Kolejne odcinki Trasy Pojezierzy Zachodnich zapraszają rowerzystów

Najdłuższy szlak rowerowy regionu jest coraz wygodniejszy. W tym miesiącu zakończyła się budowa odcinków znajdujących się między Trzcińskiem – Zdrój a Myśliborzem. Powstało prawie 9 kilometrów ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej, a dodatkowo dwa fragmenty TPZ zyskały nowe oznakowanie.

Na szlaku rozpoczynającym się w południowo-zachodniej częścią województwa znajdują się aż cztery Parki Krajobrazowe: Cedyński, Barlinecko – Gorzowski, Iński  i Drawski. Z zachwycającą przyrodą świetnie komponuje się nowoczesna, proekologiczna infrastruktura.

– Trasa Pojezierzy Zachodnich od granicy polsko-niemieckiej staje się trasą na miarę europejskich standardów – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W 2018 roku powstało 36 kilometrów szlaku, od zmodernizowanego mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju. W tym roku oddajemy kolejne odcinki. Te z Trzcińska do Myśliborza stanowią łącznik, który pozwoli wygodnie i bezpiecznie przejechać dużą część trasy pojeziernej.

Zakończony właśnie etap objął dwa odcinki inwestycyjne

fot. TPZ

Pierwszy z nich jest kontynuacją inwestycji sfinalizowanej w 2018 r.

To cztery kilometry nowej drogi rowerowej, która łączy Trzcińsko – Zdrój (wjazd do miasteczka od strony południowej) z miejscowością Góralice.

Wjazd do miasteczka od strony południowej, fot. TPZ

–  Odcinek ten niemal na całej długości został poprowadzony śladem starego nasypu kolejowego, biegnącego wzdłuż drogi krajowej numer 26. Jest to kontynuacja polityki wykorzystywania starej infrastruktury kolejowej do celów turystycznych i krajoznawczych – wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj.

Wzdłuż drogi krajowej numer 26 fot. TPZ

Zakres robót budowlanych obejmował rozbiórkę torowiska kolejowego, słupów oraz częściowo niewielkiego mostu. W jego miejscu powstał przepust. Rowerzystów najbardziej ucieszy idealnie równa nawierzchnia.

– Stosowanie nawierzchni bitumicznych na szlakach rowerowych w zachodniopomorskim staje się powoli standardem. Nawierzchnie tego typu są nie tylko najwygodniejsze dla jednośladów, ale również najłatwiejsze w późniejszym utrzymaniu, co ma ogromne znaczenie dla lokalnych samorządów, które zarządzają przejętymi odcinkami – podkreśla dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.

Góralicach Trasa Pojezierzy Zachodnich skręca na południe i prowadzi malowniczą drogą gminną  w kierunku wsi  Dobropole. Na tym odcinku wykonano nowe oznakowanie.

Drugi, niemal 5-kilometrowy, odcinek inwestycyjny, znajduje się między miejscowościami Dobropole i Pniów. Bitumiczna ścieżka biegnie częściowo wzdłuż gruntowo-brukowej drogi gminnej.

Bitumiczna ścieżka między miejscowościami Dobropole i Pniów fot. TPZ

Pniowie 160 metrów tej drogi wyremontowano, by stworzyć bezpieczne i wygodne połączenie wybudowanej drogi rowerowej z odcinkiem oznakowanym, z Pniowa przez Rościn w kierunku Myśliborza.

160 metrów drogi wyremontowano fot. TPZ

Urzekające krajobrazy

Warto zaplanować wycieczkę rowerową w tych okolicach, bo urzekają one nie tylko krajobrazami, ale również fascynującą historią. Znajdujące się tu wsie i osady należały niegdyś do wielkich majątków ziemskich. Śladami ich świetności są ruiny pałaców i dworów. Taki obiekt znajduje się m.in. w Dobropolu – od XVI wieku wieś należała do rodziny von Sydow, w XVIII wieku wzniesiono tam kościół i pałac otoczony pięknym parkiem, nad brzegiem jeziora. Natomiast w Rościnie zobaczyć można kościół z przełomu XIII i XIV wieku i ruiny kolejnego XVIII-wiecznego pałacu.

W ramach zakończonego zadania powstało – łącznie – prawie 9 km nowych dróg rowerowych, a nowe oznakowanie wykonano na 11,7 km Trasy Pojezierzy Zachodnich. Inwestycje były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Ich koszt to 8,49 mln zł, w tym dofinansowanie unijne 7,1 mln zł.

Etapami do 420 kilometrów

Trasa Pojezierzy Zachodnich jest jedną z czterech tras rowerowych, które tworzą Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego.

Przebiega przez pas zachodniopomorskich pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego.

Docelowo będzie miała 420 kilometrów. Od zmodernizowanego mostu w Siekierkach na polsko-niemieckiej granicy do Białego Boru na wschodnim krańcu województwa. Tzw. odnoga północna prowadzi od Dobrej i Szczecina przez Stargard do IńskaDrawska.

Ze względu na duży zakres opracowania i wykorzystanie projektów przygotowanych częściowo przez gminy znajdujące się na tej trasie, budowa TPZ została podzielona na etapy, które są realizowane od 2018 roku. We współpracy z samorządami i dużym udziale środków z RPO WZ 2014-20.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl