Ponad 160 km nowych dróg na Pomorzu Zachodnim w 2019 roku

Wczoraj w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie odbyła się konferencja podsumowująca rok 2018 na zachodniopomorskich drogach.

Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydał w tym roku ponad 1,5 mld złotych na regionalne drogi i są to największe w historii wydatki na ten cel. Została podpisana m.in. umowa na realizację obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 i tunelu w Świnoujściu, ogłoszone zostały także przetargi na budowę obwodnic Myśliborza i Węgorzyna. – Ubiegły rok był bogaty w pozytywne decyzje rządowe dotyczące naszych inwestycji, zwiększono fundusze na budowę obwodnicy Warzymic, przyznano środki na przygotowanie Zachodniej Obwodnicy Szczecina czy realizację obwodnicy Gryfina – mówił Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Aktualnie wszystkie inwestycje, które będą tworzyć docelową sieć dróg w województwie zachodniopomorskim są w realizacji lub w przygotowaniu. – Już w przyszłym roku te zainwestowane miliardy zaczną dawać efekt w postaci nowych dróg – dodał Łukasz Lendner.

Co w najbliższej przyszłości?

Na 2019 rok zaplanowano oddanie do ruchu ponad 160 km nowych dróg. Na ten wynik złożą się przede wszystkim odcinki S6 od Goleniowa do Koszalina oraz obwodnica Wałcza na S10 i Szczecinka na S11.

Aktualnie trwa realizacja szesnastu dużych inwestycji drogowych. Na jedenastu z nich trwają roboty budowlane. Największe z tych inwestycji to: droga ekspresowa S6 od Goleniowa do Koszalina, obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6, obwodnica Szczecinka w ciągu drogi S11, obwodnica Wałcza w ciągu drogi S10. Roboty trwają również na autostradzie A6 od Dąbia do Rzęśnicy a także na węźle Szczecin Kijewo.

Rozpoczęcie prac przy kolejnych pięciu zadaniach, które są realizowane w formule „Projektuj i Buduj”, będzie miało miejsce na wiosnę i w połowie przyszłego roku. Chodzi tu o drogę S3 od Brzozowa do Miękowa i od Miękowa do Rzęśnicy, drugą jezdnię obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa na S10 oraz obwodnicę Przecławia i Warzymic.

We wrześniu 2018 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu. Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest inwestorem zastępczym tego zadania. Prace projektowe powinny zakończyć się przed końcem 2019 roku.

W 2018 roku zostały także ogłoszone przetargi na dwie obwodnice: Myśliborza na DK26 i Węgorzyna na DK20. Umowy dotyczące tych inwestycji powinny zostać podpisane w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Na 2019 rok planowane jest ogłoszenie przetargów na dwa ważne odcinki dróg w naszym regionie – S3 od Świnoujścia do Troszyna i S11 od Koszalina do Bobolic. Dla drogi S3 będą jeszcze prowadzone badania geologiczne, na które trwa przetarg. Dla S11 natomiast przygotowywane jest już ogłoszenie przetargu.

Trwa również opracowywanie projektów S11 od Bobolic do Szczecinka oraz zatwierdzanie dokumentacji środowiskowej dla całej S10 od Stargardu do Piły (dla tego odcinka w przyszłym roku powinna zostać wydana decyzja środowiskowa).

2018 rok był również kluczowy dla przygotowania największej planowanej inwestycji drogowej w naszym regionie, czyli Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Umowa na opracowanie elementów Koncepcji Programowej wraz z badaniami geologicznymi dla tej inwestycji, powinna zostać podpisana już w pierwszym kwartale przyszłego roku.

W roku 2018 udało się także uzyskać finansowanie na realizację obwodnicy Gryfina i odcinka Radziszewo – Gryfino na DK31. Zadania te są aktualnie w trakcie przetargu na dokumentację.

Fot. GDDKiA

Remonty i utrzymanie

W 2018 roku wyremontowano łącznie 34 km dróg (były to przede wszystkim odcinki dróg nr 6 i 11). Kompleksowo przebudowana została również DK 20 w Śmiadowie, gdzie starą nawierzchnię brukowaną zastąpiła nowa nawierzchnia bitumiczna. Pomorze Zachodnie ma najlepszy wynik w kraju, jeśli chodzi o liczbę nawierzchni w dobrym stanie, jest to bowiem ponad 82% wszystkich dróg.

W ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych zrealizowano dziewięć zadań poprawiających bezpieczeństwo na naszych drogach. Wykonano między innymi nowe chodniki w Daleszewie na DK 20, Chwarszczanach na DK31, wybudowano ciągi pieszo-rowerowe na DK26 i DK31, a w kilku innych miejscach powstały nowe zatoki autobusowe.

Decyzja ZRID dla II jezdni obwodnicy Kobylanki w ciągu S10

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję zezwalającą na realizację (ZRID) obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa w ciągu drogi S10. Za sprawą tej decyzji możliwe jest rozpoczęcie prac budowlanych przy budowie drugiej nitki obwodnicy. – Zasadnicze roboty budowlane ruszą wiosną, ale jeszcze przed 15 marca wykonawca będzie mógł przy sprzyjających warunkach prowadzić wstępne prace – informował Łukasz Lendner, dyrektor GDDKiA O/Szczecin. Zakończenie realizacji inwestycji powinno nastąpić we wrześniu 2020 roku.

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w latach 2005-2007 jako jednojezdniowa droga ekspresowa z rezerwą na drugą jezdnię. W związku z wieloma wypadkami, od 2014 roku kierunki ruchu na obwodnicy rozdziela bariera linowa. Realizacja drugiej jezdni będzie więc stanowiła docelowe rozwiązanie kwestii bezpieczeństwa na tym odcinku. Zapewni również znacznie większą płynność ruchu, a także komfort przejazdu. W ramach tej inwestycji będzie również realizowana droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo, dla której decyzja ZRID została już uzyskana w połowie grudnia tego roku. Na przebiegającej przez tereny leśne drodze wspomagającej będzie do marca prowadzona wycinka drzew.

Fot. GDDKiA

Umowa na budowę rond w Stargardzie

27 grudnia br. w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisano także umowę na budowę dwóch rond na DK20 w Stargardzie. GDDKiA zawarło kontrakt o wartości prawie 13 mln ze spółką Maldrobud. W ramach tej inwestycji do końca 2019 roku powstaną dwa ronda na skrzyżowaniach DK20 z DW 106. Pierwsze usytuowane będzie w centrum miasta (ul. Bydgoska, obwodnica Staromiejska i Curie Skłodowskiej), a drugie na wyjeździe ze Stargardu w stronę Drawska Pomorskiego (ul. Gdańska, Szosa Maszewska, Gdyńska). – Nowe ronda zastąpią skrzyżowania, na których wcześniej tworzyły się korki, czy nie było odpowiedniej widoczności, przejazd przez Stargard będzie bardziej płynny i bezpieczniejszy – wyjaśniał Łukasz Lendner. Inwestycja ta będzie współfinansowana przez Miasto Stargard w kwocie 2,5 mln złotych.

Oba ronda będą miały kształt „okularowy” i zostały tak zaprojektowane, aby umożliwić przejazd również dla samochodów ciężarowych. Powstaną też chodniki i ciągi pieszo – rowerowe, zatoki autobusowe na ulicy Gdańskiej.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Autor: KR szczecin@infoludek.pl