Nowy projekt „Bałtyk all inclusive? Lecę tam!”

Celem nowego projektu „Bałtyk all inclusive? Lecę tam!” jest rozwój turystyki na Pomorzu Zachodnim i portu lotniczego Szczecin – Goleniów.


Na Pomorzu Zachodnim znajduje się największa baza noclegowa. Jesteśmy krajowym liderem w liczbie udzielanych noclegów. Nadmorskie położenie i liczne atrakcje przyciągają miliony gości. By zachęcić kolejnych, „skrócić” ich podróż, przedstawić ciekawe pomysły np. na weekendowy wypoczynek – Lotnisko Szczecin–Goleniów, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” i Biuro Podróży Nekera rozpoczęło realizację projektu „Bałtyk all inclusive? Lecę tam!”. Taki sposób promowania połączeń lotniczych i wzbogacania oferty turystycznej wspiera Województwo Zachodniopomorskie.

Pomorze Zachodnie od wielu lat jest atrakcyjnym miejscem wybieranym przez polskich i zagranicznych turystów. W zeszłym roku odwiedziło nas prawie 2,5 miliona gości, co ogromnie cieszy. Ale chcielibyśmy, by nasz sezon wakacyjny wydłużył się w kierunku miesięcy wiosennych, jak również jesienno-zimowych – mówi Anna Bańkowska, Członkini Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego.Wspieramy wszystkie inicjatywy, które mają na celu promowanie naszego regionu. Chcemy, żeby turyści zostawali u nas dłużej. Szczególnie w miesiącach pozawakacyjnych. Żeby mogli tu przylecieć, tak, przylecieć! I zostać obsłużonymi w pełnym pakiecie, all inclusive, jakby to miało miejsce w krajach śródziemnomorskich – dodaje Anna Bańkowska.

„Bałtyk all inclusive? Lecę tam!”

Temu ma służyć właśnie inicjatywa „Bałtyk all inclusive? Lecę tam!”. O szczegółach nowego pomysłu na polskim rynku turystycznym opowiadali, podczas konferencji w urzędzie marszałkowskim, opowiadali: Paweł Kranc – Dyrektor Biura Zarządu P.P. „Porty Lotnicze”, Maciej Dziadosz – Prezes Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów oraz Maciej Nykiel – szef biura podróży i touroperatora Nekera.

Ideą projektu była integracja branży. Elementów, które składają się na produkt turystyczny, czyli lotnisk, przewoźnika – naszym partnerem są PLL LOT – i touroperatora. Zebraliśmy interesariuszy i nakreśliliśmy projekt, żeby odważnie rozpocząć przygodę z pakietowaniem wypoczynku w Polsce – tłumaczył dyrektor Paweł Kranc.Dzięki systemowi dynamicznego pakietowania, klienci – odwiedzając jedną stronę internetową, mogą w ciągu 5-10 minut w jednym miejscu kupić hotel, transfer, lot – wyliczał.

Wcześniej było to bardziej skomplikowane i czasochłonne. Po rezerwacji hotelu trzeba było szukać połączeń lotniczych na stronach przewoźników.

Pilotaż w atrakcyjnym regionie

Dyrektor Biura Zarządu PPL podkreślił, że projekt  „Bałtyk all inclusive? Lęcę tam!” pilotażowo został uruchomiony w Zachodniopomorskiem, bo region jest bardzo atrakcyjny turystycznie, dysponuje rozwiniętą i nowoczesną bazą noclegową, ale dla potencjalnych gości z Warszawy czy Krakowa jest… trudnodostępny.

Kiedy trzeba dojechać samochodem, długość trasy, czas podróży zniechęcają. Turyści z Mazowsza czy Małopolski wybierają wschodnią część wybrzeża. A my będziemy zachęcali by odwiedzali Pomorze Zachodnie. Również jesienią i zimą – zapowiedział Paweł Kranc.

Przedsiębiorstwo PPL jest właścicielem Lotniska Chopina w Warszawie. Posiada również udziały w większości lotnisk regionalnych. Pakietowanie usług turystycznych (hotel, lot, transfer) przyczyni się do zwiększenia ruchu lotniczego. Po kryzysie pandemii porty lotnicze takie jak Goleniów bardzo potrzebują impulsów rozwojowych.

Mówiąc krótko: ten projekt to nasi kolejni pasażerowie. Zależy nam, by było ich jak najwięcej – stwierdził Maciej Dziadosz, Prezes Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów.Zachęcam również mieszkańców Pomorza Zachodniego, by korzystali z naszego lotniska. By podróżowali w drugą stronę. Przez Goleniów można dotrzeć do regionów południowych. Do Krakowa można dolecieć z Goleniowa via Warszawa – zauważył Maciej Dziadosz.

Przekonując, że lotnisko w Goleniowie jest idealnym miejscem lądowania i startu na urlop, ocenił, że pakietowe oferty wypoczynku będą cieszyły się dużą popularnością.

Nikt nie myślał o tym, że all inclusive można sprzedawać w Polsce. My uważamy, że można. Na pewno mamy się czym pochwalić na naszym wybrzeżu – mówił Maciej Dziadosz.

Riwiera Bałtycka i przyzwyczajenia klientów

Nadszedł ciekawy moment w historii polskiej turystyki, kiedy możemy na naszym rynku zaoferować produkt, który od 30 lat podbija wszystkie rynki turystyczne świata. Jest bowiem pewna grupa turystów, bardziej zamożnych, którzy na wakacje wyłącznie latają samolotami. To są bywalcy wszystkich riwier świata, przez Morze Śródziemne, Karaiby, Afrykę Równikową, destynacje azjatyckie czy bliskowschodnie. To jest typ klienta – Polaka, który nie pojedzie na wakacje samochodem czy pociągiem. Siła przyzwyczajenia jest ogromna. Jest to związane również z jakością produktu turystycznego – mówił Maciej Nykiel, prezes Nekery.Województwo Zachodniopomorskie reprezentuje światowy poziom usług hotelarskich. Riwiera Bałtycka, tak można śmiało powiedzieć. Posiadacie na Pomorzu Zachodnim przepiękny, fantastyczny kawałek morza z najpiękniejszymi w tej części Europy plażami – podkreślił Maciej Nykiel.

Wyjaśnił, że Nekera oferuje województwie zachodniopomorskim ponad 100 obiektów hotelowych. Nie tylko w pasie nadmorskim. I że na pewno w systemie będą pojawiały się kolejne hotele, tak jak i kolejni operatorzy. Bo projekt „Bałtyk all inlcusive? Lecę tam!” ma charakter otwarty.

Wakacje samolotowe all inclusive planowało się dotychczas tylko za granicą. W Hiszpnii, Grecji, Turcji, Egipcie. Ten model – przeloty, rezydent, opieka, hotel – przenosimy na polski grunt. Województwo Zachodniopomorskie jest pierwszym miejscem, gdzie idea all inlcusive materializuje się. Pierwsi klienci już odwiedzili Pomorze Zachodnie w kwietniu i maju, lecąc z lotniska Balice i lotniska Chopina. Zaczynamy z dwoma miastami i trzema lotniskami. Kraków i Warszawa – wyjaśnił Maciej Nykiel.

Podkreślił również, że lokalizacja portu lotniczego Szczecin – Goleniów jest idealna do obsługi ruchu turystycznego. Lotnisko znajduje się w połowie pasa nadmorskiego, od Świnoujścia po Koszalin.

Często słyszę opinie, że ten port lotniczy jest za daleko położony. Absolutnie nieprawda – stwierdził Maciej Nykiel.Jeśli porównamy odcinki transferowe na odcinkach, na które Polacy najczęściej latają – Heraklion na Krecie, Palma de Mallorca, Burgas w Bułgarii – to są bardzo zbliżone odległości. Jesteśmy w standardzie europejskim, światowym – podsumował prezes Nekery.

Odpowiadając na pytania dziennikarzy, Anna Bańkowska podkreśliła, że rozwój turystyki na Pomorzu Zachodnim nie ogranicza się do terenów nadmorskich. I że system pakietowania usług turystycznych (transport, hotel, wycieczki etc.) obejmować może obiekty w różnych zakątkach województwa.

Jest  wiele ciekawych miejsc, wiele pięknych rejonów, gdzie są doskonałe warunki nie tylko do plażowania, ale aktywnego wypoczynku – mówiła członkini zarządu województwa, wskazując m.in. Pojezierze Wałeckie  – wymarzone miejsce do uprawiania sportów wodnych, czy tzw. Szwajcarię Połczyńską, gdzie trenują nawet zawodowe grupy kolarskie.

Pomorze Zachodnie liderem turystyki

Ostatnie dane statystyczne dotyczące ruchu turystycznego i bazy noclegowej wskazują, że w 2021 roku województwo zachodniopomorskie nadal posiadało największą bazę noclegową w Polsce i oferowało 144,2 tys. miejsc noclegowych – o 3 tysiące więcej niż w roku poprzednim, ale nadal było ich mniej o ponad tysiąc w porównaniu z rokiem 2019. W ubiegłym roku gościliśmy 2,45 mln turystów, co w porównaniu z 2020 rokiem oznacza wzrost o ponad 343 tysiące, ale stanowi to 76,3% liczby osób, które odwiedziły Pomorze Zachodnie w ostatnim roku przedpandemicznym. 434 tysiące ubiegłorocznych turystów to goście z zagranicy. Udzieliliśmy najwięcej w Polsce noclegów – prawie 12 milionów, o dwa miliony więcej niż w roku 2020 i ponad 4 miliony mniej niż w roku 2019. Turystom zagranicznym – prawie 2 miliony.
Raport GUS dotyczący turystyki wskazuje, że Pomorze Zachodnie jest najczęściej wybieraną destynacją na wypoczynek. A pod względem liczby obiektów ogółem region zachodniopomorski zajmuje pierwsze miejsce w Polsce, wyprzedzając województwo pomorskie. Jeśli chodzi o obiekty całoroczne – lokujemy się na 5. miejscu w kraju.

Odbudowa ruchu lotniczego

Pandemia spowodowała głęboki kryzys na rynku usług turystycznych. Widoczny także w transporcie lotniczym. Połączenia zostały radykalnie zredukowane. Niektóre linie zawiesiły lub zakończyły działalność. Port Lotniczy Szczecin – Goleniów w roku 2020 obsłużył 185 tysięcy pasażerów. W 2021 – niespełna 182 tysiące. A w latach przedpandemicznych statystki notowały ok. 600 tysięcy odprawionych rocznie. W tym roku branża lotnicza wyraźnie się odbudowuje. Po ponownym uruchomieniu połączeń, widać istotny wzrost liczby pasażerów, np. na trasie  Warszawa – Szczecin. W marcu 2021 r. z tego połączenia skorzystało 1684 osób, podczas gdy w marcu 2022 już 3045 osób. Wzrost o prawie 100 procent pozwala patrzeć z optymizmem również na przewozy turystyczne.
Inicjatywa „Bałtyk all inclusive? Lecę tam” wykorzystuje usługę tzw. dynamicznego pakietowania, funkcjonującą na rynku od kilku lat. Pozwala ona na zakup pakietu „przelot + hotel”, a także dodatkowych usług, takich jak transfer (transport do i z hotelu), parking na lotnisku etc.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl