Co robić w przypadku utraty dowodu osobistego?

Wakacyjne podróże często sprzyjają utracie dokumentów lub kradzieżom. Na koniec lipca 2024 r. ponad 3,5 tys. przypadków utraty dowodu osobistego zgłoszono online. W sumie od momentu uruchomienia usługi skorzystało z niej ponad 250 tys. osób. Co robić w przypadku utraty dowodu osobistego? Należy to zgłosić niezwłocznie, online lub w urzędzie gminy.

Liczba zgłoszeń utraty dowodu wzrasta

Ferie lub wakacje to czas częstych zmian otoczenia oraz przebywania w zatłoczonych miejscach, takich jak plaże, lotniska, dworce czy centra turystyczne, co zwiększa ryzyko zgubienia lub kradzieży ważnych dokumentów. Podróże zagraniczne wymagają posiadania dokumentów tożsamości, które są okazywane przy różnych okazjach m.in. w hotelach czy przy wynajmie samochodów. Częste sięganie po dowód zwiększa ryzyko jego zgubienia w wyniku nieuwagi. Liczba zgłoszeń utraty dowodu osobistego online systematycznie wzrasta. Od momentu uruchomienia tej usługi skorzystało z niej ponad 250 tys. osób.

Co zrobić, gdy dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony?

Gdy dowód osobisty zostanie zgubiony lub uszkodzony, należy jak najszybciej zgłosić to w urzędzie gminy lub przez internet. W przypadku przebywania za granicą, zgłoszenie należy przekazać do konsulatu – osobiście, listownie lub faksem. Urzędnik unieważni dowód od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dowód osobisty zostanie skradziony, wystarczy powiadomić o tym policję. Nie ma potrzeby informowania urzędu gminy. Można unieważnić każdy dowód osobisty – zarówno e-dowód, jak i dowód wydany przed 4 marca 2019 roku. Jeśli istnieje możliwość odnalezienia dowodu, dostępna jest opcja jego czasowego zawieszenia, które można wycofać po odnalezieniu dokumentu. Usługa ta dotyczy wyłącznie e-dowodów wydanych po 4 marca 2019 roku. Co istotne, po ukończeniu 18. roku życia i zgłoszeniu utraty dowodu osobistego, numer PESEL zostanie automatycznie zastrzeżony.

Jak zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu przez internet?

Aby zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego przez internet, potrzebny jest profil zaufany, certyfikat kwalifikowany lub e-dowód, które potwierdzają tożsamość. Jeśli dowód zawiera kwalifikowany podpis elektroniczny od prywatnego dostawcy, należy skontaktować się z tym dostawcą; usługa nie unieważnia podpisu. W przypadku kradzieży wystarczy zgłosić to policji – nie trzeba informować urzędu gminy. Dokument zostaje unieważniony natychmiast po zgłoszeniu jego utraty lub uszkodzenia, nawet jeśli zgłoszenie nastąpi w dniu wolnym od pracy urzędów lub w nocy. Odbywa się to automatycznie. Po zgłoszeniu otrzymujemy potwierdzenie na adres e-mail oraz zaświadczenie, które można znaleźć w skrzynce Gov (ePUAP).

Jak założyć profil zaufany
Jak uzyskać e-dowód
Więcej o e-dowodzie

Procedura zgłoszenia przez internet:

  1. Należy kliknąć przycisk „Wyślij zgłoszenie”.
  2. System przeniesie na stronę profilu zaufanego.
  3. Należy zalogować się na konto.
  4. Wybiera się typ zgłoszenia – utrata lub uszkodzenie dowodu.
  5. Wskazuje się urząd, który wydał dowód. W przypadku uszkodzenia, jeśli urząd nie otrzymał jeszcze dowodu, należy dostarczyć go do tego urzędu.
  6. Należy kliknąć przycisk „Unieważnij dowód”.
  7. System przekierowuje do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
  8. Wykorzystuje się profil zaufany i potwierdza unieważnienie kodem SMS, który zostaje wysłany na numer telefonu przypisany do profilu zaufanego.
  9. Status dowodu zostaje od razu zaktualizowany w Rejestrze Dowodów Osobistych.
  10. Zaświadczenie o zgłoszeniu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego zostaje przesłane na skrzynkę ePUAP.
  11. W przypadku zgłaszania uszkodzenia dowodu, dowód należy dostarczyć do urzędu osobiście lub wysłać pocztą.

Jak uzyskać nowy dowód osobisty.
Jak sprawdzić, czy dowód został już unieważniony lub zawieszony

Kontakt z bankiem w przypadku utraty dowodu

W sytuacji zaginięcia lub kradzieży dowodu osobistego należy zgłosić to w banku. Taki krok zapewnia bezpieczeństwo i ochronę przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu m.in. do innych banków czy operatorów komórkowych.

/Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji/