Wykonawcę tunelu w Świnoujściu poznamy dopiero po wyroku sądu

Nowym wykonawcą tunelu miało zostać konsorcjum Porr SA, Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S., Energopol – Szczecin SA, ale informację zdementowała GDDKiA.

Prezydent Świnoujścia poinformował, że „zaakceptował wskazane przez komisję przetargową szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – konsorcjum firm: Porr SA, Gulermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S., Energopol – Szczecin SA jako wykonawcę tunelu pod Świną”. Tymczasem wczoraj GDDKiA oświadczyła, że otrzymała kopię skargi na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie odwołania złożonego przez konsorcjum PORR, złożonej przez konsorcjum TOTO i ICM do Sądu Okręgowego w Szczecinie. To oznacza, że trzeba wstrzymać się z wyborem nowego wykonawcy tunelu. „W związku z tym, iż Sąd ma prawo do zmiany wyroku KIO i wydania orzeczenia co do istoty sprawy konieczne jest wstrzymanie się co do dalszych kroków związanych z dokonaniem wyboru oferty najkorzystniejszej w tym przetargu do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd Okręgowy w Szczecinie” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Skąd zamieszanie z wyborem wykonawcy?

Krajowa Izba Odwoławcza uznała dwa odwołania złożone przez oferentów dotyczące pierwotnego wyboru najkorzystniejszej oferty (wybrano wówczas konsorcjum firm Astaldi Astaldi i Ghella, o czym pisaliśmy TUTAJ). W związku z tym, konieczne było unieważnienie poprzednich rozstrzygnięć i dokonanie ponownej oceny ofert. Komisja Przetargowa dokonała ponownego wyboru 19 stycznia br., po otrzymaniu zapewnienia od inwestora – Miasta Świnoujście, że posiada środki finansowe umożliwiające wybór oferty konsorcjum PORR (jej wartość przekraczała o blisko 4 mln zł kwotę przeznaczoną przez zamawiającego na realizację inwestycji).

O tunelu pod Świną

Całkowita długość tunelu wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra w formie jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie miała 12 metrów. W tunelu powstanie dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, a poniżej jezdni będzie galeria ewakuacyjna. Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne w wysokości 775,6 miliona złotych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl