Rada Miasta odrzuciła obywatelski projekt uchwały. Od 31 marca SPP większa i droższa

Radni Szczecina przegłosowali dwie poprawki do uchwały o Strefie Płatnego Parkowania – aktualizację listy ulic wchodzących w skład SPP i doprecyzowanie parametrów spalin dla hybryd.

W ubiegłym roku (22 września), Rada Miasta Szczecin podjęła uchwałę w sprawie pozbawienia kategorii dróg gminnych: ul. Łaziebnej, ul. Mariackiej, części ul. Tkackiej, części ul. Staromłyńskiej, części ul. Koński Kierat, części ul. Staromiejskiej poprzez wyłączenie ich z użytkowania. Były to drogi publiczne, na których do końca 2020r.  funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania. Od 1 lutego 2021 będą tworzyć Strefę Zamieszkania Stare Miasto. To efekt wdrażanej obecnie nowej polityki transportowej Miasta, której jednym z celów jest zwiększenie atrakcyjności przestrzeni publicznej w rejonie Pl. Orła Białego.

Ponadto w trakcie opracowania projektów stałych organizacji ruchu dla SPP  w nowych granicach zidentyfikowano ulice, których sposób oznakowania według pierwotnych założeń wymagałby wielu dodatkowych znaków określających granice podstref – znaki D-44 i D-45, oznaczające odpowiednio początek i koniec obszaru i podstref SPP. W takich miejscach jak przykładowo Plac Tadeusza Kościuszki lub ulica ks. Piotra Skargi wnioskowane zmiany pozwolą zracjonalizować ilość oznakowania, a tym samym nie powodować nadmiernego wypełnienia przestrzeni publicznej znakami drogowymi.

Dlatego konieczna stała się korekta uchwały o SPP w zakresie listy ulic objętych strefą.

Druga poprawka dotyczy poziomu emisji CO2 dla hybryd, których właściciele będą mogli  korzystać z ryczałtu 50 zł miesięcznie.  W pierwotnym kształcie uchwała ogranicza ten przywilej dla pojazdów o emisji CO2  do 100g/km dla warunków miejskich albo wartości niskich wg określonych norm. Nowela przewiduje alternatywne kryterium – emisja CO2  do 50 g/km dla wartości ważonej w cyklu mieszanym (w projekcie było 40 g/km, na wniosek radnego Łukasza Tyszlera zwiększono ten parametr).

Od 31 marca SPP większa i droższa

Podczas sesji Rada Miasta debatowała też nad obywatelskim projektem uchwały o przesunięciu terminu zmian granic i cennika SPP na 1 lipca 2022 roku. Dyskusja na ten temat trwała blisko trzy godziny.

Jako jeden z ostatnich głos zabrał dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Paweł Adamczyk. Odnosząc się do argumentów inicjatorów projektu o braku inwestycji infrastrukturalnych  (parkingów, nowych linii autobusowych) przypomniał, że Miasto kierując się ideą zrównoważonej mobilności od lat  nie podnosi cen biletów komunikacji miejskiej, natomiast co roku zwiększa dofinasowanie do transportu publicznego. Oprócz tego 1 lutego zostaną uruchomione trzy nowe linie autobusowe łączące północne dzielnice miasta. W ramach działań zachęcających szczecinian do korzystania  z komunikacji publicznej Miasto obniżyło ceny biletów okresowych a 31 marca 2021 roku zostanie uruchomiona linia autobusowa nr 90, która będzie obsługiwać ścisłe centrum. Także w roku 2021 planowa jest inauguracja roweru miejskiego IV generacji.

Ostatecznie Rada Miasta odrzuciła projekt. 18 radnych głosowało przeciw uchwale, 11 za. To oznacza, że uchwała zmieniająca sposób funkcjonowania SPP wejdzie w życie zgodnie z planem, tj. 31 marca 2021.

Nowy Ład Parkingowy

Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc.. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc  to 15-30 proc.

Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy.

Stąd konieczność zmiany  struktury  cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych – na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnych moBiLET czy SkyCash.

W nowym cenniku nie ma abonamentów rocznych. W zamian będzie:

  • Abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień  dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.
  • Abonamenty miesięczne (150 zł za strefę B i  240 zł za strefę A) będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie.

Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy wzrośnie z 96 do 360 zł.

Opłata za pierwszą godzinę w strefie B będzie kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8).

Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut.

Miasto podzielone na trzy strefy

Nowy Ład Parkingowy wprowadza podział miasta na trzy strefy o różnych priorytetach komunikacyjnych:

  • Strefę Strategicznej Interwencji (z preferencją dla pieszych, komunikacji publicznej, elektromobilności i uzupełniających środków komunikacji, ze stopniowym ograniczaniem ruchu prywatnych aut na Starym Mieście i Łasztowi);
  • Strefę SKM (strefa preferencji dla komunikacji publicznej i elektromobilności z udziałem aut prywatnych);
  • Strefę Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM – bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).

Integralną częścią  planu jest budowa parkingowców, parkingów P+R, parkingów przy stacjach SKM, które umożliwią łączenie różnych rodzajów transportu w trakcie jednej podróży.

Granice Strefy Płatnego Parkowania w Szczecinie wg znowelizowanej uchwały

od 1 marca SPP większa i droższa
Fot. Urząd Miasta Szczecin

Zaktualizowany  wykaz dróg publicznych (ulic) położonych w SPP

Dział I

Drogi publiczne objęte podstrefą A:

  1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Bolesława Krzywoustego/
  2. Aleja Niepodległości
  3. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wielkopolskiej do Placu Żołnierza Polskiego/
  4. Aleja Piastów /od Placu Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej/
  5. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Wacława Felczaka do Placu Zwycięstwa/
  6. Aleja Wyzwolenia /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do Placu Żołnierza Polskiego/
  7. Plac Brama Portowa
  8. Plac Grunwaldzki
  9. Plac Hołdu Pruskiego
  10. Plac Jana Kilińskiego
  11. Plac Lotników
  12. Plac Ludwika Zamenhofa
  13. Plac Odrodzenia
  14. Plac Rodła
  15. Plac Stefana Batorego
  16. Plac Szarych Szeregów
  17. Plac Świętych Piotra i Pawła
  18. Plac Wincentego Witosa
  19. Plac Zawiszy Czarnego
  20. Plac Zgody
  21. Plac Zwycięstwa
  22. Plac Żołnierza Polskiego
  23. ul. 5 Lipca /od Placu Szarych Szeregów do Alei Bohaterów Warszawy/
  24. ul. Adama Mickiewicza /od Alei Wojska Polskiego do Alei Bohaterów Warszawy/
  25. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Wojska Polskiego/
  26. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Gabriela Narutowicza/
  27. ul. Bogurodzicy
  28. ul. Bolesława Limanowskiego
  29. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
  30. ul. Dworcowa
  31. ul. Farna
  32. ul. Franciszka Tarczyńskiego
  33. ul. Franklina Delano Roosevelta
  34. ul. Gabriela Narutowicza
  35. ul. Garncarska
  36. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Ludwika Zamenhofa/
  37. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Alei Wyzwolenia/
  38. ul. Grodzka
  39. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
  40. ul. Herbowa
  41. ul. Jagiellońska /od Alei Bohaterów Warszawy do Placu Lotników/
  42. ul. Jana Matejki /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Hołdu Pruskiego/
  43. ul. Jana z Kolna /od ul. Kapitańskiej do ul. Nabrzeże Wieleckie/
  44. ul. Jarowita
  45. ul. Jerzego Janosika
  46. ul. Józefa Korzeniowskiego
  47. ul. Juliana Tuwima
  48. ul. Kapitańska
  49. ul. Karola Szymanowskiego
  50. ul. Kaszubska
  51. ul. Korsarzy
  52. ul. Krzysztofa Kolumba /od ul. Nowej do pętli autobusowej za dworcem PKP – nitka północna/
  53. ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego
  54. ul. Ks. Piotra Skargi /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do ul. Michała Ogińskiego/
  55. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od Alei Bohaterów Warszawy do Alei Piastów/
  56. ul. Księcia Bogusława X
  57. ul. Księcia Mściwoja II
  58. ul. Księcia Sambora
  59. ul. Kujawska
  60. ul. Kuśnierska
  61. ul. Lutniana
  62. ul. Małopolska
  63. ul. Mariana Langiewicza /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
  64. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Szarych Szeregów do Placu Grunwaldzkiego/
  65. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Rodła do ul. Jana Matejki/
  66. ul. Mazowiecka
  67. ul. Mazurska /od Placu Odrodzenia do ul. Śląskiej/
  68. ul. Mazurska /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Lotników/
  69. ul. Michała Ogińskiego
  70. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od Alei Wojska Polskiego do ul. Monte Cassino/
  71. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Wąskiej do ul. Unisławy/
  72. ul. Mikołaja Kopernika
  73. ul. Monte Cassino /od Placu Odrodzenia do Placu Ludwika Zamenhofa/
  74. ul. Nabrzeże Wieleckie
  75. ul. Panieńska
  76. ul. Partyzantów
  77. ul. Pocztowa /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
  78. ul. Rycerska
  79. ul. Sołtysia
  80. ul. Stanisława Moniuszki
  81. ul. Stanisława Więckowskiego /od ul. Śląskiej do Placu Zwycięstwa/
  82. ul. Storrady – Świętosławy
  83. ul. Szczerbcowa /od ul. Wały Chrobrego do ul. Jarowita/
  84. ul. Śląska /od Placu Grunwaldzkiego do ul. Jagiellońskiej/
  85. ul. Św. Jacka Odrowąża
  86. ul. Św. Wojciecha
  87. ul. Świętego Ducha
  88. ul. Tadeusza Mazowieckiego
  89. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Wawelskiej do ul. Kapitańskiej/
  90. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
  91. ul. Tkacka /od ul. Grodzkiej do ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego/
  92. ul. Unisławy
  93. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wyzwolenia/
  94. ul. Wały Chrobrego
  95. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego/
  96. ul. Wąska
  97. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
  98. ul. Zygmunta Starego

Dział II

Drogi publiczne objęte podstrefą B:

  1. Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Bolesława Krzywoustego do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
  2. Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wacława Felczaka do ul. Wielkopolskiej/
  3. Aleja Piastów /od ul. Jagiellońskiej do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
  4. Aleja Wojska Polskiego /od ul. Ks. Piotra Skargi do ul. Wacława Felczaka/
  5. Plac Tadeusza Kościuszki
  6. Rondo Ojca dr Władysława Siwka
  7. ul. 3 Maja
  8. ul. Admiralska
  9. ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Piastów/
  10. ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
  11. ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
  12. ul. Bolesława Krzywoustego
  13. ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Kazimierza Pułaskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
  14. ul. Edmunda Bałuki
  15. ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Placu Grunwaldzkiego/
  16. ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego
  17. ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
  18. ul. Jacka Malczewskiego
  19. ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
  20. ul. Jana Karola Chodkiewicza
  21. ul. Jana Matejki /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
  22. ul. Józefa Bema
  23. ul. Kazimierza Pułaskiego
  24. ul. Komandorska
  25. ul. Królowej Korony Polskiej
  26. ul. Krzysztofa Kolumba /od pętli autobusowej za dworcem PKP do ul. Nowej – nitka południowa/
  27. ul. Ks. Piotra Skargi /od ul. Michała Ogińskiego do ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka/
  28. ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do Alei Piastów/
  29. ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka
  30. ul. Księcia Świętopełka
  31. ul. Księcia Witolda
  32. ul. Księżnej Przybysławy
  33. ul. Ku Słońcu /od Ronda rotmistrza Witolda Pileckiego do Alei Piastów/
  34. ul. Mariana Langiewicza /od Alei Piastów do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
  35. ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Rodła/
  36. ul. Mazurska /od ul. Śląskiej do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
  37. ul. Michała Drzymały
  38. ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Monte Cassino do ul. Wąskiej/
  39. ul. Monte Cassino /od ul. Ks. Piotra Skargi do Placu Odrodzenia/
  40. ul. Nowa
  41. ul. O. Augustyna Kordeckiego /od Ronda Ojca dr Władysława Siwka do Alei Piastów/
  42. ul. Owocowa
  43. ul. Parkowa /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Teofila Starzyńskiego/
  44. ul. Plantowa /od ul. Jana Matejki do ul. Teofila Starzyńskiego/
  45. ul. Pocztowa /od ul. Ks. Piotra Ściegiennego do Alei Bohaterów Warszawy/
  46. ul. Podgórna
  47. ul. Podhalańska
  48. ul. Potulicka /od Placu Zwycięstwa do ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego/
  49. ul. Rybacka
  50. ul. Stanisława Żółkiewskiego
  51. ul. Staromiejska /od ul. Podgórnej do końca/
  52. ul. Stoisława
  53. ul. Szczerbcowa /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
  54. ul. Szwoleżerów
  55. ul. Śląska /od ul. Wielkopolskiej do Placu Grunwaldzkiego/
  56. ul. Śląska /od ul. Jagiellońskiej do Alei Wojska Polskiego/
  57. ul. Tadeusza Czackiego
  58. ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
  59. ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wojska Polskiego/
  60. ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
  61. ul. Wielkopolska
  62. ul. Wilków Morskich
  63. ul. Władysława Jagiełły /od ul. Księżnej Przybysławy do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
  64. ul. Władysława Łokietka
  65. ul. Władysława Sikorskiego
  66. ul. Zbigniewa Herberta.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl