Koncepcja tramwaju w rejonie CH Ster po zmianach

Na połączonym posiedzeniu Komisji ds. Gospodarki Morskiej, Rozwoju i Promocji oraz Komisji ds. Gospodarki Komunalnej, Mobilności, Klimatu i Zwierząt radnym zaprezentowano zmienioną koncepcję przedłużenia trasy tramwajowej za CH Ster. Nowe rozwiązanie zakłada budowę krańcówki dla tramwajów dwukierunkowych w rejonie przystanku „Maczka” oraz lokalizację tradycyjnej pętli w obrębie ulicy Ku Słońcu – przed CH Ster.

Zmiana projektu to efekt postulatu radnych Koalicji Obywatelskiej, którzy apelowali o ograniczenie wycinek drzew oraz poprawę funkcjonalności układu torowego. Na aktualizację dokumentacji, wpisaną do budżetu miasta na 2025 rok, przeznaczono ponad 1 mln zł.

Materiały prasowe
Koncepcja tramwaju w rejonie CH Ster po zmianach
Materiały prasowe

Co zakłada nowa koncepcja:

  • Krańcówka „Maczka” – zakończenie nowego odcinka za CH Ster dla dwukierunkowych składów.
  • Pętla „Ku Słońcu / przed CH Ster” – klasyczne miejsce zawracania dla jednokierunkowych tramwajów bez wjazdu w Mierzyn.
  • Układ funkcjonalny odpowiada na oba typy taboru i umożliwia elastyczne prowadzenie ruchu.
  • Znaczne ograniczenie wycinek drzew. W pierwotnym projekcie planowano wycinkę około 200 drzew.
    Materiały prasowe

    Koncepcja tramwaju w rejonie CH Ster po zmianach
    Materiały prasowe

Kluczowe informacje:

  • Uwzględnienie postulatów radnych KO – zaktualizowana koncepcja jest efektem zgłoszonych uwag dotyczących ochrony zieleni i zwiększenia funkcjonalności połączenia.

  • Budżet 2025 – ponad 1 mln zł zabezpieczonych na prace projektowe pozwoliło na opracowanie nowej dokumentacji.

  • Związek z DK10 – aktualizacja projektu tramwajowego była omawiana w kontekście planowanej obwodnicy Mierzyna (DK10), co ma zapewnić spójność inwestycji transportowych.

Komentarze radnych po komisji:

Materiały prasowe

Stanisław Kaup Jako radny z Gumieniec cieszę się, że po latach w zamrażarce wracamy z tym projektem w najlepszym możliwym wydaniu. Podwójny tor na Ku Słońcu wreszcie zdejmie korek z Okulickiego, a przedłużenie trasy do rejonu przystanku Maczka – przy granicy z Mierzynem – da realną ulgę mieszkańcom w codziennych dojazdach i zapewni obsługę komunikacyjną tysiąca mieszkańców osiedla „Za Sterem”. Zmieniona koncepcja jest przemyślana: krańcówka dla składów dwukierunkowych i pętla przed CH Ster dla jednokierunkowych pozwolą wyciągnąć maksimum z tej inwestycji. To długo wyczekiwany krok naprzód i bardzo obiecująca zmiana, która w praktyce przełoży się na krótsze czasy przejazdu, punktualność linii 8 i 10 oraz wygodniejsze przesiadki. Mówiąc krótko – to projekt, z którego Gumieńce i cała południowa część miasta naprawdę skorzystają.

Koncepcja tramwaju w rejonie CH Ster po zmianach
Materiały prasowe

Przemysław Słowik Po latach starań okazuje się, że jednak można tak poprowadzić tramwaj w stronę Mierzyna, aby nie wyciąć 200 drzew i jednocześnie bezpośrednio skomunikować osiedle „Za Sterem” z liniami 8 i 10. Wprowadzenie tramwajów dwukierunkowych na krańcówkę to rozwiązanie, które powinno być standardem przy kolejnych inwestycjach związanych z przedłużaniem linii. To daje zupełnie nowe możliwości, jednocześnie ogranicza przestrzeń niezbędna do wprowadzenia „przystanku końcowego” i pozwala sięgnąć znacznie bliżej zabudowań.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl