Już 29 stycznia 2022 roku o 19:00 w Teatrze Kana odbędzie się przedstawienie Grupy Korpuskularnej Light Off (grygier/fibich/nykowski)! To wielopoziomowa opowieść o świetle. Tym codziennym, teatralnym i pozostawiającym coś lub kogoś w cieniu.
Kto wystąpi w przedstawieniu?
- Tomasz Grygier (aktor Teatru Kana z bardzo dużym dorobkiem scenicznym i technik teatralny);
- Weronika Fibich (artystka interdyscyplinarna, znana z akcji teatralnych, performansów i filmów dokumentalnych);
- Piotr Nykowski (jeden z najbardziej znanych fotografów teatralnych oraz reżyser światła).
Ten spektakl to świetna gra aktorska, mnóstwo humoru, autoironii i wspaniałe obrazy sceniczne. Koszt biletów to 25/30 zł.
Julia Niedziejko w czasopiśmie teatralnym Nietak!t napisała, że:”_Na lightcie_ jest spektaklem bardzo precyzyjnym, w którym dramaturgia w odpowiedni sposób budowała napięcie każdej sceny. Światło jako główny bohater spisało się tutaj bardzo dobrze. Wydobyto z niego szerokie spektrum treści i emocji.”
O czym opowiada spektakl?
Co wydarzyło się na czterdziestych urodzinach Wernera Herzoga? Co łączy wynalazek Jean Agustina Fresnela z 1722 roku, latarnię morską na Rozewiu oraz bose stopy Stenki? Czy kot może być żywy i martwy? Jaki kwiat kwitnie na wyspie Makarii w pobliżu Tasmanii? Jaki z nim związek może mieć rzeźba kucającego chłopca Michała Anioła? Czy da się w jakikolwiek sposób połączyć technikę aktorską Tatsumiego Hijikaty z Gizelle Hrubesh? Jakie wydarzenia nie przerwały trzeciej wznowieniowej „Bożej rzeki” Pietuszkowa?
Opis twórców przedstawienia
Kiedy moja pozycja w teatrze jako technika zaczęła słabnąć, a cyfra zaczęła wypierać analog, postanowiłem, robiąc taki teatralny rachunek sumienia, wykrzesać z siebie resztki minionej bezpowrotnie fantazji i zmierzyć się z problemem samotności montażysty na scenie, jego egzystencji w świecie zdominowanym przez aktorów, reżyserów i scenografów… Jeszcze na studiach w Gdańsku, na czwartym roku oceanotechniki odbywałem praktyki na latarni morskiej w Piaskach na Helu… Tam przy wschodach słońca potęgowanych przez znajdującą się na latarni ogromną soczewkę Fresnela, zaczytywałem się „Oddechem” Becketta i studiowałem archiwa wideo performerskiej grupy Fozz z Krakowa. Te wykrzyczane bezczelne manifesty, zalane farbą kantówki i klomb przy ul. Jedności Narodowej cały w kwiatach… i ci wszyscy ludzie zbierający te kwiaty… to uświadomiło mi, że powinienem tym doświadczeniem podzielić się z innymi, dać z siebie cząstkę siebie… dorastałem z tą myślą do momentu, kiedy podczas pracy nad „Candelaria ilumina el corazón” Juana Pareiro w Teatro Miranda la Bolivar w Centro Occidental w Vargas, postanowiłem ostatecznie osadzić tę, przygniecioną scenicznymi realiami, postać, w wyimaginowanym, przyjaznym jej świecie, a tym samym pozwolić jej wyjść z cienia…
„Na lighcie – akt strzelisty w dół” (Krytyka Teatralna)
„Na lighcie – światło awaryjne polskiego offu” (Neue Polnishe Kunst)
„Na lighcie – szprycha włożona w wehikuł sztuki” (Biuletyn techników teatralnych, grudzień 2018)
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl