Pomorze Zachodnie konsekwentnie rozwija sieć tras rowerowych, umacniając swoją pozycję lidera w Polsce. Jakie są plany rozwoju tras rowerowych?
Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 17 lutego 2025 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Szczecinie, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz przedstawił plany dotyczące dalszej rozbudowy infrastruktury rowerowej. Była to także okazja do podpisania listów intencyjnych z gminami i powiatami w sprawie budowy nowych odcinków tras.
Dekada rozwoju sieci tras rowerowych
Koncepcja budowy tras rowerowych w regionie powstała w 2015 roku. Wówczas postawiono na trasy łączące największe miasta i najatrakcyjniejsze obszary turystyczne. Dziś, po 10 latach, Pomorze Zachodnie jest rozpoznawalne w całej Europie jako region przyjazny rowerzystom.
– Projekt tras rowerowych to największa i najambitniejsza inwestycja tego typu w Polsce. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem zarówno mieszkańców, jak i turystów. Ścieżki rowerowe to także inwestycja w zdrowie i jakość życia – podkreślił marszałek Olgierd Geblewicz.
Nadal będziemy wykorzystywali nasypy kolejowe, dukty leśne, wały przeciwpowodziowe tak, by podróż naszymi ścieżkami była nie tylko komfortowa, w ciszy i spokoju, ale żeby była także bezpieczna. To, co również staramy się traktować priorytetowo, to jest kwestia dojazdu do węzłów kolejowych.Chcemy komunikować miasta, które są odcięte od sieci kolejowej z węzłami, żeby można było do nich dojechać, a z drugiej strony, żeby można było z dużego miasta dojechać rowerem – tłumaczył marszłaek Olgierd Geblewicz.
Po wielu latach analiz i inwentaryzacji wyznaczono i rozpoczęto realizacje pierwszych 5 tras. To „Blue Velo”, „Velo Baltica”, „Trasa Pojezierzy Zachodnich”, „Stary kolejowy szlak” oraz „Wokół Zalewu Szczecińskiego”.
Dotychczas zrealizowano ok. 70% pierwszego etapu, który zakłada budowę 1100 km tras rowerowych. Kolejne 17% jest w trakcie realizacji, a pozostałe odcinki są na etapie przygotowania. Docelowo długość tras ma osiągnąć ponad 2200 km, co odpowiada długości wszystkich dróg wojewódzkich w regionie.
Nowe trasy i kolejne etapy inwestycji
Podpisane listy intencyjne umożliwią realizację sześciu nowych odcinków, które uzupełnią istniejącą sieć:
– Pętla Berlin – Szczecin – Kołobrzeg
– Trasa Wału Pomorskiego (Marszewo – Polanów)
– Trasa Doliny Płoni
– Trasa Zwiniętych Torów (Świdwin – Połczyn-Zdrój – Barwice – Grzmiąca)
– Trasa Pałaców i Zamków (Koszalin – Polanów)
– Trasa Doliny Regi i Drawy (Gryfice – Mrzeżyno)
Łącznie powstanie 240 km nowych tras, a szacowany koszt inwestycji wynosi 420 mln zł.
– Środki na realizację tych projektów nie są jeszcze zabezpieczone, ale jeśli będziemy gotowi z dokumentacją, znajdą się odpowiednie fundusze. Musimy śmiało i konsekwentnie dążyć do celu – zaznaczył marszałek.
II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej
Już w najbliższy piątek i sobotę odbędą się II Polsko-Niemieckie Dni Turystyki Rowerowej, podczas których uczestnicy będą mogli zapoznać się z atrakcjami rowerowymi regionu. W programie wydarzenia znajdą się wystawy, prezentacje sprzętu, testy rowerów oraz prelekcje o najnowszych trendach w turystyce rowerowej.
Dwudniowe spotkanie będzie również okazją do dyskusji na temat przyszłości tras rowerowych i ich roli w rozwoju turystyki. Po wielu latach analiz i inwentaryzacji wyznaczono i rozpoczęto realizacje pierwszych 5 tras. To „Blue Velo”, „Velo Baltica”, „Trasa Pojezierzy Zachodnich”, „Stary kolejowy szlak” oraz „Wokół Zalewu Szczecińskiego”.
Siedziba Urzędu Marszałkowskiego oraz podziemny parking zostaną udostępnione dla miłośników jazdy na rowerze.
Rozwój turystyki rowerowej – szansa dla regionu
Trasy rowerowe to nie tylko komfort i bezpieczeństwo podróżujących, ale także impuls do ożywienia lokalnych społeczności. Przykłady miejscowości położonych przy Trasie Pojezierzy Zachodnich pokazują, że infrastruktura rowerowa przyciąga turystów i wpływa na rozwój usług, takich jak noclegi, gastronomia i punkty odpoczynku.
Województwo nadal będzie realizować inwestycje w modelu współpracy z samorządami. Pomorze Zachodnie odpowiada za dokumentację, przetargi, dofinansowanie oraz promocję tras, natomiast samorządy zapewniają grunty, partycypują w kosztach (7,5%) i dbają o ich utrzymanie.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl