„Stop wykluczeniu komunikacyjnemu Pomorza Zachodniego!” apelują samorządowcy

Radni Województwa podczas ostatniej sesji sejmiku przyjęli uchwałę – apel do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o niedopuszczenie do dalszej marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Pomorza Zachodniego.

Samorządowcy zwracają uwagę na bardzo wysokie ceny biletów lotniczych na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin i brak atrakcyjnej kolejowej alternatywy. Przypominają także o likwidacji połączeń do stolicy realizowanych przez linię niskokosztową. Postulują, by w tej sytuacji PLL LOT rozwinął siatkę swoich połączeń i wprowadził na tę trasę większe samoloty, a także obniżył ceny biletów.

Zabiegamy o zwiększenie dostępności komunikacyjnej, o lepszą ofertę narodowego przewoźnika lotniczego dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – mówił marszałek Olgierd Geblewicz.Do Warszawy z Goleniowa lata się tylko LOT-em, na tym kierunku nie ma konkurencji, ceny biletów są bardzo wysokie, a jedyny poranny lot do stolicy jest dopiero po godzinie 9. Wystarczy sprawdzić siatkę połączeń do innych miast, choćby Katowic, by przekonać się, że, niestety, jesteśmy traktowani po macoszemu.

O wyjątkowo wysokich cenach biletów lotniczych do Szczecina i komunikacyjnym wykluczeniu regionu dyskutowano wcześniej na posiedzeniu Komisji Rozwoju, Promocji i Współpracy Zagranicznej Sejmiku WZ.

Zajęliśmy się tym tematem ze względu na pojawiające się informacje, że bilety ze Szczecina do Warszawy są droższe niż z Londynu do Warszawy i nawet dwu-trzykrotnie droższe niż połączenia z Poznania i Zielonej Góry do Warszawy – tłumaczył przewodniczący komisji Wojciech Dorżynkiewicz.

Treść „Uchwały w sprawie przyjęcia apelu do niedopuszczanie do dalszej marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Pomorza Zachodniego” przez komisję została przyjęta jednomyślnie.

Przedsiębiorcy również apelują

Gościem specjalnym XXIX sesji Sejmiku Województwa była również Prezes Północnej Izby Gospodarczej. Hanna Mojsiuk poinformowała, że PIG również wystosowała apel do rządu w sprawie lotów Goleniów – Warszawa. Pismo wysłano do premiera Mateusza Morawieckiego i wicepremiera Jacka Jasina.

Przedsiębiorcy, żeby się rozwijać, potrzebują sprawnych, szybkich i relatywnie tanich połączeń komunikacyjnych – mówiła Hanna Mojsiuk.Dotarcie do Szczecina inaczej niż samochodem stanowi obecnie duży problem.

Wojciech Dorżynkiewicz poinformował, że rozważa zgłoszenie sprawy do UOKiK, celem sprawdzenia, czy PLL LOT nie wykorzystuje pozycji monopolisty na krajowym rynku lotniczym?

Nie zgadzam się, by mieszkańcy Pomorza Zachodniego byli przez LOT traktowani gorzej niż mieszkańcy Zielonej Góry czy Londynu – podsumował.

Uchwała została przyjęta 16 głosami. 14 radnych było przeciw. Nikt nie wstrzymał się od głosu.

W dokumencie czytamy:

Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego apeluje do Rządu RP o niedopuszczanie do dalszej marginalizacji i wykluczenia komunikacyjnego Pomorza Zachodniego.
Szczecin jest najbardziej oddaloną od Warszawy stolicą województwa w Polsce. Od kilku już lat realizowane są projekty modernizacji trasy kolejowej ze Szczecina do Warszawy. Przez przedłużające się modernizacje, prowadzone przez grupę PKP, średni czas podróży do Warszawy pociągiem wynosi blisko osiem godzin. W związku z tym dotychczas mieszkańcy chętnie korzystali z połączeń lotniczych oferowanych na trasie do Warszawy. Niestety ze względu na działania Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”  loty oferowane przez linię lowcostową Ryanair na tej trasie zostały zlikwidowane. Analizując średnie obłożenie lotów realizowanych przez spółkę Ryanair można wywnioskować, że połączenia te były dla mieszkańców regionu niezwykle atrakcyjne.

Po likwidacji połączeń oferowanych przez Ryanair ceny lotów oferowanych na relacji Szczecin – Warszawa oferowane przez PLL LOT S.A. uległy znacznej podwyżce. Dokonując analizy cen biletów oferowanych przez PLL LOT S.A można zauważyć, że spółka często oferuje bilety w niższych cenach na innych relacjach. Przykładowo na relacjach Londyn – Warszawa lub Berlin – Warszawa ceny są często niższe nawet o 20% niż na relacji Szczecin – Warszawa. Mimo tak drogich biletów zapotrzebowanie na loty ze Szczecina do Warszawy jest nadal bardzo duże. Niestety w pewnych okresach połączenia te stają się wręcz niedostępne.

W związku z powyższym Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego zwraca się do Rządu RP o podjęcie działań mających na celu zaprzestanie marginalizacji komunikacyjnej Pomorza Zachodniego poprzez np. uruchomienie dodatkowych lotów na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin, obsługę połączeń lotniczych na ww. trasie przez samoloty, które mogą zabrać na pokład większą liczbę pasażerów lub podjęcie innych działań, które spowodują obniżenie ceny biletów. Według ekspertów takie działanie mogą skutecznie przyczynić się do spadku ceny biletów na trasie Szczecin – Warszawa – Szczecin.
Dodatkowo protestujemy przeciwko wprowadzeniu podwyżki opłat nawigacyjnych. Podwyżka opłat zagrozi rozwojowi goleniowskiego lotniska, negatywnie odbije się na cenie biletów i liczbie podróżnych. Zmiana ta będzie miała negatywne konsekwencje dla całego sektora lotniczego w Polsce. Realizacja tego typu podwyżek, gdy lotniska nie mogły w ostatnim roku funkcjonować i przemysł lotniczy nie wrócił jeszcze do stanu przed pandemią, jest skrajną nieodpowiedzialnością.
 
Adresatami apelu są: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Aktywów Państwowych Jacek Sasin Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz zachodniopomorscy parlamentarzyści.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl