Velo Baltica coraz dłuższa i wygodniejsza. Zakończył się kolejny etap inwestycji

Zakończyła się budowa kolejnych odcinków trasy rowerowej Velo Baltica. W czwartym etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane drogi rowerowe w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów. Projekt był realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.

Trasa rowerowa Velo Baltica stanowi część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego  – Eurovelo 10. Po połączeniu wszystkich – wybudowanych, realizowanych i planowanych – odcinków Velo Baltica na terenie województwa zachodniopomorskiego będzie mieć około 240 km.

To najlepsza turystyczna wizytówka regionu. Velo Baltica prowadzi wzdłuż pięknych plaż, zachwyca widokami, łączy nadmorskie miejscowości. Jest idealna na dłuższe wyprawy, jak i kilkugodzinne wycieczki. Przyciąga na Pomorze Zachodnie rowerowych podróżników, jest atrakcją dla wczasowiczów, służy mieszkańcom – wylicza marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Przebieg bałtyckiej velostrady na Pomorzu Zachodnim można podzielić na pięć odcinków: Świnoujście – Dziwnówek, Dziwnówek – Kołobrzeg, Kołobrzeg – Mielno, Mielno – Darłowo i Darłowo – Ustka.

Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe

Zaprojektowano ją tak, by wykorzystać zbudowane dotychczas drogi rowerowe. Nowe odcinki, które powstają w ramach projektu od 2018 roku, pozwolą połączyć w jeden spójny ciąg dotychczasowe inwestycje lokalne. To znakomity przykład współpracy pomiędzy samorządami różnych szczebli – województwa, powiatów czy gmin, gdzie województwo koordynuje cały projekt, a gminy na mocy porozumień przekazują grunty, projekty czy współfinansują część prac – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.

Ostatnia inwestycja objęła odcinki w czterech gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal i Trzebiatów. Pierwszy z brakujących fragmentów trasy powstał w gminie Międzyzdroje w samym pasie nadmorskim. Pierwotnie ze Świnoujścia do Międzyzdrojów można było dotrzeć leśnym piaszczystym duktem, oddalonym nieco od linii brzegowej. Dziś połowa trasy (zlokalizowana na terenie gminy Międzyzdroje), jest już przysunięta w bezpośrednie  sąsiedztwo plaży. Malownicza, nowa droga rowerowa o długości 2,5 km ma nawierzchnię z kruszywa naturalnego.

Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe
Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe

Drugi odcinek, który objęła zakończona inwestycja, znajduje się między Łukęcinem a Pobierowem, na granicy gmin Dziwnów i Rewal.

Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe

Wyremontowano tu prawie półtorakilometrową drogę leśną. Remont polegał na wyrównaniu nawierzchni i uzupełnieniu ubytków kruszywem.

Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe

Pomiędzy miejscowościami Pobierowo i Pustkowo w gminie Rewal, powstał kolejny prawie kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej, a następny blisko 2-kilometrowy między Rewalem, a Niechorzem. Tu zaprojektowano również nowe oświetlenie.

Ostatni z odcinków inwestycyjnych powstał w gminie Trzebiatów. Ścieżkę rowerową zaprojektowano tu przy drodze leśnej – od punktu widokowego na plaży w kierunku Mrzeżyna. Ten odcinek ma długość około 720 m.

Zakończył się kolejny etap Velo Baltica
Fot. Materiały prasowe

Zakres robót budowlanych na wszystkich odcinkach objął roboty rozbiórkowe, wykonanie robót ziemnych – wykopów i nasypów, demontaż starego i budowę nowego oświetlenia, wykonanie projektowanej konstrukcji ścieżki rowerowej, roboty wykończeniowe – humusowanie, sadzenie drzew i montaż elementów małej architektury i oznakowania.

Koszt inwestycji wyniósł blisko 6,4 mln zł. Dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 4,3 mln zł. Dotacje gmin: Rewal, Dziwnów, Międzyzdroje i Trzebiatów około 2 mln zł.

Na trasie Velo Baltica ZZDW buduje aktualnie jeszcze odcinki między Wisełką a Międzywodziem.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl