Widać pierwsze efekty wprowadzenia płatnej strefy parkowania. Puste parkingi na Starym Mieście.

Od 1 lutego działa Strefa Zamieszkania Stare Miasto. Jej celem miało być zwiększenie rotacji zatrzymujących się na jej obszarze aut. Cztery płatne parkingi niestrzeżone już funkcjonują. Zatrzymać się na nim może każdy, ale od poniedziałku do piątku obowiązują opłaty. W efekcie ubyło samochodów na Starym Mieście i pod Trasą Zamkową, a popularny staje się Parkingu Park & Ride przy Hangarowej. Czy to rzeczywiście rotacja, o którą chodziło?

Strefa Zamieszkania Stare Miasto obejmuje  ul. Łaziebną i Mariacką, część ul. Tkackiej na odcinku od pl. Żołnierza Polskiego do ul. Grodzkiej, część ul. Staromłyńskiej na odcinku od pl. Żołnierza Polskiego do skrzyżowania z ulicami: ul. Koński Kierat i ul. Łaziebną, część ul. Koński Kierat na odcinku od ul. Mariackiej do ul. Farnej, część ul. Staromiejskiej na odcinku od ul. Grodzkiej do ul. Wyszyńskiego.

Nowe płatne parkingi na Starym Mieście

1 lutego 2021 zaczęły w niej działać cztery nowe płatne parkingi niestrzeżone (PPN):

  • pod Trasą Zamkową
  • przy ul. Czarnieckiego
  • przy ul. Ogińskiego
  • przy ul. Szymanowskiego.

Opłaty za postój obowiązują od poniedziałku do piątku i można je wnosić w parkomatach oraz za pomocą płatności mobilnych. Cennik zależy od konkretnej lokalizacji, o czym szczegółowo pisaliśmy w styczniowym artykule.

Jak wygląda parkowanie na Starym Mieście po wprowadzeniu opłat?

Po wprowadzeniu ograniczeń w parkowaniu w rejonie Starego Miasta kierowcy preferują przede wszystkim miejsca całkowicie nieodpłatne, takich jak Park&Ride przy ulicy Hangarowej.

P&R-ulica-Hangarowa-Szczecin-luty-2021
Park@Ride ulica Hangarowa, Szczecin, luty 2021, źródło: NiOL

Płatne parkingi niestrzeżone w rejonie Starego Miasta nie wyglądają na szczególnie oblegane przez użytkowników czterech kółek.

 PPN-Czarnieckiego-Szczecin-luty-2021
Płatny Parking Niestrzeżony, ul. Czarnieckiego, Szczecin, luty 2021, źródło: NiOL

PPN-Trasa-Zamkowa-Szczecin-luty-2021

Płatny Parking Niestrzeżony, Trasa Zamkowa, Szczecin, luty 2021, źródło: NiOLNajwięcej parkujących, którzy nie liczą się z opłatami, zobaczyć można na PPN przy Ogińskiego.

PPN, ul. Ogińskiego, Szczecin, luty 2021
PPN, ul. Ogińskiego, Szczecin, luty 2021, źródło: NiOL

Oczywiście, zdjęcia są tylko poglądowe, a na ilościowe wyniki będzie trzeba poczekać co najmniej do końca lutego. Wtedy NiOL (miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne) będzie mogła zamknąć pierwszy miesiąc pobierania opłat i na tej podstawie określić rzeczywistą rotacyjność nowych PPNów

Prezes spółki NiOL, Radosław Kanarek, sugeruje nawet termin późniejszy: musimy poczekać na 31 marca, kiedy zmienią się zasady korzystania z SPP. Z całą pewnością to dodatkowo wpłynie na zachowania kierowców. Zmiany nie będą gwałtowne, bo mimo że roczne abonamenty znikną z cennika, kierowcy będą nimi dysponować przez wiele miesięcy, a niektórzy nawet przez rok. Po drugie mamy epidemię i dość ostrą zimę, a to czynniki, które w znaczącym stopniu zmniejszają obciążenie miejsc postojowych w centrum. Tak więc wstrzymajmy się z kategorycznymi ocenami co najmniej kilka miesięcy.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl