Radni miejscy reprezentujący ugrupowanie polityczne Prawo i Sprawiedliwość wystosowali do Prezydenta Miasta interpelację, dotyczącą rezygnacji z wprowadzenia strefy czystego transportu w Szczecinie.
Pismo złożyli: Marcin Pawlicki, Dariusz Smoliński, Krzysztof Romianowski, Marek Chabior, Marek Duklanowski, Julia Szałabawka oraz Maciej Kopeć. Zdaniem radnych klubu PiS planowane na 1 stycznia 2026 roku wprowadzenie strefy czystego transportu wywołało kontrowersje oraz sprzeciw znacznej części mieszkańców miasta.
Wśród argumentów przeciwko tej regulacji wymieniają:
- ograniczenie mobilności mieszkańców – zwłaszcza tych starszych i mniej zamożnych, których nie będzie stać na na nowszy spełniający wymagania norm emisji spalin pojazd
- brak odpowiednich alternatyw transportowych
- negatywny wpływ na lokalny biznes – ograniczenie dostępu dla części pojazdów może skutkować spadkiem dochodów i wzrostem cen towarów i usług
- Brak korzyści z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) – jednym z argumentów uzasadniających wprowadzenie strefy czystego transportu była możliwość zdobycia dodatkowych punktów w ramach KPO, co miało ułatwić miastu zakup nowych tramwajów. Finalnie Szczecin nie otrzymał ani jednego punktu w tym procesie.
Zdaniem radnych działania na rzecz poprawy jakości powietrza powinny koncentrować się na rozwoju transportu publicznego oraz zwiększeniu terenów zielonych.
W związku z czym interpelujący radni oczekują od Prezydenta Miasta odpowiedzi na pytanie kiedy zamierza podjąć działania zmierzające do wycofania się z wprowadzenia strefy czystego transportu, poprzez wniesienie odpowiedniego projektu uchwały do Rady Miasta Szczecin?
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl