Wycieczka rowerowa śladami Templariuszy w Chwarszczanach, a może nad morze lub na dwóch kółkach do Barlinka? Kolejne kilometry tras rowerowych Pomorza Zachodniego coraz bliżej rozpoczęcia realizacji. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie ogłosił przetargi na wykonanie dokumentacji projektowej dla kolejnych 30 km dróg rowerowych w regionie, na rozstrzygnięcie czeka więc 9 zatwierdzonych przez Zarząd Województwa odcinków tras.
– To dla nas mocno rowerowa jesień. Blisko 100 km dróg rowerowych czeka na opracowanie dokumentacji projektowej. Wśród nich jest wiele atrakcyjnych odcinków, jak chociażby ten do Chwarszczan. Nasze prace nabierają tempa, bo zainteresowanie trasami jest bardzo duże. Trasy rowerowe to nie tylko kwestia umożliwienia miłośnikom dwóch kółek realizacji swej pasji, ale przede wszystkim rozwój infrastruktury turystycznej i ożywienie gospodarcze terenów, przez które będą przebiegać – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Osieki – Iwięcino, Darłówko – Jarosławiec, Ińsko – Storkowo, Storkowo – Ginawa, Dzikowo – Barlinek, Dargomyśl – Chwarszczany to kolejne odcinki tras rowerowych Pomorza Zachodniego, które czekają na opracowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia budowy. Wszystkie rowerowe drogi wpisują się w ogłoszoną w 2015 r. koncepcję Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.
Velo Baltica
Wioska Końca Świata, schronisko młodzieżowe im. Kazimierza Nowaka – znanego polskiego podróżnika, kościół powstały z inicjatywy Cystersów. To tylko niektóre z atrakcji jakie na turystów czekają w Iwięcinie. Ścieżka rowerowa Osieki – Iwięcino będzie miała 4,3 km długości a zamiast płytami JOMB i brukiem pojedziemy już po nawierzchni bitumicznej. Inwestycja łączy się z wybudowaną już drogą rowerową Iwięcino – Dąbki (12,5 km) oraz budowaną Dąbki – Darłowo (8,5 km.) Również tuż za Darłówkiem zmodernizowany zostanie ponad 6 km. odcinek drogi dla rowerów do Jarosławca, ostatniej nadmorskiej miejscowości na Velo Baltica w Zachodniopomorskiem.
Trasa Pojezierzy Zachodnich
Kopalnia kruszywa, ścieżka edukacyjna, Iński Park Krajobrazowy to tylko niektóre z atrakcji jakie będą czekały rowerowych turystów na trasie Ińsko – Storkowo i Storkowo – Ginawa. Nowa ścieżka o długości ok. 8,5 km. będzie miała nawierzchnię bitumiczną. Inwestycje na szlaku Dzikowo – Barlinek zakładają wykorzystanie nieczynnej już trasy kolejowej, biegnącej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 156 i zbudowanie blisko 6 km drogi dla rowerów. Najbliższe atrakcje to Barlinecko – Gorzowski Park Krajobrazowy, liczne jeziora, Pałacyk Cybulowy, fragmenty murów oraz odrestaurowany Młyn Papiernia.
Trasa Zielonego Pogranicza
Inwestycja w ścieżkę rowerową Dargomyśl – Chwarszczany (2,4 km długości) umożliwi dojechanie do XIII-wiecznej kaplicy Templariuszy. Trasa o bitumicznej nawierzchni będzie przebiegać głównie przez tereny leśne.
Dokumentacja projektowa dla wyżej wymienionych projektów powinna być przygotowana do końca czerwca przyszłego roku. Przypomnijmy że na opracowanie niezbędnych planów czekają również odcinki Pleśna – Mielno oraz Siekierki – Trzcińsko i Mosina – Ińsko. Zadanie jest realizowane w ramach projektu „Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego” dzięki środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 Działanie 4.6 Wsparcie infrastrukturalnych form ochrony przyrody i krajobrazu.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego