Zmiany w szczecińskim systemie parkowania? Rozpoczęły się konsultacje społeczne

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, nowy cennik opłat w SPP, możliwość wyboru nie jednej, a dwóch ulic w abonamencie mieszkańca, PPN na parkingu vis a vis Pomnika Czynu Polaków. To najważniejsze propozycje zmian.

Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie modyfikacji systemu parkowania w Szczecinie.  Przedmiotem konsultacji jest prezentacja pt.  „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie”. Zawarte w prezentacji propozycje zmian w SPP opierają się na wynikach badań działania Strefy Płatnego Parkowania wykonanych w latach 2023 – 2024.

Po konsultacjach nowelizacją uchwały o SPP zajmą się komisje Rady Miasta. Głosowanie nad ostateczną wersją projektu planowane jest na sesji 29 października.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Prezentacja została przygotowana przez Wydział Gospodarki Komunalnej i spółkę NiOL, operatora SPP. Najważniejszą nowością jest pomysł utworzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania  na Starym Mieście – między Tkacką a Mściwoja i Panieńską. Ulice wchodzące w jej skład na grafice poniżej są oznaczone kolorem niebieskim.

Główne założenia ŚSPP:

  • parkowanie płatne we wszystkie dni tygodnia w godzinach od 8 do 22
  • stawka za pierwszą godzinę parkowania 8 zł.
  • mieszkańcy ŚSPP mają prawo do abonamentu rocznego w cenie 500 zł (albo półrocznego za 250 zł).
  • posiadacze abonamentu mogą parkować bez dodatkowych opłat na całym obszarze ŚSPP.

Stare Miasto ze względu na swoje walory architektoniczne, ciasny układ ulic wymaga szczególnej ochrony przed nadmiarem samochodów. O ustalenie ŚSPP na Starym Mieście od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto argumentując to tym, że ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami. – informuje Wojciech Jchim, rzecznik NiOL.

Zgodnie  z Ustawą o drogach gmina o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. może ustalić ŚSPP na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, przy czym stawki za postój mogą być tu wyższe niż w SPP i obowiązywać siedem dni w tygodniu.

Zmiany w szczecińskim systemie parkowania
Źródło: NiOL

SPP nieco szersza

Zmiany w szczecińskim systemie parkowania
Źródło: NiOL

Zmiana granic SPP ma mieć charakter kosmetyczny, choć w jednym przypadku symboliczny. W rejonie Teatru Polskiego autorzy prezentacji proponują uzupełnienie SPP o fragment ulicy Montwiłła. Druga poprawka dotyczy obleganej przez pojazdy Bramy Głównej Cmentarza Centralnego (podstrefa żółta objęłaby dodatkowy odcinek ulicy Ku Słońcu między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC.). I wreszcie trzecia, praktyczna, ale i symboliczna zmiana przesuwa granicę SPP na Łasztownię. Łasztownia z zaniedbanej dzielnicy portowej przeobraża się w atrakcyjną część centrum miasta, a wraz tym zwiększa się tu ruch pojazdów. Stąd propozycja, aby podstrefą żółtą objąć ulice Władysława IV oraz Zbożową.

Autorzy opracowania postulują również zmniejszenie udziału podstrefy żółtej w rejonach, gdzie rotacja aut jest niewystarczająca.

Nowy cennik na nowe czasy

Poprzednia zmiana cennika SPP nosi datę marzec 2021 roku. Od tego czasu skumulowana inflacja wyniosła w Polsce ok. 35 proc. a liczba pojazdów w Szczecinie zbliżyła się do 350 tys. Celem zmian w cenniku jest urealnienie opłat w stosunku do inflacji i poprawa dostępności miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania.

Poniżej propozycje zmian w poszczególnych kategoriach opłat.

Opłaty jednorazowe i abonamentowe
Źródło: NiOL
Opłaty zryczałtowane
Źródło: NiOL

Nominalna opłata dodatkowa ma wzrosnąć z 200 do 400 zł, ale jeśli zostanie wniesiona w ciągu 7 dni kalendarzowych od dnia wystawienia zawiadomienia o nieopłaconym postoju lub otrzymania pocztą zawiadomienia o nieopłaconym postoju będzie wynosiła 200 zł.

Ułatwienie dla mieszkańców strefy i inne zmiany w regulaminie

Obecnie mieszkaniec obszaru SPP może zakupić abonament uprawniający do postoju na ulicy, przy której zamieszkuje albo na ulicy przyległej, przy czym opłata ważna jest tylko dla jednej wskazanej przez posiadacza pojazdu ulicy. Nowa propozycja umożliwia postój na dwóch ulicach – zamieszkania i wybranej sąsiedniej (niekoniecznie przyległej).

Inne proponowane zmiany w regulaminie SPP:
  • wprowadzenie abonamentu zastępczego, umożliwiającego wykorzystania zakupionego abonamentu na pojazd inny niż ten, na który został wykupiony – np. w czasie naprawy samochodu w warsztacie
  • wymuszenie rotacji pojazdów na miejscach dla zaopatrzenia poprzez wprowadzenie biletu darmowego dla aut zaopatrzenia pobieranego z parkomatu na okres np. 15 minut
  • doprecyzowanie definicji opiekuna osoby niepełnosprawnej
  • wymóg notarialnego potwierdzenia umowy użyczenia pojazdu.

Płatne Parkingi Niestrzeżone – dwa albo trzy do likwidacji

Płatne Parkingi Niestrzeżone (PPN) są położone poza drogami publicznymi, można więc stosować na ich terenie inne niż w Strefie Płatnego Parkowania zasady korzystania z postoju, inne ceny i regulamin.

W Szczecinie jest obecnie sześć Płatnych Parkingów Niestrzeżonych:

  • PPN Trasa Zamkowa
  • PPN Czarnieckiego
  • PPN Ogińskiego
  • PPN Szymanowskiego
  • PPN Orła Białego
  • PPN Dolny Taras.

Dwa z nich zgodnie z prezentacją do konsultacji zostaną zlikwidowane. Chodzi o PPN Orła Białego z uwagi na brak miejsc postojowych po planowanej przebudowie placu oraz o PPN Szymanowskiego. W tym drugim przypadku powodem likwidacji jest funkcjonowanie na tej samej ulicy SPP i wynikające stąd problemy kierowców z wyborem właściwego parkomatu (PPN czy SPP). Niewykluczone, że również PPN Ogińskiego zostanie zlikwidowany, a jego miejsce zajmie podstrefa czerwona SPP. Trwają analizy formalno-prawne. Jest szansa, że stosowny projekt uchwały pojawi się w porządku obrad sesji 29 października.

Nowy PPN Jasne Błonia ma natomiast powstać na parkingu przy ul. Piotra Skargi, vis a vis Pomnika Czynu Polaków.

Proponowane ceny za i godziny działania:
Zmiany w szczecińskim systemie parkowania
Źródło: NiOL

Orientacyjny harmonogram zmian

Strefa Płatnego Parkowania:

a) I kwartał 2025 w zakresie zmian wysokości opłat

b) II kwartał 2025 w obszarze organizacji ruchu SPP – zmiana podstref

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania: I kwartał 2025
Płatne Parkingi Niestrzeżone: I kwartał 2025 (wyłączenie PPN Plac Orła Białego wynikać będzie z przekazania placu wykonawcy przebudowy).

Przebieg i cel konsultacji

Konsultacje społeczne w sprawie zmian w systemie parkowania zostały ogłoszone na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta. Potrwają do 11 października 2024 roku. Ich celem jest zebranie od mieszkańców Szczecina opinii na temat treści prezentacji pt. „Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania oraz inne propozycje zmian systemu parkowania w Szczecinie”  Prezentacja znajduje się na stronie konsultuj.szczecin.pl

Opinie i uwagi w ramach konsultacji można składać:

  • za pomocą poczty elektronicznej, wysyłając je na adres e-mail: konsultacje@spp.szczecin.pl
  • oraz w wersji papierowej, wrzucając je do urny konsultacyjnej, znajdującej się w siedzibie Urzędu Miasta Szczecin, pl. Armii Krajowej 1, w Wydziale Gospodarki Komunalnej, przed wejściem do pokoju nr 16.

Informacja o wynikach konsultacji zostanie podana do publicznej wiadomości w terminie 30 dni od daty ich zakończenia na stronie internetowej: konsultuj.szczecin.pl oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Szczecin.

Nowy Ład Parkingowy

Zmiany w szczecińskim systemie parkowania
Źródło: NiOL

Zaproponowana w konsultacjach koncepcja zmian w systemie parkowania odwołuje się do założeń polityki komunikacyjnej i parkingowej Szczecina ogłoszonych w 2020 roku w opracowaniu pn. „Nowy Ład Parkingowy”.

Nowy Ład Parkingowy wprowadził podział miasta na trzy strefy o różnych priorytetach komunikacyjnych:

  • Strefę  Strategicznej Interwencji (z preferencją dla pieszych, komunikacji publicznej, elektromobilności i uzupełniających środków komunikacji, ze stopniowym ograniczaniem ruchu prywatnych aut na Starym Mieście i Łasztowi)  –  kolor żółty na mapie;
  • Strefę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (strefa preferencji dla komunikacji publicznej i elektromobliności  z udziałem aut prywatnych) – kolor niebieski.
  • Strefę  Zewnętrzna (obszar poza śródmieściem oddzielony linią SKM – bez ograniczeń w ruchu z uwzględnieniem parkingów buforowych na granicy strefy) – kolor fioletowy.

Integralną częścią  Nowego Ładu Parkingowego jest budowa – począwszy od 2022 roku –  parkingów P+R, parkingów przy stacjach SKM, które umożliwią łączenie różnych rodzajów transportu w trakcie jednej podróży. Ponadto utworzono płatne parkingi niestrzeżone, powstały nowe węzły przesiadkowe (Granitowa, Szafera, Głębokie, Łękno), w  budowie jest Szczecińska Kolej Metropolitalna.

Nadrzędnym celem zmian jest poprawa jakości życia w mieście poprzez zmniejszenie emisji spalin, hałasu i gazów cieplarnianych. Drogą do tego celu jest zrównoważona mobilność, czyli stan, w którym wszystkie sposoby podróżowania po mieście; pieszo, komunikacją publiczną, rowerem czy prywatnym samochodem są równie dostępne i funkcjonalne.

 

/Źródło: UM Szczecin/