Trzy nowe trasy rowerowe na Pomorzu. Rowerzyści mogą już planować pierwsze wyprawy

Trzy nowe trasy rowerowe: Białogard – Złocieniec, Dźwirzyno – Marszewo oraz Barlinek – Choszczno będą gotowe lada moment. Końcówka lata zapowiada się naprawdę atrakcyjnie.

Powstające właśnie nowe trasy to idealne propozycje dla planujących rowerowe wycieczki. Infrastruktura Pomorza Zachodniego coraz bardziej sprzyja rowerzystom. Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego docelowo liczyć będzie aż 1100 km szlaków.

– Wrzesień i październik to miesiące, w których oddamy kolejne niezwykle ważne odcinki naszych tras rowerowych. W wielu miejscach już dziś widać rzesze mieszkańców i turystów. Tak jest za każdym razem i potwierdza słuszność podjętej przez nas przed kilku laty odważnej decyzji o stworzeniu wielkiej sieci tras rowerowych. Z oddaniem każdego nowego odcinka rośnie zainteresowanie naszymi szlakami. Widzimy także, że zainteresowanie turystyką na rowerze mocno wzrosło po wybuchu pandemii. Rower kojarzy się z wolnością i przygodą, do takiego wypoczynku na Pomorzu Zachodnim zachęcamy – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Velo Batlica: Dźwirzyno – Marszewo, – otwarcie 100 km odcinka na przełomie października i listopada

Trasa ciągnąca się poprzez wydmy, wzdłuż bałtyckich plaż do użytku oddana będzie jeszcze w tym roku. Rowerzyści skorzystać będą mogli z ponad 100 km gotowej i oznakowanej trasy od Dźwirzyna, aż za Marszewo na granicy Pomorza Zachodniego z województwem Pomorskim. To niemal połowa szlaku Velo Baltica prowadzącego przez nasz region. Aktualnie kończone są inwestycje w Bukowie Morskim (0,5 km nowej trasy), Darłowie (ponad kilometr trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego oraz ul. Morskiej), a także ponad 1,5 km szlaku za miejscowością Marszewo. Wkrótce zakończą się także prace związane z oznakowywaniem tego odcinka.

Otwarcie szlaku Velo Baltica z Dźwirzyna do Marszewa wstępnie planowane jest na przełom października i listopada br. Poprawy wymaga jeszcze niespełna 6 km szlak pomiędzy Mielnem a Unieściem, który w najbliższych latach z szutrowego zmieni się na asfaltowy. Stworzenie ponad 100 km odcinka jest możliwe dzięki wielu oddanym w ostatnich latach inwestycjom. Velo Baltica liczy w zachodniopomorskim 240 km. Obecnie trwa budowa m.in. odcinków w gminach Trzebiatów, Rewal, Dziwnów i Międzyzdroje, które poprawią wygodę i bezpieczeństwo na trasie.

Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony.

Stary Kolejowy Szlak: Białogard – Złocieniec, – otwarcie ponad 61 km odcinka 11 września br.

Licząca ponad 61 km trasa Białogard – Złocieniec z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom przyrody. Na rowerzystów czekają piękne lasy, malownicze jeziora i wspaniałe widoki. W międzyczasie na Starym Kolejowym Szlaku trwa też projektowanie blisko 12 km łącznika, który otworzy trasę na Świdwin. Przebudowy wymagają także odcinki na południu województwa. Część infrastruktury w okolicach Wierzchowa i Wałcza jest już gotowa, ale wymaga oznakowania, część jest już zaprojektowana, a część czeka na przygotowanie dokumentacji inwestycyjnej. Tymczasem na północnym odcinku trasy, bez problemów dotrzeć można z Kołobrzegu do Karlina oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jeszcze oznakowania.

Mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony.

Trasa Pojezierzy Zachodnich: Barlinek – Choszczno, – otwarcie 27 km odcinka na przełomie października i listopada

Podczas przejażdżki tą trasą podziwiać będzie można unikalną przyroda parków krajobrazowych oraz piękno pojezierzy Choszczeńskiego czy Ińskiego. Aktualnie prowadzone są prace wykończeniowe przy przejściu przez Barlinek a także na szlaku z Pełczyc do Choszczna (14km). W tym samym czasie trwają także prace przy dojeździe do Pełczyc oraz w centrum tej miejscowości.

To nie jedyne prace prowadzone na Trasie Pojezierzy Zachodnich, która liczy łącznie ponad 420 km. Szlak prowadzący przez malownicze obszary pojezierzy Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego dzieli się na dwie odnogi. Południowa prowadzi od Siekierek do Białego Boru. Już dziś, od modernizowanego mostu na Odrze można dojechać nową, liczącą 36 km trasą do Trzcińska-Zdrój. Dalej, szlak wiedzie do Myśliborza, Barlinka i Choszczna. Trwają ostatnie prace na odcinku Sulimierz – Mostkowo (2,9km). Ogłoszono już przetargi na budowę brakujących odcinków pomiędzy Trzcińskiem-Zdrój a Barlinkiem. Trasa prowadzi do Ińska, gdzie łączy się z odnogą „szczecińską”. Dalej przebiega przez Drawsko Pomorskie, Złocieniec, Czaplinek do Szczecinka i w gminie Biały Bór dochodzi do granicy z województwem pomorskim.

Większość nowych inwestycji realizowanych jest przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie, a 85% finansowania zabezpieczają środki unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

Aktualny stan prac dostępny pod adresem www.trasyrowerowe.wzp.pl .

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl