Jesienna Scena Tańca w Gryfinie po raz 13.

Zbliża się 13. Jesienna Scena Tańca, czyli Festiwal Małych Form Ruchowych. Wydarzenie będzie miało tym roku dwie odsłony, warsztatową i scenę prezentacji.


Festiwal Jesienna Scena Tańca od lat promuje nowe trendy szczególnie w tańcu współczesnym, ale od początku ma akcenty interdyscyplinarne. Łączy świat tańca z innymi dziedzinami sztuki.

Pomysłodawczyni wydarzenia Eliza Hołubowska i Teatr Tańca EGO VU od kilkunastu lat pracują na markę wydarzenia oraz miasta Gryfina zapraszając czołowych artystów z Polski i ze świata. Gościli u nas tancerze z Japonii, Wenezueli, Izraela, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Danii.

W tym roku Festiwal podzielony będzie na dwie odsłony.

W niedzielę, 12 listopada 2023 odbędą się warsztaty z zawodowymi tancerzami Polskiego Teatru Tańca z Poznania – Danielem Michną i Patrykiem Jarczokiem. Intensywne warsztaty z tańca współczesnego, floor work i improwizacji odbywać się będą w sali gimnastycznej I Liceum Ogólnokształcącego w Gryfinie (godz.12.00-19.00).

Natomiast tydzień później, w niedzielę 19 listopada 2023 w przestrzeniach Gryfińskiego Domu Kultury przy ul. Szczecińskiej 17, zobaczymy spektakl Dominika Więcka „Cafe Muller” (inspirowanego spektaklem Piny Bausch pod tym samym tytułem). Drugą propozycją jest spektakl performatywny „deKARBONIZACJA” w reżyserii Olesji Nezhywej, w którym występuje m.in. Eliza Hołubowska.

Festiwalowi towarzyszyć będą: wystawa fotograficzna współpracującego od lat z Teatrem Tańca EGO VU Mariusza Krawczyka oraz video studenta Akademii Sztuki w Szczecinie Miłosza Nawrotka. Start prezentacji o godz. 18:00

Bilety na prezentacje zaplanowane 19 listopada w sprzedaży od 3 listopada znajdziesz TUTAJ.

Festiwal powstaje we współpracy Gryfińskiego Domu Kultury, Miasta i Gminy Gryfino ze Środowiskiem Inicjatyw Artystycznych Hybadu, Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz I Liceum Ogólnokształcącym w Gryfinie.

O spektaklach:

Café Müller

Źródło: Gryfiński Dom Kultury

Koncepcja, choreografia, wykonanie: Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Reżyseria oświetlenia: Klaudia Kasperska
Kostium: Projekt: Nikola Fedak
Wykonanie: System mody / Serafin Andrzejak
Konsultacje językowe: Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki: Patryk Kołodziejski

„Café Müller” Piny Bausch to opowieść o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy. Spektakl poruszający, bo opowiada o tematach bliskich każdemu. Ikoniczny, bo na jego podstawie można wytłumaczyć czym jest Tanztheater. Wyjątkowy, bo występowała w nim sama Pina.

„Café Müller” Dominika Więcka, to fanficiton:

W oparciu o już istniejący spektakl, jego świat i postacie, tworzę obrazy nawiązujące do własnej historii. Urodzony w Iserlohn, małym mieście w Nordrhein- Westfalen w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie: co by było, gdyby moi rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? Poszukując odpowiedzi puszczałem wodze fantazji i tworzyłem hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po moim rodzinnym mieście, badając język niemiecki i spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Spektakl nie jest jednak opowieścią, o tym co mogło się wydarzyć. To nie próba stworzenia alternatywnego życiorysu, a podzielenie się emocjami, które towarzyszyły mi, gdy po raz kolejny zadawałem sobie pytanie, co by było gdyby? – mówi D. Więcek

deKARBONIZACJA – akcja performatywna

Jesienna Scena Tańca w Gryfinie po raz 13.
Źródło: Gryfiński Dom Kultury

Reżyseria Olesia Nezhywa
Performują: Eliza Hołubowska, Marta Grygier, Adam Rosiński
Opieka artystyczna Weronika Fibich
Muzyka Patryk Zakrocki

Karbon powstaje w wyniku procesu uwęglania, który zamienia fragmenty roślin w torf. Proces ten nie różni się zbytnio od procesu kształtowania się pamięci długotrwałej u ludzi i społeczeństwa – tzw. konsolidacji pamięci przejścia z pamięci krótkotrwałej w pamięć długotrwałą. Tak skamielina staje się raczej archiwum pamięci niż paliwem kopalnym. W podobny sposób badamy pamięć kulturową. Wyodrębniamy pojedyncze cytaty, pisma, inskrypcje, teksty, które po analizie stają się tekstami pamięci, tekstami sztuki.

Co łączy górnika i balerinę? Czy górnik ma coś z antycznego bohatera? A jego płuca, czy są podobne do płuc mieszkańców Londynu z roku 1952?

Projekt zrealizowany w ramach Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gaude Polonia.

Olesia Nezhyva – młoda reżyserka z Ukrainy, która z powodu wojny wyjechała z kraju i osiedliła się w Szczecinie. Od kilku lat współpracuje z Teatrem KANA tworząc wspólnie różne projekty artystyczne.

WYSTAWY/PREZENTACJE:

„Z drugiego rzędu” – autor – Mariusz Krawczyk

Źródło: Gryfiński Dom Kultury

Nasze drogi przecięły się dawno temu podczas Festiwalu SOFFT w Szczecinie. Od prawie 10 lat jestem obecny na przedstawieniach Teatru, i można powiedzieć, że mam już swoje stałe miejsce na widowni. Jednym okiem oglądam a drugim kadruję przez wizjer aparatu. Zawsze z drugiego rzędu.

Mariusz Krawczyk – instruktor fotografii, a także autor i współtwórca kilku wystaw fotograficznych. Pomysłodawca inicjatyw fotograficznych. Pasjonat fotografii portretowej, tanecznej oraz fotografii ulicznej.

„Trening oddechu” – Miłosz Nawrotek

Jesienna Scena Tańca w Gryfinie po raz 13.
Źródło: Gryfiński Dom Kultury

Miłosz ma 20 lat, jest studentem drugiego roku filmu na Szczecińskiej Akademii Sztuki. Odkąd pamięta fascynuje się animacją poklatkową i w swojej pracy, użył właśnie tej techniki do oddania swojej wizji. Film jest kolażem dwunastu animacji, przedstawiających przedmioty nieożywione oddychające w sposób, w jaki wyobraża sobie, oddychałyby gdyby były w stanie. Istotna jest również warstwa dźwiękowa, kojąca muzyka i spokojny rytm oddechu, który podświadomie wymusza na oglądającym wdech i wydech w spokojnym i równym tempie.

Więcej wydarzeń znajdziesz na events.infoludek.pl

Repertuar kin dostępny w serwisie: kina.infoludek.pl

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl