Co zrobić, kiedy eWUŚ nie potwierdza prawa do świadczeń? Co zrobić w takie sytuacji?
eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców) to system, który umożliwia szybką weryfikację prawa do świadczeń w ramach NFZ. eWUŚ jest codzienne aktualizowany o informacje z ZUS i KRUS. System potwierdza także prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, zamieszkałych w Polsce i posiadających odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ.
Aby sprawdzić prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w ramach NFZ w rejestracji należy podać swój numer PESEL i potwierdzić swoją tożsamość jednym z dokumentów:
- dowód osobisty
- paszport
- legitymacja szkolna – w przypadku dzieci uczących się do 18 roku życia
- paszport, dowód osobisty lub oświadczenie (ustne, pisemne) rodzica lub opiekuna – w przypadku dzieci do 6 roku życia.
Kolor zielony i czerwony w systemie eWUŚ – co oznaczają?
Status „zielony” – system w danym dniu potwierdza prawo do świadczeń w ramach NFZ.
Status „czerwony” – system w danym dniu nie potwierdza prawa do świadczeń w ramach NFZ.
Ważne! Status „czerwony” nie oznacza, że nie masz aktywnego ubezpieczenia. eWuś potwierdza Twoje prawo do świadczeń w dniu, w którym to weryfikujesz.
eWUŚ nie potwierdził Twojego ubezpieczenia?
Sprawdź, czy nie należysz do osób, którym takie świadczenia przysługują, niezależnie od statusu. Do tej grupy należą:
- członkowie rodzin osób, które pobierają zasiłek chorobowy lub wypadkowy po zakończeniu ubezpieczenia
- członkowie rodzin osób, które ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty
- kobiety w okresie ciąży, porodu lub połogu, które mają obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium Polski, a nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym
osoby, które po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia mają nadal prawo do świadczeń opieki zdrowotnej – w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej, studiów lub szkoły doktoranckiej.
Masz prawo do świadczeń, a system tego nie potwierdza?
Jeżeli w rejestracji otrzymasz informację, że NFZ nie potwierdził Twoich uprawnień do świadczeń, a wiesz, że masz do nich prawo, możesz je potwierdzić pokazując jeden z dokumentów:
- zaświadczenie z zakładu pracy
- legitymację emeryta lub rencisty z wpisanym kodem oddziału wojewódzkiego NFZ
- aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeżeli nie masz przy sobie takiego dokumentu, możesz złożyć pisemne oświadczenie o przysługującym Ci prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.
WAŻNE: Wzór oświadczenia otrzymasz w każdej placówce, która ma podpisaną umowę z NFZ.
Złóż oświadczenie jeśli jesteś pewien, że posiadasz aktywne ubezpieczenie zdrowotne. Jeśli miniesz się z prawdą, Fundusz obciąży Cię kosztami leczenia.
Twój stan zdrowia nagle znacznie się pogorszył?
eWUŚ nie potwierdza ubezpieczenia zdrowotnego? Nie masz możliwości szybkiego wypełnienia oświadczenia? W takiej sytuacji również zostanie Ci udzielona pomoc zdrowotna. Musisz jednak pamiętać, aby przedstawić dokument potwierdzający prawo do świadczeń lub złożyć oświadczenie. Dokumenty złóż w ciągu:
- 14 dni od rozpoczęcia udzielania Ci świadczeń medycznych
- 7 dni od zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym.
Gdzie wyjaśnić status ubezpieczenia?
Inne instytucje mogły nie przekazać informacji o Twoim ubezpieczeniu do bazy NFZ. Dlatego sprawdź swoje prawo do świadczeń u płatnika składek. Płatnikiem składek może być:
- pracownik zatrudniony na umowę o pracę – u pracodawcy
- pracownik zatrudniony na umowę zlecenia – u zleceniodawcy
- emeryt i rencista – w ZUS lub KRUS
- osoba, która pobiera zasiłek przedemerytalny lub świadczenie przedemerytalne — w ZUS
- osoba pobierająca zasiłek stały z pomocy społecznej – w ośrodku pomocy społecznej
- osoby pobierające świadczenie pielęgnacyjny lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych – u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta
- przedsiębiorca – w ZUS
- rolnik wraz z domownikami – w KRUS
- osoby ubezpieczające się dobrowolnie — w NFZ
- osoby bezrobotne – w Urzędzie Pracy.
Twoje niepełnoletnie dziecko wyświetla się w eWUŚ na czerwono?
Sprawdź u swojego płatnika składki, czy Twoje dziecko jest zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego.
Przy każdej zmianie, ponownie zgłaszaj dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jako osoba bezrobotna, zarejestrowana w Urzędzie Pracy, możesz zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego, jako członka rodziny.
Ważne! Obowiązkiem rodzica jest zgłoszenie dziecka do ubezpieczenia zdrowotnego w terminie 7 dni, od dnia jego narodzin.
Jesteś uczniem lub studentem do 26 roku życia?
W przypadku braku potwierdzenia Twojego ubezpieczenia, rodzic powinien zgłosić się do pracodawcy po dokument, potwierdzający Twoje zgłoszenie do ubezpieczenia, jako członka rodziny (np. ZUS ZCZA/ZCNA).
Musisz pamiętać, że jeżeli byłeś zgłoszony do ubezpieczenia przy rodzicu, ale podjąłeś pracę, np. w czasie wakacji w ramach umowy zlecenia, Twoje ubezpieczenie przy rodzicu przestaje być aktywne.
W momencie rozpoczęcia pracy jesteś ubezpieczony przez płatnika składek (pracodawcę). W chwili jej zakończenia, rodzic musi ponownie zgłosić Cię do ubezpieczenia w swoim zakładzie pracy.
W razie potrzeby, zgłoś się do Twojego oddziału NFZ.
Jeśli system e-WUŚ nie potwierdza Twojego prawa do świadczeń finansowanych przez NFZ, zawsze możesz poprosić Twój oddział wojewódzki NFZ o wyjaśnienie sprawy. Wystarczy, że wystąpisz do oddziału z wnioskiem o weryfikację ubezpieczenia.
Możesz go złożyć:
- osobiście
- pocztą tradycyjną
- elektronicznie przez ePUAP.
Po weryfikacji zgłoszenia w bazie danych NFZ, otrzymasz informację o Twoim aktualnym statusie ubezpieczenia zdrowotnego.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl