OKNO – ZBLIŻENIA 2020. CIAŁO W RUCHU. Spotkanie IV: Alternatywna motoryka [online]

OKNO to projekt edukacji przez praktykę – od ponad dwudziestu łączy ze sobą doświadczonych twórców oraz młodych ludzi, dla których teatr staje się ważną częścią życia: założycieli niezależnych grup, animatorów nieformalnej kultury, artystycznych autsajderów, a także wszystkie osoby zainteresowane samokształceniem poprzez teatr.

Projekt trwa od sierpnia do grudnia 2020. To cztery SPOTKANIA poświęcone różnym kierunkom, obszarom i metodom eksplorowanym obecnie w obszarze szeroko rozumianego teatru tańca.

Do współpracy zostali zaproszeni wybitni pedagodzy, choreografowie, tancerze i performerzy – praktycy, którzy na co dzień pracują według badanych przez siebie systemów, zarówno z zawodowymi tancerzami, jak również z osobami traktującymi ruch i taniec, jako drogę samorozwoju.

Gośćmi I SPOTKANIA, które odbywało się pod hasłem: Ciało w przestrzeni/Środowisko ciał byli Sherwood Chen i Sigal Zouk.
Gośćmi II SPOTKANIA pt. Ciało Wewnętrzne/Uważna Improwizacja – Idan Yoav i Katarzyna Sitarz.
SPOTKANIE III p.t. Cielesność wyobrażeń/Realność snów – było zbudowane przez Annę Nowicką.
Ostatnie w tym roku SPOTKANIE IV, dedykowane Rafałowi Urbackiemu, odnosić się będzie do pojęcia: Alternatywnej motoryki. Wokół tego pojęcia spotkamy się z Jaśminą Wójcik, Igorem Stokfiszewskim, Tatianą Cholewą, Radosławem Lisem oraz Magdaleną Hasiuk.

W tym roku łącznikiem tematycznym kolejnych odsłon OKNA jest „Ciało w ruchu”.  Skupienie tej edycji na najbliżej dostępnej nam materialności: ciele, tańcu, ruchu, improwizacji, somatyce, nieuchronnie prowadzą nas do pytań o bliskość, dotyk, cielesność, seksualność, bycie ze sobą, z własnym ciałem i w relacji do innych ciał, środowisk, krajobrazów, przestrzeni.

  • Czym jest to ja-ciało, gdy zostaję z nim sam na sam?
  • Gdzie jest granica pomiędzy nim a tym, co wokół: środowiskiem, przestrzenią, architekturą?
  • Jakiego rodzaju bliskość możemy wytworzyć w sytuacji polityczno-zdrowotnych ograniczeń fizycznego dystansu?
  • Do jakiego tańca zaprasza nas współczesna przestrzeń?

Do badania granic, odzyskiwania obecności i gry z istniejącymi normami zaprosiliśmy przyjaciół i artystów niegdyś współpracujących z autorem pojęcia alternatywnej motoryki – Rafałem Urbackim.

Podczas spotkań z naszymi gośćmi: Jaśminą Wójcik, Igorem Stokfiszewskim, Tatianą Cholewą i Radosławem Lisem wraz z Magdaleną Hasiuk będziemy rozmawiać o kierunkach pracy wskazanych przez tego niezwykłego twórcę (jego spektakl „Gatunki chronione” prezentowaliśmy kilka lat temu na Festiwalu Spoiwa Kultury), a także o jej kontynuacji.

Harmonogram wydarzeń online

12 grudnia 2020, sobota

godzina 18.30 projekcja filmu dokumentalnego Symfonia Fabryki Ursus, www.livefilharmonia.szczecin.pl (obowiązują bezpłatne kody dostępu, które udostępnione będą po zgłoszeniu się drogą elektroniczną: promocja@kana.art.pl).
Symfonia Fabryki Ursus to filmowe podsumowanie pięcioletniej pracy artystyczno-badawczej ze społecznością byłych pracowników fabryki Ursus. Dokument kreacyjny łączący sztukę wideo z choreografią i muzyką eksperymentalną. Twórcy zaprosili byłych pracowników zakładu – robotnice, technologów, kierowników, sekretarki – do udziału w filmie, który raz jeszcze ożywiłby fabrykę. Przede wszystkim jednak jest to głos za upamiętnieniem fabryki Ursus, kultury przemysłowej i robotniczej, walczący o godność ludzi pracy i politykę historyczną uwzględniającą ich biografie,

Fot. SFU__J_Wróblewski

godzina 20:00 spotkanie z twórcami filmu: Jaśminą Wójcik (reżyserka współscenarzystka) i Igorem Stokfiszewskim (współscenarzysta, II reżyser), prowadzenie: Weronika Fibich.

13 grudnia 2020, niedziela

godzina 17:00 kierunki i możliwości warsztatowe proponuje Tatiana Cholewa i Radosław Lis: zobacz tutaj 

godzina 17:20: spotkanie z tancerzami i autorami pokazu: Tatianą CholewąRadosławem Lisem, prowadzenie: Magdalena Hasiuk (Instytut Sztuki PAN, Warszawa): zobacz tutaj

Uczestnictwo we wszystkich wydarzeniach jest bezpłatne, na projekcję filmu „Symfonia Fabryki Ursus” obowiązują bezpłatne kody (zapisy: promocja@kana.art.pl)

Rafał Urbacki (1984–2019) – polski reżyser teatralny, choreograf, performer, twórca wizualny, animator kultury, twórca działań o charakterze artystyczno-społecznym, tożsamościowym i partycypacyjnym.

Swoją działalność teatralną rozpoczął w Teatrze Tańca „Kierunek” w Bytomiu jako tancerz na wózku, który porzucił dzięki opracowaniu autorskiej metody ruchu.

Studiował reżyserię dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim i wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był uczniem Iwony Olszowskiej, na jej warsztatach poznawał metody ruchu autentycznego i Feldenkraisa.

Współpracował z wieloma instytucjami kultury z całego kraju, artystami i grupami niezależnymi, był także stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Śląskiego, Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.

Pełnił rolę wykładowcy na kilku polskich uczelniach, w tym w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Jako choreograf współpracował z takimi reżyserami jak: Monika Strzępka, Radosław Rychcik, Katarzyna Kalwat, Magdalena Miklasz.

Do jego najważniejszych autorskich prac tożsamościowych lub społeczno-artystycznych zaliczyć można: Mover. Projekt społeczny (Śląski Teatr Tańca, Bytom 2010), Mt 9,7 [On wstał i poszedł do domu] (Stary Browar, Poznań 2010), W Przechlapanem (Instytut Teatralny, Warszawa 2012), Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci (Teatr Fredry, Gniezno 2014), Gatunki chronione (z Anu Czerwińskim; Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Bytom 2014), Serce robotnika napędza praca (Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, Bytom 2014), Bloki i familoki. Kabaret społeczny (Teatr Śląski, Katowice 2015), Kształt rzeczy. O węglu i porcelanie (Muzeum Śląskie, Katowice 2015), Jaram się (Industriada/Teatr Śląski, Huta Królewska 2016).

Symfonia Fabryki Ursus – trailer

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl