W Chinach trwa załadunek giganta do drążenia tunelu pod Świną.

W porcie Nansha w Chinach rozpoczął się załadunek gigantycznej maszyny, która wydrąży tunel w Świnoujściu.  W ciągu kilku dni wszystkie elementy maszyny, a jest ich 129 – zostaną umieszczone na statku Da Chang.

Statek spodziewany jest w Świnoujściu na przełomie września i października. Przypłynie do Polski Północną Drogą Morską (wzdłuż północnych wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa).  Maszyna po przypłynięciu do Świnoujścia zostanie przetransportowana na plac budowy, zmontowana w szybie startowym i w marcu przyszłego roku powinna rozpocząć drążenie tunelu.

Fot. Materiały Urzędu Miasta Świnoujście

– Tradycją jest, że maszynie przed startem, rozpoczęciem wiercenia, nadawane jest imię – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Chcielibyśmy, aby nazwę TBM wybrali mieszkańcy naszego miasta. Mieszkańcy, którzy na to stałe połączenie czekają przecież już od kilkudziesięciu lat.

Zwykle takie maszyny noszą imiona kobiet. Już wkrótce zostanie konkurs na imię dla TBM.

maszyna tunel Świnoujście budowa
Fot. Materiały Urzędu Miasta Świnoujście

Dla tej gigantycznej maszyny o długości około 100 metrów, z tarczą o średnicy 13,46 metra budowany jest w Świnoujściu – na wyspie Uznam – równie duży szyb startowy. Będzie miał on około 120 metrów długości i 20 metrów szerokości.  Maszyna w szybie startowym będzie leżała w poziomie, a jej średnicę wynoszącą 13,46 metra można obrazowo porównać do czteropiętrowego budynku. TBM ważyć będzie 2740 ton.

Na budowie trwają intensywne roboty, właśnie w tej części inwestycji. Kolejny tydzień prac to zakończenie trzech z siedmiu etapów zbrojenia, szalowania i betonowania stropu górnego komory startowej. Po stronie wyspy Uznam toczą się również prace przy segmentach 8 i 9 tunelu odkrywkowego, w którym izolowane są ściany oporowe. Trwa ich zasypywanie wraz ze stropem górnym.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowana jest przebudowa sieci wysokiego napięcia 110 kV, sieci wodno-kanalizacyjnych w rejonie komory odbiorczej TBM i dalej wzdłuż ulicy Fińskiej.  Zagospodarowywany i zasilany w energie elektryczną jest także plac budowy. Trwają transporty materiałów: kruszyw, cementu, stali zbrojeniowej, gotowych koszy dla wykonywania sekcji ścian szczelinowych, materiałów dla przebudowy sieci uzbrojenia terenu i materiałów pomocniczych.

Postępy prac na budowie tunelu – zobacz TUTAJ

tunel Świnoujście

Fot. GDDKiA (materiały prasowe)

Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 m. Tunel w Świnoujściu, którego inwestorem jest Miasto Świnoujście, po wybudowaniu będzie najdłuższa przeprawą podwodną o długości 1440 m.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to  dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl