kawiarni „Stojaki” przy ul. Rayskiego, ale też dwa razy w imprezie o dużym ciężarze gatunkowym, jakim jest „Triathlon Szczecin”.

W 2016 roku Grzegorz Sejnota w ćwiartce klasycznego triathlonu przejechał 45 km w czasie 01:47:43 (średnia 25.87 km/h). W 2018 Mateusz Szechlicki na tym samym dystansie wykręcił 01:44:39!

Lipiec 2016. Grzegorz Sejnota na trasie Triathlon Szczecin.Nogi z żelaza musiał mieć też Filip, 36-letni inżynier, który latem 2019 na rowerze miejskim w jeden dzień pokonał 250 km wokół Zalewu Szczecińskiego – ze średnią 24,7km/h.

Dwa razy zielone rowery brały udział w sesjach zdjęciowych do kalendarzy piłkarskich: raz dla panów z „Pogoni Szczecin” (kalendarz na rok 2019), raz dla pań z „Olimpii Szczecin” (2017).

Bikes
Lipiec 2019. Filip na trasie wokół Zalewu Szczecińskiego. 250 km w jeden dzień!

Bikes

Kalendarz Pogoni na 2019 rok.

Trzy miliony wypożyczeń

Najważniejszy bilans BikeS to liczba wypożyczeń, która przez siedem sezonów dobiła blisko trzech milionów.

Najlepszy wynik BikeS zanotował w 2016 roku – 565 tys. W tym samym roku padł rekord miesiąca: we wrześniu 2016 szczecinianie wykręcili 108 tysięcy.

Szczeciński Rower Miejski najczęściej był wypożyczany w godzinach od 15:00 do 16:00. Znacznie częściej wykorzystywany w dni powszednie niż w weekendy. Oznacza to, że Bike_S był używany zgodnie z przeznaczeniem, czyli jako alternatywa dla komunikacji samochodowej (indywidualnej i zbiorowej).

Ostatni sezon – pod znakiem pandemii – kończy się liczbą 215 tys. wypożyczeń.

6 maja 2020. BikeS wraca po miesiącu „kwarantanny”.
Dwa etapy BikeS

Na początku system składał się z 33 stacji i 342 rowerów.

W sierpniu 2016 Bike_S zwiększył się o 43 nowe stacje i 344 rowery. 29 stacji powstało na Prawobrzeżu, a 14 w dzielnicy Zachód. Podstawowym celem inwestycji na Prawobrzeżu było zwiększenie mobilności mieszkańców, ze szczególnym uwzględnieniem pasażerów Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, korzystających z pętli przy ul. Turkusowej i przystanku przy ul. Gryfińskiej.

O budowie stacji w dzielnicy Zachód zdecydowali uczestnicy głosowania na „Szczeciński Budżet Obywatelski 2016”.

Przetarg na dostawę nowych stacji i rowerów wygrała firma Nextbike Polska.

Ostatnie dni BikeS 3

Od dziś rowery po serwisie nie będą już wracać na ulice, natomiast akcja zwożenia pozostałych jednośladów rozpocznie się po godz. 16:00 w poniedziałek, 30 listopada. Po północy system przestanie działać.

BikeS 4 generacji

W przyszłym roku na ulice wyjedzie BikeS 4 generacji. Nie będzie trzeba zostawiać  czy wypożyczać roweru na konkretnej stacji. Każdy pojazd będzie wyposażony we własny terminal i GPS. Będą też zmiany w cenniku. Powstanie system abonamentowy. Kolejna ważna zmiana: rowery będą jeździć cały rok.

Przetarg na dostawę nowych pojazdów spółka NiOL planuje w grudniu. BikeS 4 generacji wystartuje wiosną przyszłego roku.

Dokładną datę poznamy po wyłonieniu dostawcy zamówienia.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl