W Nowym Sączu powstają dwa pociągi hybrydowe zamówione w lipcu br. przez Pomorze Zachodnie. Prace idą zgodnie z harmonogramem.
W fabryce firmy NEWAG S.A trwa produkcja dwóch „hybryd”, które zostały zakupione przez Pomorze Zachodnie za 49,2 mln zł. Nasz region jest pierwszym w Polsce, który zdecydował się na zakup tego typu pojazdów. Każdym z pociągów będzie mogło podróżować 150 osób.
– Produkcja pierwszego pojazdu hybrydowego jest na etapie przedmontaży, natomiast drugi pojazd w przyszłym tygodniu wjeżdża do lakierni. Wyglądają jeszcze na dość surowe, ale mamy zapewnienie, że oba wjadą na nasze zachodniopomorskie tory jeszcze w tym roku – mówi wicemarszałek Tomasz Sobieraj, który w tym tygodniu odwiedził fabrykę NEWAGU w Nowym Sączu.
Kolorystyka obu pociągów będzie różnić się od pozostałych pojazdów należących do województwa. Pierwszy z nich będzie nawiązywał do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie, bo to właśnie tu wytwarza się najwięcej w Polsce energii pochodzącej z „zielonych” źródeł.
– Drugi ze składów hybrydowych również będzie miał odmienną malaturę, ale póki co nie ujawniamy do czego będzie nawiązywać, nie chcemy psuć niespodzianki – dodaje wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Wśród zalet pojazdów dwunapędowych jest wysokie przyspieszanie, brak emisji spalin oraz możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. A tych na Pomorzu Zachodnim jest nadal 40 proc. Pociągi hybrydowe pozwolą na realizację połączeń na trasie Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin bez przesiadek. Będą używane również na zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Znaczna część tej kwoty pochodziła z funduszy unijnych.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl