„Madama Butterfly” – arcydzieło Pucciniego ponownie na scenie Opery na Zamku

Na scenę Opery na Zamku w Szczecinie powraca jedno z najbardziej poruszających dzieł w historii muzyki – „Madama Butterfly” Giacoma Pucciniego. Wzruszający melodramat o miłości, zdradzie i utraconych złudzeniach zabrzmi pod batutą Vladimira Kiradjieva w reżyserii Pii Partum. Spektakle odbędą się w sobotę 18 października i w niedzielę 19 października.

To opera, która od ponad wieku niezmiennie zachwyca publiczność na całym świecie – pełna emocji, subtelności i dramatyzmu. Puccini stworzył partyturę o niezwykłej barwie i ekspresji, a jej historia – zainspirowana japońską legendą o gejszy Cio-Cio-San i amerykańskim poruczniku Pinkertonie – porusza do głębi.

Choć premiera „Madama Butterfly” zakończyła się niepowodzeniem, dzieło szybko zdobyło uznanie, stając się – obok „Traviaty” i „Carmen” – częścią kanonu najczęściej wykonywanych oper świata. To także najbardziej psychologicznie złożony portret kobiety w twórczości Pucciniego. Młoda, zakochana gejsza staje się symbolem piękna, kruchości i dramatycznej walki między uczuciem a losem.

Kreująca główna postać rolę śpiewaczka musi pokazać różnorodne i niekiedy skrajne emocje, od miłosnego uniesienia i radości aż po rozpacz. Butterfly to także partia niezmiernie trudna muzycznie, wymagająca od śpiewaczki nie tylko umiejętności oddania dramatycznego wymiaru postaci, ale również znakomitej techniki i kondycji wokalnej. Jest obecna na scenie przez całe przedstawienie, a śpiewa niemal przez 90 minut – zupełny ewenement w dziejach opery.

Reżyserka Pia Partum nadaje temu klasycznemu utworowi współczesne brzmienie. W jej interpretacji Butterfly nie jest już tylko ofiarą kulturowych różnic, lecz bohaterką świadomą swojego losu, kobietą, która nie potrafi powstrzymać autodestrukcji. Akcja przenosi się do świata ludzi nowoczesnych, żyjących w rytmie wielkiego miasta – zagubionych w biegu, wśród iluzji i niespełnienia.

Przedstawienie nawiązuje do poetyki filmów Larsa von Triera, wzbogacone jest o tancerza – alter ego bohaterki oraz multimedialne projekcje współczesnego Tokio. Całość tworzy sugestywny obraz emocjonalnej podróży kobiety, która – jak ćma – pędzi ku światłu, by spłonąć w jego blasku.

„Madama Butterfly”
Fot. Ł. Szełemej©Opera na Zamku

Pia Partum, reżyserka:„Zasadniczym punktem w moim odczytaniu tej opery jest to, że słowo „butterfly” interpretuję jako „ćmę”. Główna bohaterka jest ćmą, osobą, która ma w sobie zakodowany pęd ku samozagładzie. Jej wybory życiowe prowadzą do samounicestwienia. Brnie w sytuacje, które ją po prostu niszczą. To kobieta, która zakochuje się w sposób straceńczy, z góry skazany na klęskę. Jest w tym pewna gra ze swoim jestestwem, swoimi uczuciami, swoim życiem. To jest dla mnie w tej operze ciekawe, a nie problem kulturowy, czy małżeństwa biednych Japonek z Amerykanami. Historia kobiety, która zakochuje się w niewłaściwym człowieku, czeka, tęskni, wręcz wariuje, jest dla mnie absolutnie ponadczasowa. Takich opowieści mamy mnóstwo wokół nas. Butterfly to ćma – nie motylek. Pędzi ku światłu jak kamikadze. Popełnia samobójstwo – to dowód na chęć samozagłady – z dumą, nie zważając na okoliczności, na dziecko. Jest jak postać szekspirowska, jak Lady Makbet. Ta opera to melodramat, coś, czego współczesny człowiek się boi, czyli sentymentalności, uczuciowości, wzruszeń. A tą operą się wzruszamy aż do płaczu. I to jest w niej piękne”.

Terminy:

18 października 2025, sobota, godz. 19. 00

19 października 2025, niedziela, godz. 18.00

Realizatorzy:

Kierownictwo muzyczne – Wojciech Semerau-Siemianowski
Reżyseria – Pia Partum
Scenografia i kostiumy – Barbara Hanicka
Choreografia – Tomasz Wygoda
Reżyseria świateł i projekcje – Wojciech Puś
Materiał wideo – Masahiro Tachibana
Przygotowanie chóru – Małgorzata Bornowska
Asystent reżysera – Wiesław Łągiewka

Obsada:

Madama Butterfly – Anna Wiśniewska-Schoppa (18.10), Lucyna Boguszewska (19.10)
B.F. Pinkerton – Pavlo Tolstoy
Sharpless -Tomasz Łuczak
Suzuki – Katarzyna Nowosad
Goro – Ruslan Bilchak (19.10), Witalij Wydra (18.10)
Kate Pinkerton – Anna Rosa
Książę Yamadori – Paweł Wolski
Bonzo – Janusz Lewandowski
Komisarz – Adam Szramski
Urzędnik cesarski – Piotr Urban
Ćma – Damiano Maffeis
Orkiestra i Chór Opery na Zamku

Dyrygent – Vladimir Kiradjiev
Inspicjentka – Maria Malinowska-Przybyłowicz, Natalia Pomykała

„Madama Butterfly”
Fot. Ł. Szełemej©Opera na Zamku

 

Więcej wydarzeń znajdziesz na events.infoludek.pl

Repertuar kin dostępny w serwisie: kina.infoludek.pl

Organizujesz imprezę / wydarzenie i nie ma jej w naszym kalendarzu?
Wiesz, że możesz ją dodać samodzielnie?

DODAJ WYDARZENIE!

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl