Maszyna, która wydrąży tunel w Świnoujściu, jest już w Europie

Statek „Da Chang”, na pokładzie którego w częściach transportowana jest maszyna TBM do wydrążenia tunelu pod Świną, zawinął już do portu w Esbjerg w Danii.

Przystosowana do transportu ciężkich ładunków jednostka wyruszyła w rejs pod koniec sierpnia br. w chińskim porcie Nansha. Obecnie „Da Chang” jest w Danii, potem zawinie do jeszcze jednego portu w Niemczech, a w Świnoujściu jest spodziewany pod koniec przyszłego tygodnia. Aktualną pozycję statku można śledzić na stronie marinetraffic.com.

maszyna TBM Świnoujście transport październik 2020
Fot. Urząd Miasta Świnoujście

„Da Chang” zacumuje niedaleko specjalnie wybudowanej komory startowej na wyspie Uznam, w której w marcu przyszłego roku rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną. Po zdjęciu z pokładu wszystkich 129 elementów, gigantyczny „kret” (100 m długości, 13,5 m wysokości, 2740 ton wagi) zostanie ponownie złożony. Zajmie to od dwóch do trzech miesięcy. Do szybu końcowego na wyspie Wolin maszyna TBM dotrze po ok. pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.

maszyna TBM Świnoujście transport październik 2020
Fot. Materiały GDDKiA

Nowy odcinek między wyspami Wolin i Uznam będzie miał łączną długość 3,4 km. Niemal połowa tej drogi będzie biegła przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Koszt inwestycji to 912 mln zł.

Postęp prac można śledzić na bieżąco na stronie tunel-swinoujscie.pl.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl