Uważaj na spoofing telefoniczny!

08:49
spoofing telefoniczny

Niestety, oszustwa telefoniczne są coraz bardziej powszechne i cyberprzestępcy stale szukają nowych sposobów wyłudzania pieniędzy. Podawanie się za pracowników banku poprzez spoofing telefoniczny jest jednym z takich podstępnych sposobów.

Spoofing telefoniczny polega na manipulacji numerem lub nazwą wyświetlaną na telefonie ofiary, aby wydawało się, że dzwoni rzeczywisty pracownik banku lub innej instytucji. W takim przypadku oszuści wykorzystują zaufanie ofiary i wprowadzają ją w błąd.

Ich ofiarą padło kilku mieszkańców Szczecina, którzy na prośbę fałszywych pracowników banku dokonali przelewu na pusty Blik lub zainstalowali w swoich komórkach aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. Ta fatalna w skutkach decyzja kosztowała ich łącznie ponad kilkadziesiąt tysięcy złotych.

W opisanym scenariuszu oszuści dzwoniąc podają się za pracowników banku i informują ofiarę o rzekomych nieprawidłowościach na jej koncie. Następnie proszą o wykonanie kilku czynności, takich jak instalacja aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do telefonu. To daje oszustom pełny dostęp do urządzenia ofiary. Oszuści mogą również prosić o zmianę hasła do bankowości mobilnej i przekazywanie otrzymywanych kodów autoryzacyjnych. W ten sposób oszuści uzyskują pełny dostęp do konta ofiary i mogą dokonywać nieuprawnionych przelewów, zaciągać kredyty lub wypłacać pieniądze z bankomatów.

W rezultacie osoby padające ofiarą takich oszustw ponoszą znaczne straty finansowe i cierpią negatywne skutki.

Aby chronić się przed tego rodzaju oszustwami, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze. Przed wykonaniem jakiejś nowej/podejrzanej operacji, skontaktuj się z członkiem rodziny, znajomym, sąsiadem.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.
/ Źródło:  Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Szczecinie /