Tegoroczna zima udowodniła, że nowoczesne lodołamacze są w Szczecinie niezbędne. Dlatego pomyślne wodowanie techniczne nowej jednostki tego typu cieszy tym bardziej. Lodołamacz Ocelot zasili flotę Wód Polskich w Szczecinie i od przyszłego roku będzie gotów do wypłynięcia na skutą lodem Odrę. Jak wypadł podczas swojego pierwszego pobytu na wodzie i jakie ma możliwości?
Wodowanie techniczne lodołamacza Ocelot odbyło się 4 marca 2021 roku w gdyńskiej Stoczni Remontowej Shipbulding. Jest on jedną z dwóch jednostek tego typu, zamówionych przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Podczas swojego pierwszego pobytu na wodzie Ocelot spełnił oczekiwania i już wkrótce będziemy się go mogli spodziewać w Szczecinie.
Jak wyglądało techniczne wodowanie lodołamacza Ocelot?
Wodowania nie odbywają się często i zawsze budzą ogromne emocje zarówno wśród wykonawców, jak i inwestorów. Od ich wyniku zależy bowiem czy wiele miesięcy projektów oraz pracy w stoczni miało sens, a także kiedy statek będzie można wykorzystywać.
Lodołamacz nie jest pierwszym lepszym statkiem, a Ocelota gotowego do pracy może wypatrywać nie tylko RZGW w Szczecinie. Będzie on bowiem służył pomocą wszystkim mieszkańcom nadrzecznych terenów Pomorza Zachodniego.
Ocelot został zaprojektowany z myślą o potrzebach Szczecińskiego Węzła Wodnego. Został on wyprofilowany w sposób, który odpowiada charakterowi tutejszego koryta rzecznego. Może poruszać się w o niskiej głębokości, z dużą ilością załamań i zwężeń.
Rolą Ocelota ma być funkcja lodołamacza czołowego. Tego typu jednostka poszerza wycięty w lodzie tor wodny i kruszy powstałą w wyniki pierwszego lodołamania krę. Dzięki temu nie zlepia się ona i nie tworzy okładów lodowych, które mogą powodować niebezpieczne zatory rzeczne.
Jak wyposażony jest lodołamacz Ocelot?
Do roli lodołamacza czołowego Ocelot w warunkach Szczecińskiego Wodnego Wodnego został wyposażony idealnie. Liczy sobie 28,80 m długości całkowitej, 26,11 m długości pomiędzy pionami, a jego zanurzenia balastowe wynosi 1,70 m. Jest też w stanie unieść 122,07 t oraz 4 załogantów i pokonywać rzekę z prędkością 13 km/h. Na podkładzie Ocelota znajduje się:
- sterówka i maszt podnoszone hydraulicznie
- tratwa ratunkowa pneumatyczna na 12 osób
- łódź pomocnicza dla 5 osób
- żurawik do łodzi pomocniczej;
- sterowany elektrycznie mechanizm pantografowy do anteny radaru
- drzwi zewnętrzne przesuwne elektrycznie
- winda kotwiczno-cumownicza.
Ile kosztował lodołamacz Ocelot?
Szczegółowy kosztorys dla samego Ocelota nie jest znany. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie podaje jednak, że koszt dwóch zamówionych jednostek tego typu wynosi ponad 30 milionów złotych. Efekty tej inwestycji będzie można zacząć oceniać już w kolejnym sezonie zimowym. Ocelot pojawi się na Odrze już niebawem.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl