Tramwajowe Dzieje, czyli cykl historii o zabytkowych, szczecińskich tramwajach

Przez najbliższe tygodnie miłośnicy tramwajów i historii z nimi związanych będą mogli śledzić cykl „Tramwaje Szczecińskie w podróży” o zabytkowych pojazdach, znajdujących się w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Seria „Tramwajowe Dzieje” ukazywać się będzie co piątek na Facebooku.

Jedna z historii dotyczy tak zwanej „Stodwójki”. Pojazdy owe pojawiły się w Szczecinie w 1971 roku. Jak możemy się dowiedzieć z profilu „Tramwaje Szczecińskie w podróży” ich pojawienie się w mieście było dużym przełomem, bowiem mieszkańcy z kanciastej eNki przesiedli się na bardziej pojemne tramwaje przegubowe.

Źródło: Tramwaje Szczecińskie w podróży / Facebook

Jak potoczyła się dalej historia „Stodwójek”? Jak możemy przeczytać:

W latach 90. Stodwójki przeszły metamorfozę w Miejskich Zakładach Naprawy Tramwajów w Krakowie. 16 wozów wróciło do Szczecina otrzymując nowe, charakterystyczne reflektory ,przyciski do samodzielnego otwierania drzwi przez pasażera oraz nowe siedzenia kubełkowe.

„Nowe” 102Na skierowano na Zajezdnię Niemierzyn, gdzie dotrwały aż do zamknięcia zajezdni w 2004 r. W związku z tym tramwaje te ponownie musiały znaleźć się na „Pogodnie”, gdzie mogły służyć przez kolejne 3 lata, aż do…

Do 28 lutego 2007r. Tego dnia ostatnie 4 wagony typu 102Na wyjechały na linię 4. Ostatni kurs Stodwójki – 601, zakończył się na bramach zajezdni ok. 23:30. Po tej dacie, tramwaje te nigdy więcej nie znalazły się w ruchu liniowym

[fragment statusu „Tramwaje Szczecińskie w podróży” na Facebooku]

Źródło: Szczecińskie Tramwaje w podróży / Facebook
Źródło: Szczecińskie Tramwaje w podróży / Facebook

Obecnie, w hali Muzeum Techniki i Komunikacji znajduje się jedna z dwóch pozostawionych szczecińskich Stodwójek – 606, wyremontowana przez Wydział Remontowy.

Cykl „Tramwajowe Dzieje” można śledzić TUTAJ.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl