W drugim tygodniu października zaczną obowiązywać kolejne zmiany na placu Orła Białego. Urząd Miasta Szczecin poinformował, że zostanie wtedy wprowadzony nowy, trzeci wariant prototypowania, przywracający parkowanie w części placu od skrzyżowania z ulicą Grodzką do budynku Akademii Sztuki.
– Propozycja przywrócenia możliwości parkowania w tym obszarze często pojawiała się w postulatach mieszkańców, dlatego zdecydowaliśmy o wprowadzeniu nowego wariantu, który wraz z dodatkowymi zmianami w obszarze placu będzie testowany w trakcie roku akademickiego – wyjaśnia Daniel Wacinkiewicz, zastępca Prezydenta Szczecina. – Odwracamy także układ miejsc postojowych na ul. Staromłyńskiej, ponieważ chcemy zabezpieczyć wąski chodnik w części zachodniej przed samochodami. Teraz zajmują dużą jego część, co utrudnia ruch pieszych.
Ze względów bezpieczeństwa na ulicy Łaziebnej i w otoczeniu szkoły muzycznej wprowadzona zostanie strefa zamieszkania.
– Wielokrotnie obserwowaliśmy, że z powodu niewystarczającej szerokości chodnika wiele osób schodziło na jezdnię ul. Łaziebnej – dodaje Daniel Wacinkiewicz. – Na problem dojścia do szkoły zwracała nam natomiast uwagę rada osiedla. W strefie zamieszkania to pieszy zawsze ma pierwszeństwo, a samochody mogą poruszać się z prędkością nie większą niż 20 km/godz.
Kolejną ważną zmianą będzie wprowadzenie zakazu parkowania przy katedrze na ul. Grodzkiej, co sprawi, że osoby idące w stronę zamku lub Bramy Portowej nie będą musiały przeciskać się między samochodami zajmującymi wąski chodnik.
Lista zmian w wariancie trzecim:
- strefa zamieszkania na części ul. Koński Kierat, pl. Orła Białego, ul. Łaziebnej oraz fragmencie ul. Staromłyńskiej na wysokości Zespołu Szkół Muzycznych,
- zmiana porządku parkowania na ul. Staromłyńskiej (część zachodnia – równoległe, część
wschodnia – prostopadłe), - dodatkowe miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych w części placu, w której dopuszczone będzie parkowanie,
- zakaz parkowania przy katedrze na ul. Grodzkiej,
Wciąż będą obowiązywać również zmiany znane z poprzednich dwóch wariantów:
- ograniczenie prędkości poruszania się w otoczeniu placu do 30 km/h,
- kontraruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych,
- wydzielenie miejsc postojowych w systemie Kiss & Ride bezpośrednio przed wejściem do Szkoły Muzycznej,
- dopuszczenie dostaw w przestrzeni pieszej placu („porty” lub dojazdy),
- montaż tablic informujących o ograniczeniach na głównych wlotach na obszar projektu.
W październiku będą też kontynuowane badania transportowe dotyczące testowanych wariantów oraz wywiady z użytkownikami, które pozwolą ocenić jak zmiany wpłynęły na funkcjonowanie placu i jego otoczenia.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl