S3 w pełni ekspresowa – od Bałtyku po granicę z Czechami

Budowa jednej z najważniejszych dróg krajowych – trasy ekspresowej S3, która teraz w całości łączy Świnoujście nad Bałtykiem z Lubawką na granicy czeskiej, została zakończona. Ostatni brakujący odcinek – między węzłami Świnoujście Łunowo a Międzyzdrojami – został właśnie udostępniony kierowcom.

Materiały prasowe
Materiały prasowe

Nowy odcinek na północy

Ostatni fragment S3 na trasie Świnoujście – Troszyn (33 km) został podzielony na dwa odcinki:

  • Świnoujście – Dargobądz,

  • Dargobądz – Troszyn.

Prace rozpoczęto w 2022 roku, a koszt realizacji całego projektu przekroczył 1,7 mld zł, z czego ponad 757 mln zł pochodziło z funduszy unijnych (program FEnIKS). S3 na tych odcinkach przebiega w większości w śladzie drogi krajowej nr 3. Wymagało to wielu zmian w organizacji ruchu podczas budowy drogi, jak i również na etapie jej końcowego udostępniania.  Sukcesywnie otwierano poszczególne odcinki – od połączenia z tunelem pod Świną aż po węzeł Wolin Zachód.

Choć kierowcy korzystają już z dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę, prace towarzyszące – m.in. nasadzenia zieleni, budowa Miejsc Obsługi Podróżnych i dróg serwisowych – potrwają jeszcze do końca roku. Na odcinku Świnoujście – Dargobądz przez najbliższe tygodnie będzie jeszcze zamknięty węzeł Świnoujście Terminal LNG. Wykonawca ma do końca roku zdemontować znajdującą się przy węźle wytwórnię mas bitumicznych i zakończyć tu pozostałe prace.

Materiały prasowe

Korytarz północ–południe

Droga ekspresowa S3 jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk oraz europejskiej trasy E65, biegnącej z Malmö aż po grecką Kretę.
Ma kluczowe znaczenie dla rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu, transportu promowego do Skandynawii oraz turystyki nad Bałtykiem.

W Czechach trwa już budowa odcinka autostrady D11 do Trutnova, który wkrótce połączy się z południowym krańcem polskiej S3. Dzięki temu powstanie spójna trasa szybkiego ruchu łącząca północ Europy z jej południem.

Materiały prasowe

18 lat budowy i miliardy inwestycji

Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 roku i była prowadzona etapami – od pierwszych odcinków w zachodniopomorskim i lubuskim po górskie fragmenty na Dolnym Śląsku.
W sumie powstało 471 km nowoczesnej drogi ekspresowej, której realizacja kosztowała ponad 15 mld zł, z czego 7,7 mld zł pochodziło z funduszy Unii Europejskiej.

Fot. GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
Fot. GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk
Fot. GDDKiA / Mateusz Grzeszczuk