Wkrótce koniec prac na węźle Szarych Szeregów. Będą zmiany w komunikacji miejskiej i organizacji ruchu

Już od najbliższej soboty kierowcy będą mogli swobodnie przejeżdżać przez plac Szarych Szeregów w Szczecinie, a na swoje stałe trasy wrócą tramwaje kursujące przez ten ważny węzeł komunikacyjny.

W związku z zakończeniem przebudowy torów w obrębie pl. Szarych Szeregów, od soboty 25.07 (dla linii nocnych od nocy 25/26.07.2020) przywrócony zostanie ruch tramwajowy w ciągu al. Piastów od ul. Jagiellońskiej do pl. Szarych Szeregów oraz ruch kołowy na przejeździe przy al. Piastów – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. – Jednocześnie zakończenie prac w rejonie ulicy Arkońskiej pozwala na uruchomienie nowej trasy tramwajowej od pętli „Las Arkoński” do ronda Olszewskiego.

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej

  • Linia 3 będzie kursować według nowego rozkładu jazdy, z wydłużeniem co drugiego kursu od Lasu Arkońskiego do Zajezdni Pogodno. Na wydłużonej trasie obowiązują przystanki – w kierunku Zajezdni Pogodno: „Las Arkoński” nż, „Stadion Arkonia” nż, „Międzyparkowa” nż, „Rondo Olszewskiego”, „Zajezdnia Pogodno”, w kierunku Pomorzan: „Rondo Olszewskiego”, „Międzyparkowa” nż „Stadion Arkonia” nż, „Las Arkoński” nż (przystanek przelotowy, poza pętlą)
  • Na liniach 5 i 11 przywrócone zostają stałe trasy
  • Na linii 7 korekcie ulegną rozkłady jazdy na dni powszednie i soboty
  • Na linii 12 zostaje przywrócona stała trasa oraz skorygowane będą dotychczasowe rozkłady jazdy
  • Na linii 87 w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” przywrócona zostanie stała trasa przez al. Wojska Polskiego oraz przystanek „Plac Szarych Szeregów”. Jednocześnie likwidacji ulegnie przystanek „Piastów”. Trasa linii 87 przez ul. Felczaka (od al. Wyzwolenia do al. Wojska Polskiego) pozostaje na stałe (w obu kierunkach)
  • Autobusy linii 523 i 524 w kierunku Przecławia, Cukrowej i Pomorzan ponownie zatrzymywać się będą na przystanku „Piastów” zlokalizowanym na torowisku tramwajowym
  • Na linii 531 w kierunku Osiedla Bukowego przywrócona zostanie stała trasa przez ul. Piłsudskiego
  • Autobusy linii 523524 i 531 w obu kierunkach zatrzymywać się będą na przystankach „Plac Szarych Szeregów” zlokalizowanych na torowisku tramwajowym. Przystanki zlokalizowane przy jezdniach zostaną zlikwidowane

Zmiany w organizacji ruchu

Od soboty dla kierowców udostępniona zostanie cała tarcza ronda przy placu Szarych Szeregów. Z kolei w rejonie ul. Jagiellońskiej i Bohaterów Warszawy będziemy jeździć tak, jak obecnie. To oznacza, że wprowadzone jakiś czas temu zmiany relacji na poszczególnych pasach ruchu na wlotach ul. Jagiellońskiej będą obowiązywać na stałe. Przypominamy, że na wlocie ul. Jagiellońskiej od al. Piastów kierowcy poruszający się w stronę ul. Witkiewicza mają do dyspozycji pas prawy wspólny z relacją skrętu w prawo, a z pasa lewego można tylko skręcić w lewo w stronę ul. Krzywoustego. Z kolei wlot ul. Jagiellońskiej od ul. Witkiewicza posiada układ pasów ruchu – pas prawy do skrętu w prawo, pas lewy do jazdy prosto i skrętu w lewo. Wprowadzenie tych zmian miało związek z nabywaniem przez tramwaje opóźnień na odcinku ul. Jagiellońskiej pomiędzy al. Piastów a al. Bohaterów Warszawy.

O inwestycji

Przebudowa węzłów „Szarych Szeregów” oraz „Wyszyńskiego” ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.

Realizacja inwestycji ruszyła w połowie stycznia br. Na wykonanie całości zadania (czyli przebudowę obu węzłów) wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy.

  • Zakres zmian na węźle „Szarych Szeregów” obejmie między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków na ul. Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
  • Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmie między innymi przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.

Wartą blisko 45 mln zł inwestycję realizuje firma ZUE S.A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl