Radni Szczecina przegłosowali dwie poprawki do uchwały o Strefie Płatnego Parkowania – aktualizację listy ulic wchodzących w skład SPP i doprecyzowanie parametrów spalin dla hybryd.
W ubiegłym roku (22 września), Rada Miasta Szczecin podjęła uchwałę w sprawie pozbawienia kategorii dróg gminnych: ul. Łaziebnej, ul. Mariackiej, części ul. Tkackiej, części ul. Staromłyńskiej, części ul. Koński Kierat, części ul. Staromiejskiej poprzez wyłączenie ich z użytkowania. Były to drogi publiczne, na których do końca 2020r. funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania. Od 1 lutego 2021 będą tworzyć Strefę Zamieszkania Stare Miasto. To efekt wdrażanej obecnie nowej polityki transportowej Miasta, której jednym z celów jest zwiększenie atrakcyjności przestrzeni publicznej w rejonie Pl. Orła Białego.
Ponadto w trakcie opracowania projektów stałych organizacji ruchu dla SPP w nowych granicach zidentyfikowano ulice, których sposób oznakowania według pierwotnych założeń wymagałby wielu dodatkowych znaków określających granice podstref – znaki D-44 i D-45, oznaczające odpowiednio początek i koniec obszaru i podstref SPP. W takich miejscach jak przykładowo Plac Tadeusza Kościuszki lub ulica ks. Piotra Skargi wnioskowane zmiany pozwolą zracjonalizować ilość oznakowania, a tym samym nie powodować nadmiernego wypełnienia przestrzeni publicznej znakami drogowymi.
Dlatego konieczna stała się korekta uchwały o SPP w zakresie listy ulic objętych strefą.
Druga poprawka dotyczy poziomu emisji CO2 dla hybryd, których właściciele będą mogli korzystać z ryczałtu 50 zł miesięcznie. W pierwotnym kształcie uchwała ogranicza ten przywilej dla pojazdów o emisji CO2 do 100g/km dla warunków miejskich albo wartości niskich wg określonych norm. Nowela przewiduje alternatywne kryterium – emisja CO2 do 50 g/km dla wartości ważonej w cyklu mieszanym (w projekcie było 40 g/km, na wniosek radnego Łukasza Tyszlera zwiększono ten parametr).
Od 31 marca SPP większa i droższa
Podczas sesji Rada Miasta debatowała też nad obywatelskim projektem uchwały o przesunięciu terminu zmian granic i cennika SPP na 1 lipca 2022 roku. Dyskusja na ten temat trwała blisko trzy godziny.
Jako jeden z ostatnich głos zabrał dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Paweł Adamczyk. Odnosząc się do argumentów inicjatorów projektu o braku inwestycji infrastrukturalnych (parkingów, nowych linii autobusowych) przypomniał, że Miasto kierując się ideą zrównoważonej mobilności od lat nie podnosi cen biletów komunikacji miejskiej, natomiast co roku zwiększa dofinasowanie do transportu publicznego. Oprócz tego 1 lutego zostaną uruchomione trzy nowe linie autobusowe łączące północne dzielnice miasta. W ramach działań zachęcających szczecinian do korzystania z komunikacji publicznej Miasto obniżyło ceny biletów okresowych a 31 marca 2021 roku zostanie uruchomiona linia autobusowa nr 90, która będzie obsługiwać ścisłe centrum. Także w roku 2021 planowa jest inauguracja roweru miejskiego IV generacji.
Ostatecznie Rada Miasta odrzuciła projekt. 18 radnych głosowało przeciw uchwale, 11 za. To oznacza, że uchwała zmieniająca sposób funkcjonowania SPP wejdzie w życie zgodnie z planem, tj. 31 marca 2021.
Nowy Ład Parkingowy
Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc.. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc to 15-30 proc.
Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy.
Stąd konieczność zmiany struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych – na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnych moBiLET czy SkyCash.
W nowym cenniku nie ma abonamentów rocznych. W zamian będzie:
- Abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.
- Abonamenty miesięczne (150 zł za strefę B i 240 zł za strefę A) będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie.
Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy wzrośnie z 96 do 360 zł.
Opłata za pierwszą godzinę w strefie B będzie kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8).
Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut.
Miasto podzielone na trzy strefy
Nowy Ład Parkingowy wprowadza podział miasta na trzy strefy o różnych priorytetach komunikacyjnych:
- Strefę Strategicznej Interwencji (z preferencją dla pieszych, komunikacji publicznej, elektromobilności i uzupełniających środków komunikacji, ze stopniowym ograniczaniem ruchu prywatnych aut na Starym Mieście i Łasztowi);
- Strefę SKM (strefa preferencji dla komunikacji publicznej i elektromobilności z udziałem aut prywatnych);
- Strefę Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM – bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy).
Integralną częścią planu jest budowa parkingowców, parkingów P+R, parkingów przy stacjach SKM, które umożliwią łączenie różnych rodzajów transportu w trakcie jednej podróży.
Granice Strefy Płatnego Parkowania w Szczecinie wg znowelizowanej uchwały
Zaktualizowany wykaz dróg publicznych (ulic) położonych w SPP
Dział I
Drogi publiczne objęte podstrefą A:
- Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Bolesława Krzywoustego/
- Aleja Niepodległości
- Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wielkopolskiej do Placu Żołnierza Polskiego/
- Aleja Piastów /od Placu Szarych Szeregów do ul. Jagiellońskiej/
- Aleja Wojska Polskiego /od ul. Wacława Felczaka do Placu Zwycięstwa/
- Aleja Wyzwolenia /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do Placu Żołnierza Polskiego/
- Plac Brama Portowa
- Plac Grunwaldzki
- Plac Hołdu Pruskiego
- Plac Jana Kilińskiego
- Plac Lotników
- Plac Ludwika Zamenhofa
- Plac Odrodzenia
- Plac Rodła
- Plac Stefana Batorego
- Plac Szarych Szeregów
- Plac Świętych Piotra i Pawła
- Plac Wincentego Witosa
- Plac Zawiszy Czarnego
- Plac Zgody
- Plac Zwycięstwa
- Plac Żołnierza Polskiego
- ul. 5 Lipca /od Placu Szarych Szeregów do Alei Bohaterów Warszawy/
- ul. Adama Mickiewicza /od Alei Wojska Polskiego do Alei Bohaterów Warszawy/
- ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Wojska Polskiego/
- ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Gabriela Narutowicza/
- ul. Bogurodzicy
- ul. Bolesława Limanowskiego
- ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
- ul. Dworcowa
- ul. Farna
- ul. Franciszka Tarczyńskiego
- ul. Franklina Delano Roosevelta
- ul. Gabriela Narutowicza
- ul. Garncarska
- ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Ludwika Zamenhofa/
- ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Alei Wyzwolenia/
- ul. Grodzka
- ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
- ul. Herbowa
- ul. Jagiellońska /od Alei Bohaterów Warszawy do Placu Lotników/
- ul. Jana Matejki /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Hołdu Pruskiego/
- ul. Jana z Kolna /od ul. Kapitańskiej do ul. Nabrzeże Wieleckie/
- ul. Jarowita
- ul. Jerzego Janosika
- ul. Józefa Korzeniowskiego
- ul. Juliana Tuwima
- ul. Kapitańska
- ul. Karola Szymanowskiego
- ul. Kaszubska
- ul. Korsarzy
- ul. Krzysztofa Kolumba /od ul. Nowej do pętli autobusowej za dworcem PKP – nitka północna/
- ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego
- ul. Ks. Piotra Skargi /od Ronda im. Jerzego Giedroycia do ul. Michała Ogińskiego/
- ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od Alei Bohaterów Warszawy do Alei Piastów/
- ul. Księcia Bogusława X
- ul. Księcia Mściwoja II
- ul. Księcia Sambora
- ul. Kujawska
- ul. Kuśnierska
- ul. Lutniana
- ul. Małopolska
- ul. Mariana Langiewicza /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
- ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Szarych Szeregów do Placu Grunwaldzkiego/
- ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Rodła do ul. Jana Matejki/
- ul. Mazowiecka
- ul. Mazurska /od Placu Odrodzenia do ul. Śląskiej/
- ul. Mazurska /od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do Placu Lotników/
- ul. Michała Ogińskiego
- ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od Alei Wojska Polskiego do ul. Monte Cassino/
- ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Wąskiej do ul. Unisławy/
- ul. Mikołaja Kopernika
- ul. Monte Cassino /od Placu Odrodzenia do Placu Ludwika Zamenhofa/
- ul. Nabrzeże Wieleckie
- ul. Panieńska
- ul. Partyzantów
- ul. Pocztowa /od ul. Adama Mickiewicza do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
- ul. Rycerska
- ul. Sołtysia
- ul. Stanisława Moniuszki
- ul. Stanisława Więckowskiego /od ul. Śląskiej do Placu Zwycięstwa/
- ul. Storrady – Świętosławy
- ul. Szczerbcowa /od ul. Wały Chrobrego do ul. Jarowita/
- ul. Śląska /od Placu Grunwaldzkiego do ul. Jagiellońskiej/
- ul. Św. Jacka Odrowąża
- ul. Św. Wojciecha
- ul. Świętego Ducha
- ul. Tadeusza Mazowieckiego
- ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Wawelskiej do ul. Kapitańskiej/
- ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Małopolskiej/
- ul. Tkacka /od ul. Grodzkiej do ul. Księdza Kardynała Stefana Wyszyńskiego/
- ul. Unisławy
- ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wyzwolenia/
- ul. Wały Chrobrego
- ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Wały Chrobrego/
- ul. Wąska
- ul. Władysława Jagiełły /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do ul. Mikołaja Kopernika/
- ul. Zygmunta Starego
Dział II
Drogi publiczne objęte podstrefą B:
- Aleja Bohaterów Warszawy /od ul. Bolesława Krzywoustego do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
- Aleja Papieża Jana Pawła II /od ul. Wacława Felczaka do ul. Wielkopolskiej/
- Aleja Piastów /od ul. Jagiellońskiej do Placu Profesora Jana Szyrockiego/
- Aleja Wojska Polskiego /od ul. Ks. Piotra Skargi do ul. Wacława Felczaka/
- Plac Tadeusza Kościuszki
- Rondo Ojca dr Władysława Siwka
- ul. 3 Maja
- ul. Admiralska
- ul. Andrzeja Małkowskiego /od ul. Księcia Bogusława X do Alei Piastów/
- ul. Bł. Królowej Jadwigi /od ul. Andrzeja Małkowskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
- ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
- ul. Bolesława Krzywoustego
- ul. Bolesława Śmiałego /od ul. Kazimierza Pułaskiego do ul. Ks. Piotra Ściegiennego/
- ul. Edmunda Bałuki
- ul. Generała Ludomiła Rayskiego /od ul. Mazurskiej do Placu Grunwaldzkiego/
- ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego
- ul. Henryka Pobożnego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
- ul. Jacka Malczewskiego
- ul. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
- ul. Jana Karola Chodkiewicza
- ul. Jana Matejki /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
- ul. Józefa Bema
- ul. Kazimierza Pułaskiego
- ul. Komandorska
- ul. Królowej Korony Polskiej
- ul. Krzysztofa Kolumba /od pętli autobusowej za dworcem PKP do ul. Nowej – nitka południowa/
- ul. Ks. Piotra Skargi /od ul. Michała Ogińskiego do ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka/
- ul. Ks. Piotra Ściegiennego /od ul. Bł. Królowej Jadwigi do Alei Piastów/
- ul. Ks. Piotra Wawrzyniaka
- ul. Księcia Świętopełka
- ul. Księcia Witolda
- ul. Księżnej Przybysławy
- ul. Ku Słońcu /od Ronda rotmistrza Witolda Pileckiego do Alei Piastów/
- ul. Mariana Langiewicza /od Alei Piastów do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
- ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego /od Placu Grunwaldzkiego do Placu Rodła/
- ul. Mazurska /od ul. Śląskiej do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego/
- ul. Michała Drzymały
- ul. Mieczysława Niedziałkowskiego /od ul. Monte Cassino do ul. Wąskiej/
- ul. Monte Cassino /od ul. Ks. Piotra Skargi do Placu Odrodzenia/
- ul. Nowa
- ul. O. Augustyna Kordeckiego /od Ronda Ojca dr Władysława Siwka do Alei Piastów/
- ul. Owocowa
- ul. Parkowa /od ul. Jacka Malczewskiego do ul. Teofila Starzyńskiego/
- ul. Plantowa /od ul. Jana Matejki do ul. Teofila Starzyńskiego/
- ul. Pocztowa /od ul. Ks. Piotra Ściegiennego do Alei Bohaterów Warszawy/
- ul. Podgórna
- ul. Podhalańska
- ul. Potulicka /od Placu Zwycięstwa do ul. Hetmana Stefana Czarnieckiego/
- ul. Rybacka
- ul. Stanisława Żółkiewskiego
- ul. Staromiejska /od ul. Podgórnej do końca/
- ul. Stoisława
- ul. Szczerbcowa /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
- ul. Szwoleżerów
- ul. Śląska /od ul. Wielkopolskiej do Placu Grunwaldzkiego/
- ul. Śląska /od ul. Jagiellońskiej do Alei Wojska Polskiego/
- ul. Tadeusza Czackiego
- ul. Teofila Starzyńskiego /od ul. Zygmunta Starego do ul. Wawelskiej/
- ul. Wacława Felczaka /od ul. Monte Cassino do Alei Wojska Polskiego/
- ul. Wawelska /od ul. Jarowita do ul. Teofila Starzyńskiego/
- ul. Wielkopolska
- ul. Wilków Morskich
- ul. Władysława Jagiełły /od ul. Księżnej Przybysławy do ul. Bł. Królowej Jadwigi/
- ul. Władysława Łokietka
- ul. Władysława Sikorskiego
- ul. Zbigniewa Herberta.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl