Choć przetarg zapowiedziany był na połowę roku, premier Morawiecki mówił o przetargu za kilka tygodni, a wojewoda Bogucki zapowiadał go na koniec tego roku – dziś wiadomo, że Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina zostało wykreślone z planów przetargowych. Nie spełnią się więc deklaracje premiera, ministra, wojewody, dyrekcji dróg krajowych…
Obiecanki …
Zapowiedziany przez ministra Andrzeja Adamczyka, na połowę bieżącego roku przetarg na realizację Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina nie odbył się.
Pojawiły się za to kolejne deklaracje Premiera Mateusza Morawieckiego i Wojewody Zachodniopomorskiego Zbigniewa Boguckiego.
Pierwsza z nich mówiła o tygodniach, a druga wskazywała na koniec roku. Dziś oficjalne dokumenty zdają się zaprzeczać obu obietnicom.
Zadanie związane z budową Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina zostało wykreślone z planów przetargowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, choć w lutym tego roku jeszcze w takim planie widniało:
Samorządy nie mają wsparcia
Taki stan rzeczy oznacza, że jak dotąd projekt nabierał przyśpieszenia tylko podczas konferencji prasowych.
Samorządy, które przed dziesięcioma laty rozpoczęły proces inwestycyjny, wciąż – poza deklaracjami – nie mają rządowego wsparcia.
Jak dotąd, konkretem jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, wydana w 2017 r. i przygotowana właśnie dzięki współpracy samorządów. Samorządowcy od początku też zapowiadają chęć współpracy przy realizacji tego strategicznego dla szczecińskiej metropolii projektu.
Żeby można było jednak poważnie o nim rozmawiać, potrzeba konkretnego terminu ogłoszenia przetargu, przedstawienia harmonogramu realizacji inwestycji, wysłuchania propozycji samorządów co do budowy sieci dróg dojazdowych i wskazania źródeł finansowania inwestycji.
Zalety obwodnicy
Dzięki powstaniu Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina, odciążony byłby ruch w lewobrzeżnej części miasta i ułatwiony dojazd do Polic, gdzie pracuje i rozbudowuje się wielka państwowa fabryka chemiczna.
Inwestycja w znaczący sposób przyczyniłaby się zwiększenia dostępności transportowej terenów inwestycyjnych w Szczecinie oraz gminach Police, Kołbaskowo, Dobra i Goleniów oraz usprawni transport drogowy do infrastruktury portowej.
Skróciłby się również czas dojazdu w kierunku morza, a dzięki wyprowadzeniu ciężkiego ruchu z centrum Szczecina, w sposób znaczący poprawiłoby się bezpieczeństwo oraz jakość powietrza.
Więcej o inwestycji przeczytasz TUTAJ
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl