Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego i torowiska tramwajowego w przyszłym tygodniu

Już 24 czerwca, od godziny 7 rano, samochody będą mogły korzystać z nowego, 1200-metrowego odcinka ulicy Sosabowskiego, który łączy istniejącą ulicę Sosabowskiego z ulicą Szafera. 29 czerwca dla ruchu tramwajowego zostanie otwarte torowisko.

Nowa arteria posiada dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, chodniki i ścieżki rowerowe, oddzielone dwukierunkowym torowiskiem tramwajowym. Na razie, ze względu na trwające prace budowlane, kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę.

Źródło: Tramwaje Szczecińskie

Przyspieszone otwarcie nowego odcinka wynika z konieczności budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Szerokiej i Żniwnej, co wymaga zamknięcia fragmentu ulicy Szerokiej. Dzięki nowemu odcinkowi ulicy Sosabowskiego, komunikacja między osiedlem Zawadzkiego i Krzekowem a zachodnimi rejonami Szczecina pozostanie niezakłócona.

Źródło: Tramwaje Szczecińskie

Tramwaje „piątka” i „siódemka” wracają na normalną trasę

Jeszcze większe zmiany czekają pasażerów tramwajów. Od 29 czerwca otwarte zostanie nowe torowisko wzdłuż ulic Żołnierskiej, Sosabowskiego, Szafera oraz na Pętli Osiedle Zawadzkiego. To zakończy kursowanie tramwajów dwukierunkowych między ulicami Wawrzyniaka a Żołnierską, a od 1 lipca tramwaje będą kursować między Placem Szyrockiego a Placem Żołnierza Polskiego.

Linie tramwajowe „piątka” i „siódemka” wrócą na swoje stałe trasy:

  • Linia 5: Osiedle Zawadzkiego – ul. Mickiewicza – Stocznia Szczecińska
  • Linia 7: Osiedle Zawadzkiego – ul. Mickiewicza – Turkusowa

Na nowym torowisku otwarte zostaną przystanki „Modra” w obu kierunkach, natomiast przystanki „Krzekowo” pozostaną tymczasowo nieczynne. Na pętli Osiedle Zawadzkiego linie tramwajowe będą przypisane do torów według następującego schematu:

  • Tor 1 – linia 1
  • Tor 2 – linia 3
  • Tor 3 – linia 5
  • Tor 4 – linia 7

Kontynuacja przebudowy ulicy Szafera

Pierwszy etap przebudowy ulicy Szafera, zakończony w 2021 roku, obejmował odcinek od al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Romera o długości około 1,2 km. Powstały dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu każda, torowisko tramwajowe umożliwiające poruszanie się autobusów, chodniki oraz ścieżki rowerowe. Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera, blisko hali widowiskowo-sportowej, posiada cztery perony tramwajowe o długości 90 metrów oraz parking na 141 samochodów.

Koszt tego etapu wyniósł 125 mln zł brutto, a projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, działanie 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.

Etapy II i III przebudowy ulicy Szafera rozpoczęły się 20 lutego 2023 roku. Nowy odcinek ulicy Sosabowskiego oraz rozbudowa ulicy Szafera tworzą nowoczesną, dwupasmową arterią, łączącą ulicę Krzywoustego (przez 26 Kwietnia, Taczaka, Sosabowskiego i Szafera) z al. Wojska Polskiego. Pętla Osiedle Zawadzkiego przejęła obsługę linii tramwajowych ze zlikwidowanej pętli Krzekowo.

Koszt inwestycji wynosi 102 mln zł brutto, z czego połowa pochodzi z rządowego funduszu Polski Ład. Prace wykonuje konsorcjum firm TORMEL Sp. z o.o. i STANLED I Sp. z o.o., a planowane zakończenie to luty 2025 roku. Projekt realizowany jest na zlecenie Gminy Miasto Szczecin, a rolę inwestora zastępczego pełni Spółka Tramwaje Szczecińskie.

Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego
Fot. Tramwaje Szczecińskie
Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego
Fot. Tramwaje Szczecińskie
Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego
Fot. Tramwaje Szczecińskie
Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego
Fot. Tramwaje Szczecińskie
Otwarcie nowego odcinka ulicy Sosabowskiego
Fot. Tramwaje Szczecińskie

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl