Nowy łącznik między kładkami na stacji Szczecin Główny już otwarty

15:20
łącznik między kładkami Szczecin Główny
Fot. PKP PLK S.A.

Na stacji Szczecin Główny podróżni mogą już korzystać z nowego, 150-metrowego przejścia między kładkami nad peronem trzecim. Łącznik powstał w ramach drugiego etapu modernizacji stacji, na który PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły ok. 60 mln zł netto. 

Ułatwienie dla podróżnych

Dzięki nowemu łącznikowi podróżni mogą szybko i wygodnie przejść między poczekalnią w budynku dworca a peronem czwartym, a także dojść na dworzec od ulicy Czarnieckiego. Przejście jest przeszklone, całkowicie zadaszone, a także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania (m.in. ścieżki naprowadzające i 120 opraw LED). Do budowy przejścia zużyto 300 m3 betonu, 35 ton zbrojenia oraz 215 ton stali.

Obiekt nad peronem trzecim jest połączony z modernizowaną kładką – na początku września został oddany fragment od ulicy Kolumba do peronu 3. Kładka przeszła gruntowny remont, zamontowano zadaszenie, wymieniono nawierzchnie i zainstalowano windy, które zapewniają wygodne dojście na perony nr 1, 2 i 3 – mówi Marta Burczyk z biura prasowego PKP PLK S.A.

łącznik między kładkami Szczecin Główny
Fot. PKP PLK S.A.

Remont na stacji Szczecin Główny wciąż trwa

Obecnie na stacji Szczecin Główny prace prowadzone są na peronie 4, który zostanie wydłużony (dojście zapewni szeroka winda) oraz przy przebudowie kładki od strony ulicy Czarnieckiego (w tym przypadku dojście zapewni pochylnia).

Na stacji Szczecin Główny podczas przebudowy peronu nr 4, pociągi podmiejskie odjeżdżają z peronu nr 1, 2 i 3. Dojście na perony zapewniono od ulicy Kolumba i ulicy Owocowej. Pasażerowie na bieżąco są informowani o organizacji ruchu na stacji Szczecin Główny – dodaje Marta Burczyk.

Będą kolejne inwestycje na trasie ze Szczecina do Świnoujścia

PKP PLK S.A. ogłosiły przetarg na wykonanie studium wykonalności dotyczącego odcinka Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy. Wybrany wykonawca dokona kompleksowej analizy, która pozwoli określić zakres koniecznych prac oraz szacowane koszty. Planowana inwestycja ma objąć przebudowę stacji i przystanków na tej trasie (m.in. Szczecin Podjuchy, Kliniska, Białuń, Rokita, Wysoka Kamieńska, Recław, Warnowo Szczecin Dąbie Osiedle, Szczecin Załom, Łoźnica i Ładzin). Obiekty mają zostać podwyższone (to ułatwi wsiadanie do pociągu) oraz wyposażone w udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Analizie poddana zostanie także możliwość budowy nowych przystanków, co ułatwi mieszkańcom regionu dostęp do kolei. Modernizacja stacji i przystanków oraz budowa nowych umożliwi w przyszłości utworzenie węzłów przesiadkowych i tym samym integrację kolei z innymi środkami transportu publicznego (w tym zintegrowane systemy „park & ride” i „bike & ride”) – wyjaśnia Marta Burczyk.

W ramach inwestycji PKP PLK planują również wymianę torów i urządzeń sterowania, a także montaż nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS. Te działania poprawią bezpieczeństwo podróży i skrócą czas przejazdu. Zwiększy się też przepustowość linii, co sprawi, że na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów.

Wspomniane wyżej studium wykonalności ma być podstawą do szczegółowego planowania projektu w nowej perspektywie unijnej.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl