Od soboty dużo zmian i utrudnień w rejonie placu Szarych Szeregów

Wykonawca inwestycji na węźle „Szarych Szeregów” zakończył już prace przy torowisku między al. Wojska Polskiego a ul. Piastów. W związku z tym, w najbliższą sobotę rozpocznie się kolejny etap prac i zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu.

Zmiany w organizacji ruchu

Kolejny etap prac w ramach realizowanej inwestycji obejmie ul. Piłsudskiego. Od 14 marca br. w tym rejonie zostaną wprowadzone następujące zmiany w organizacji ruchu:

  • brak przejazdu przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Piłsudskiego,
  • dopuszczenie do ruchu przez przejazd tramwajowy w kierunku Głębokie,
  • zajęcie wewnętrznego pasa ruchu na placu Szarych Szeregów,
  • zajęcie torowiska na odcinku od placu Szarych Szeregów do placu Odrodzenia wraz z częścią przyległych jezdni

Zmiany w komunikacji miejskiej

Rozpoczęcie kolejnego etapu prac spowoduje też sporo zmian w funkcjonowaniu szczecińskiej komunikacji miejskiej. Od najbliższej soboty zostanie wstrzymany ruch tramwajowy w ciągu ul. Piłsudskiego od pl. Szarych Szeregów do pl. Rodła oraz ruch kołowy na przejeździe przy ul. Piłsudskiego. Dobra informacja jest taka, że tramwaje będą znów kursować (czasowo) w ciągu al. Wojska Polskiego od ul. Wawrzyniaka do pl. Szarych Szeregów.

Tramwaje:

  • Linia 1 kursować będzie na zmienionej trasie: Głębokie – al. Wojska Polskiego – al. Piastów – Pomorzany, według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości. Poza godzinami szczytu linia kursować będzie na skróconej trasie Zajezdnia Pogodno – Pomorzany
  • Linia 4 kursować będzie na stałej trasie według specjalnego rozkładu jazdy. W dni powszednie w godzinach 18-20, w soboty w godzinach 9-18 oraz w dni świątecznie w godzinach 11-18 uruchomiona zostanie dodatkowa linia wspomagająca 14, kursująca na trasie Pomorzany – Jagiellońska – Plac Gałczyńskiego (powrót przez al. Wojska Polskiego)
  • Linia 5 kursować będzie na trasie objazdowej: od al. Bohaterów Warszawy przez ul. Krzywoustego – pl. Kościuszki – Bramę Portową do pl. Rodła i dalej do Stoczni Szczecińskiej. Z uwagi na utrzymanie koordynacji z linią 6, w dni powszednie w godzinach 5-20, w soboty w godzinach 9-18 i w dni świąteczne w godzinach 11-18 kursy będą wydłużone do pętli Ludowa
  • Linia 9 kursować będzie na stałej trasie według specjalnego rozkładu jazdy
  • Linia 11 kursować będzie na zmienionej trasie: (Ludowa -) Stocznia Szczecińska – pl. Rodła – Brama Portowa – Potulicka, według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości. W dni powszednie w godzinach 5-20, w soboty w godzinach 9-18 i w dni świąteczne w godzinach 11-18 kursy będą skrócone do Stoczni Szczecińskiej
  • Linia 12 kursować będzie na trasie objazdowej: od pl. Kościuszki przez ul. Krzywoustego – Bramę Portową do pl. Rodła i dalej do Dworca Niebuszewo według specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości kursowania.

Komunikacja zastępcza i autobusy

  • Od soboty na ulicach Szczecina pojawi się autobusowa komunikacja zastępcza linii 812 na trasie Plac Rodła – Piastów. Autobusy tej linii będą kursować ulicami: Piłsudskiego – al. Piastów – Ściegiennego – Bolesława Śmiałego – Jagiellońska. Na trasie autobusu 812 zostaną utworzone następujące przystanki: Plac Rodła – przystanek końcowy, Plac Rodła, Plac Grunwaldzki, Plac Szarych Szeregów, Piastów oraz Piastów – przystanek końcowy

Linia 812 kursować będzie z częstotliwością: w dni powszednie w godz. 5–6 co 7–8 minut, w godz. 6–20 co 6 minut, w godz. 20–23 co 10 minut, w soboty w godz. 5–9 oraz 18–23 co 10 minut, w godz. 9–18 co 6 minut, w dni świąteczne w godz. 5–11 oraz 18–23 co 10 minut, w godz. 11–18 co 6 minut, w Święta Wielkanocne w godz. 5–11 oraz 18–23 co 12 minut, w godz. 11–18 co 10 minut.

  • Linia 87 w kierunku pętli „Podbórz” będzie kursować częściowo zmienioną trasą – od przystanku „Plac Szarych Szeregów” przez ul. Piłsudskiego, pl. Odrodzenia (nawrót), ul. Piłsudskiego do pl. Szarych Szeregów i dalej bez zmian. W związku z tym między przystankami „Dworzec Główny (Owocowa)” i „Plac Szarych Szeregów” kursy wykonywane będą 2–3 minuty wcześniej w stosunku do normalnie obowiązującego rozkładu jazdy
  • Dla linii 523 i 524 przywrócona zostanie stała trasa

Co zostało już zrobione?

W ramach inwestycji wykonano już torowisko tramwajowe między al. Wojska Polskiego a ul. Piastów, a także tymczasowe połączenie, dzięki któremu tramwaje mogą kursować przez przejazd na kierunku al. Piastów. – Gotowe jest także przejście dla pieszych przez torowisko w al. Piastów. Trwają roboty bitumiczne na rondzie, a także te z uszczelnieniem strefy przyszynowej oraz budowa infrastruktury podziemnej. Dodatkowo kontynuowany jest montaż osprzętu na słupach trakcyjnych wraz z regulacją odchylenia – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie.

O inwestycji

Przebudowa węzłów „Szarych Szeregów” oraz „Wyszyńskiego” ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.

Realizacja inwestycji ruszyła w połowie stycznia br. Na wykonanie całości zadania (czyli przebudowę obu węzłów) wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy.

  • Zakres zmian na węźle „Szarych Szeregów” obejmie między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków na ul. Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
  • Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmie między innymi przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.

Wartą blisko 45 mln zł inwestycję realizuje firma ZUE S.A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl