Umowa na nowe tramwaje podpisana. Najpóźniej do maja 2026 cztery nowe tramwaje w Szczecinie

Spółka Tramwaje Szczecińskie zawarła umowę z firmą Modertrans z Poznania na dostawę czterech nowoczesnych, dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Dokument przewiduje także możliwość zamówienia kolejnych ośmiu pojazdów.

Nowoczesne tramwaje dla Szczecina

Zamówione pojazdy będą jednoprzestrzenne, trójczłonowe i przegubowe, a dzięki w pełni niskopodłogowej konstrukcji ułatwią dostęp pasażerom o ograniczonej mobilności. Ich długość wyniesie 31,97 metra, szerokość 2,4 metra, a jednorazowo pomieszczą do 240 pasażerów (194 miejsca stojące i 46 siedzących). Komfort podróży zwiększą klimatyzacja, dostęp do Wi-Fi, gniazda USB oraz łatwe w czyszczeniu siedzenia pokryte specjalną tkaniną.

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów zastosowano m.in. fotokomórki i czujniki nacisku zapobiegające przytrzaśnięciu drzwiami. Dwa miejsca w przedziale przeznaczono dla wózków dziecięcych lub inwalidzkich. Nowoczesny system monitoringu obejmie wnętrze tramwaju, miejsce pracy motorniczego oraz otoczenie pojazdu.

Tramwaje zostaną wyposażone w cztery skrętne wózki napędowe, co ograniczy zużycie torów i kół oraz zapewni cichszą pracę. Silniki prądu zmiennego z energooszczędnym napędem falownikowym zmniejszą emisję szkodliwych cząstek grafitu i miedzi. Dodatkowo, w przypadku zaniku zasilania, pojazdy będą mogły samodzielnie pokonać odcinek do 100 metrów dzięki bateriom akumulatorów.

Harmonogram dostaw i koszty

Realizacja zamówienia podzielona została na dwa etapy. Pierwszy, obowiązkowy, obejmuje dostawę czterech tramwajów, specjalistycznego pojazdu technicznego oraz wyposażenia serwisowego do 31 maja 2026 roku. Wartość tej części wynosi 63,7 mln zł brutto, z czego 33 mln zł spółka planuje pokryć dzięki wsparciu unijnemu z programu FENIX.

Drugi etap, opcjonalny, zakłada zakup do ośmiu dodatkowych tramwajów, pod warunkiem uzyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy. Decyzja w sprawie dofinansowania, oceniana przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, ma zapaść po 20 grudnia br. Koszt jednego pojazdu wynosi 12 mln zł netto.

Dwukierunkowe tramwaje – wszechstronność w działaniu

Nowe pojazdy znacząco zwiększą elastyczność komunikacji miejskiej, szczególnie na remontowanych odcinkach torowisk, gdzie nie można korzystać z pętli lub jednego toru. Obecnie w Szczecinie eksploatowanych jest sześć tramwajów dwukierunkowych, które obsługują m.in. trasę Pl. Szyrockiego – Pl. Żołnierza Polskiego w związku z modernizacją al. Powstańców Wielkopolskich.

Z 200 tramwajów liniowych w Szczecinie jedynie 28 to pojazdy w pełni niskopodłogowe. Nowe zakupy pozwolą stopniowo unowocześniać flotę, odpowiadając na potrzeby pasażerów oraz standardy nowoczesnego transportu publicznego.

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl