„Vitae Pomeranorum – Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej” to album poświęcony twórczości szczecińskiego kompozytora

Vitae Pomeranorum – Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej to najnowszy album w wykonaniu dr Urszuli Stawickiej z Akademii Sztuki w Szczecinie.

Celem projektu jest popularyzacja i upowszechnianie wiedzy o tradycjach muzycznych dawnego Pomorza. Album w całości poświęcony jest twórczości kameralnej szczecińskiego organisty i kompozytora Christiana Michaela Wolffa.

W ostatnich latach swojej aktywności zawodowej Wolff intensywnie zajął się działalnością kompozytorską – skomponował i przekazał do druku zbiór Sei Sonate per il Clavicembalo Obligato, col Violino o Flauto Traverso, o Violetta, Composte Da Wolff In Stettin, Alle Spese Dell’Autore, 1776.

Elementem łączącym poszczególne ogniwa cyklu Ch. M. Wolffa jest budowa, która w przypadku wszystkich sześciu Sonat jest dwuczęściowa, w czym zdecydowanie nawiązuje do stylu szkoły berlińskiej. Uwagę zwraca szczególnie partia instrumentu klawiszowego, napisana w stylu wirtuozowskim, bogato zdobionym. Operująca różnorodnymi i oryginalnymi tematami melodycznymi oraz modelami rytmicznymi, w tym tak charakterystycznym dla Wolffa wykorzystaniem rytmu lombardzkiego. Jako wytrawny organista doskonale porusza się w sztuce kontrapunktu, zgrabnie wprowadzając jej elementy, szczególnie w imitacjach pomiędzy głosami obu instrumentów. Cykl utrzymany jest w tonacjach durowych. Wyjątek stanowi Sonata III, napisana w tonacji a-moll, która w części pierwszej nawiązuje do stylu sentymentalnego, druga natomiast utrzymana jest w odmiennej  emocjonalnie manierze Sturm und Drang. – opisuje twórczość kompozytora dr Urszula Stawicka.

Album powstał w ramach zadania naukowo-badawczego

Praca nad materiałem muzycznym realizowana była w ramach zadania naukowo-badawczego Akademii Sztuki w Szczecinie pn. Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej Christian Michael Wolff- kompozytor szczeciński – cykl 6 Sonat na klawesyn i skrzypce.

Nagranie cyklu zrealizowane zostało w historycznych wnętrzach Pałacu w Przelewicach należącego za życia kompozytora do pomorskiego rodu von Schack.

Sei Sonate per il Clavicembalo Obligato, col Violino o Flauto Traverso, o Violetta, Composte Da Wolff In Stettin, stanowią nie tylko świadectwo rozwoju muzyki kameralnej w XVIII wiecznym Szczecinie, ale także przywołanie zapomnianej współcześnie postaci kompozytora. Wartość Sonat należy ocenić, jako dowód dostosowania się twórców szczecińskich do panujących w ówczesnej Europie muzycznych tendencji stylistycznych. Stanowią one doskonały pomost pomiędzy twórczością J.  S.  Bach a dziełami W.A. Mozarta, wpisując się w berliński styl kompozytorów XVIII wieku, w którym „…Sztuka układania dźwięków w sposób przyjemny dla ucha…” (J.J. Rousseau) współistniała z emocjonalną i ekspresyjną estetyką okresu burzy i naporu. – czytamy w opracowaniu dr Urszuli Stawickiej.

 

Vitae Pomeranorum – Zaginiony Świat Muzyki Pomorskiej/The Lost World of Pomeranian Music Volumen III
Christian Michael Wolff/Sonaty
Sei Sonate per il Clavicembalo Obligato, col Violino o Flauto Traverso, o Violetta, Composte Da Wolff In Stettin, 1776

Wykonawcy:
Urszula Stawicka – klawesyn
Mikołaj Zgółka – skrzypce historyczne

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl