Ruch jedną jezdnią, wstrzymane kursowanie tramwajów. Wielkie zmiany na ul. Wyszyńskiego

Spółka Tramwaje Szczecińskie poinformowała, że 27 czerwca br. (sobota) rozpocznie się kolejny etap przebudowy węzła „Wyszyńskiego”. Zaplanowane prace będą wiązały się z wprowadzeniem dużych zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i organizacji ruchu w tym rejonie.

Organizacja ruchu

W tym etapie wykonawca zajmie całkowicie jezdnię ulicy Wyszyńskiego w stronę Bramy Portowej (przewidziane jest także zajęcie zewnętrznego pasa ulicy Wyszyńskiego, które będzie następowało odcinkami wraz z postępem prac). Przejazd przez skrzyżowanie na ul. Wyszyńskiego będzie odbywał się dwukierunkowo jezdnią ulicy Wyszyńskiego w stronę Mostu Długiego.

Dla pojazdów jadących z prawobrzeża prawy pas na Moście Długim będzie dawać możliwość tylko dla relacji skrętu w prawo, natomiast lewym pasem ruch będzie odbywać się na wprost. Dodatkowo ul. Mała Odrzańska (tzw. Ucho Sternickiego) będzie wyłączona z ruchu. Na wysokości ul. Sołtysiej pojazdy jadące z Bramy Portowej kierowane będą za pomocą zapory na południową jezdnię ul. Wyszyńskiego – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

Dla pojazdów jadących z Bramy Portowej zalecany jest objazd przez Trasę Zamkową (będą na niego kierowane także te jadące z ul. Dworcowej), a dla nadjeżdżających z al. Niepodległości przez ul. Nową.

ulica Wyszyńskiego organizacja ruchu zmiany czerwiec 2020
Fot. Spółka Tramwaje Szczecińskie

Komunikacja miejska

Od 27 czerwca br. (dla linii nocnych od nocy z 27 na 28 czerwca) do odwołania wstrzymany zostanie ruch tramwajowy na odcinku Brama Portowa – Turkusowa. Wprowadzone zostaną także zmiany w kursowaniu linii autobusowych, których trasa przebiega przez ul. Wyszyńskiego:

  1. Kursowanie linii 2 zostanie zawieszone.

2. Tramwaje linii 7 kursować będą na zmienionej trasie Krzekowo – Brama Portowa – Potulicka według specjalnego rozkładu jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.

3. Tramwaje linii 8 kursować będą na zmienionej trasie Gumieńce – Brama Portowa – Dworzec Niebuszewo według specjalnego rozkładu jazdy, bez zmiany częstotliwości kursowania.

4. Tramwaje linii 10 będą kursować według specjalnego letniego rozkładu jazdy.

5. Uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 807, kursująca na trasie Turkusowa – Walecznych – rondo Ułanów Podolskich – Leszczynowa – Eskadrowa – most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego – Brama Portowa. Na trasie uruchomione zostaną przystanki:

  • Turkusowa – przystanek końcowy i początkowy, Turkusowa – przystanek tylko w kierunku Bramy Portowej, Walecznych 63 nż, Zdroje Dworzec, Rondo Ułanów Podolskich, Hangarowa nż, Basen Górniczy, Merkatora nż, Parnica nż, Port Centralny nż – przystanki na torowisku tramwajowym, Energetyków – przystanki na torowisku tramwajowym, Wyszyńskiego, Brama Portowa – przystanek końcowy, dla wysiadających, Brama Portowa – przystanek tylko w kierunku Turkusowej, Plac Zwycięstwa – przystanek dla wsiadających

Przejazd między przystankami Brama Portowa i Plac Zwycięstwa realizowany będzie jako techniczny (bez pasażerów).

Kursy wykonywane będą z częstotliwością:

  • w dni powszednie: do godz. 06.00 co 7–8 minut, do godz. 20.00 co 6 minut, po godz. 20.00 co 10 minut,
  • w soboty do godz. 09.00 i po godz. 18.00 co 10 minut, w pozostałym okresie co 6 minut,
  • w niedziele i święta (tymczasowo obowiązuje rozkład na Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie) do godz. 11.00 i po godz. 18.00 co 12 minut, w pozostałym okresie co 10 minut

6. W związku ze zmianą organizacji ruchu i skierowaniem całości ruchu przez południową jezdnię ul. Wyszyńskiego, zawieszeniu ulegną dotychczasowe przystanki „Wyszyńskiego” dla linii autobusowych kursujących przez ul. Wyszyńskiego w kierunku Bramy Portowej, tj. 5276ABCGH522531 i 532. W zamian uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy, zlokalizowany na wysokości skrzyżowania z ul. Mściwoja, na dotychczasowym peronie dla linii tramwajowych w kierunku Turkusowej.

7. Autobusy linii 75521527 i 528 wycofane zostaną z ul. Wyszyńskiego i skierowane przez ul. Nową i Dworcową. Wyłączone z użytkowania dla tych linii zostaną przystanki „Dworcowa” (tylko linia 75) oraz „Wyszyńskiego”. W zamian uruchomiony zostanie przystanek „Plac Tobrucki” wspólny z linią 3. Na węźle „Brama Portowa” autobusy będą się zatrzymywać na przystankach wspólnych z liniami 61 i 87 (w obu kierunkach). Linie kursować będą według normalnych rozkładów jazdy.

O inwestycji

Przebudowa węzłów „Szarych Szeregów” oraz „Wyszyńskiego” ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.

Realizacja inwestycji ruszyła w połowie stycznia br. Na wykonanie całości zadania (czyli przebudowę obu węzłów) wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy.

  • Zakres prac na węźle „Szarych Szeregów” obejmie między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków na ul. Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
  • Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmie między innymi przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.

Wartą blisko 45 mln zł inwestycję realizuje firma ZUE S.A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl