Do przetargu na budowę Węzła Głębokie w Szczecinie stanęły trzy firmy. Jest duża szansa, że realizacja inwestycji dojdzie do skutku, bo najniższa z ofert nieznacznie przekracza założony budżet.
Miasto zabezpieczyło na realizację tej inwestycji blisko 64 mln zł. Co prawda najniższa z ofert złożona przez firmę Strabag przekracza założony budżet o 1,8 mln zł, ale biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku, nie powinno to stanowić wielkiej przeszkody. Pozostałe dwie oferty są już znacznie wyższe. Polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Roverpol Sp. z o.o. i Rover Infraestructuras SA wyceniło swoje usługi na kwotę 77,36 mln zł, a firma Budimex SA zaproponowała 83,55 mln zł. Po przeanalizowaniu dokumentów, komisja przetargowa zdecyduje czy realizować inwestycję za wyższą kwotę czy unieważnić przetarg.
Węzeł Głębokie to pierwsza z dużych inwestycji komunikacyjnych, za której realizację odpowiedzialna będzie spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o.
Co ma powstać w ramach inwestycji?
Projekt przewiduje budowę pętli tramwajowo-autobusowej z peronami tramwajowo-autobusowymi door to door, miejscami postojowymi Kiss & Ride, stanowiskami do postoju taksówek, parkingiem rowerowym, stanowiskiem wypożyczalni roweru miejskiego, a także budynkiem socjalnym z poczekalnią dla pasażerów. Na jej terenie zostanie zamontowanych osiem dwustronnych wiat przystankowych oraz elementy małej architektury (m.in. ławki, przysiadki i kosze na śmieci). Węzeł będzie również wyposażony w System Informacji Pasażerskiej i system zasilania telefonów komórkowych (ładowny poprzez panele słoneczne).
Zaplanowano również budowę czterowlotowego ronda turbinowego (powstanie w ramach przebudowy skrzyżowania Al. Wojska Polskiego z ul. Zegadłowicza, ul. Kupczyka i ul. Miodową) oraz parkingu z zachowaniem walorów parkingu leśnego i okolicznego drzewostanu.
W ramach inwestycji przebudowane zostaną również okoliczne ulice. W al. Wojska Polskiego zaprojektowano dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (po stronie zachodniej będzie wydzielony ciąg pieszo-rowerowy, oddzielony od jezdni pasem zieleni o szerokości 3 m). Z kolei na ul. Zegadłowicza na odcinku od skrzyżowania al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Kąpieliskową (ok. 300 metrów) przewidziano jezdnię o szerokości 7 m (2 x 3,5 m).
Do nowego układu drogowego włączona zostanie także ul. Kąpieliskowa. Po stronie zachodniej (pomiędzy krawędzią jezdni a ogrodzeniem kąpieliska „Głębokie”) powstanie dwukierunkowa ścieżka rowerowa o szerokości 2,5 m i chodnik o szerokości 2,25 m.
Ze względu na przebudowę skrzyżowania i budowę wjazdu na pętlę będzie musiał zostać przebudowany odcinek ulicy Miodowej. Pomiędzy istniejącym budynkiem restauracji a pętlą tramwajowo-autobusową zaprojektowano ścieżkę rowerową o szerokości 2 m z włączeniem do układu dróg leśnych, a w pobliżu skrzyżowania powstanie wlot na układ ścieżek rowerowych z jezdni ul. Miodowej.
Projekt przewiduje też przebudowę ul. Kupczyka na odcinku ponad 1,8 km. Będzie tam nowa jezdnia o szerokości 6 m (2 x 3 m), ciągi pieszo-rowerowe i ścieżka rowerowa.
Inwestycja obejmie również budowę oświetlenia, kanalizacji deszczowej oraz przebudowę instalacji podziemnych.
Przyszły wykonawca na realizację wszystkich prac będzie miał 24 miesiące od dnia podpisania umowy.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl