Od czerwca kolejne zmiany na placu Szarych Szeregów. Utrudnienia potrwają półtora miesiąca

Spółka Tramwaje Szczecińskie poinformowała, że od najbliższego poniedziałku zmieni się organizacja ruchu na przebudowywanym placu Szarych Szeregów. 

Już w najbliższy poniedziałek rozpocznie się kolejny etap prac na węźle „Szarych Szeregów”.

Zajęty będzie przejazd w kierunku Piastów, co wiąże się z innymi utrudnieniami dla kierowców i nowościami dla pasażerów komunikacji miejskiej – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy spółki Tramwaje Szczecińskie. – Ten etap będzie trwał około półtora miesiąca.

Zmiany w organizacji ruchu

W tym etapie wykonawca będzie realizował prace w rejonie alei Piastów. Nadal zajęty będzie wewnętrzny pas na rondzie, ale od poniedziałku udostępniony zostanie przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Piłsudskiego. Przejścia dla pieszych na al. Piastów zostaną przesunięte w stronę ul. Jagiellońskiej. Dodatkowo na skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i al. Piastów na relacji Szarych Szeregów możliwy będzie manewr zawracania w stronę ronda.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Od 1 czerwca br. do odwołania wstrzymany zostanie ruch tramwajowy w ciągu al. Piastów (od ul. Jagiellońskiej do pl. Szarych Szeregów) oraz ruch kołowy na przejeździe przy al. Piastów. Wznowiony zostanie natomiast ruch tramwajowy od al. Wojska Polskiego do ul. Piłsudskiego.

Poniżej lista zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:

  • Linia 1 kursować będzie na stałej trasie według specjalnego rozkładu jazdy (z uwagi na przebudowę pętli Głębokie) bez zmian częstotliwości
  • Linia 4 zostaje zawieszona
  • Linia 5 kursować będzie na trasie objazdowej: z Krzekowa od ul. Mickiewicza przez ul. Wawrzyniaka – pl. Gałczyńskiego – al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów i dalej do Stoczni Szczecińskiej, wg specjalnego rozkładu jazdy
  • Linia w dni powszednie kursować będzie wg letniego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości. Kursy zjazdowe z Krzekowa do zajezdni Pogodno będą realizowane skróconą trasą przez pl. Gałczyńskiego
  • Linia 9 kursować będzie na stałej trasie wg specjalnego rozkładu jazdy (z uwagi na przebudowę pętli Głębokie) bez zmian częstotliwości
  • Linia 11 kursować będzie na trasie objazdowej: z Pomorzan od przystanku Piastów przez ul. Jagiellońską – al. Bohaterów Warszawy – ul. Wawrzyniaka – pl. Gałczyńskiego – al. Wojska Polskiego do pl. Szarych Szeregów i dalej do Ludowej, wg specjalnego rozkładu jazdy bez zmian częstotliwości
  • Linia 12 kursować będzie na dotychczasowej trasie objazdowej: od pl. Kościuszki przez ul. Krzywoustego – Bramę Portową do pl. Rodła i dalej do Dworca Niebuszewo ze zmianą rozkładów jazdy we wszystkie dni tygodnia (w dni powszednie obowiązywać będzie rozkład letni), bez zmian częstotliwości kursowania
  • Zlikwidowana zostaje linia 14 oraz autobusowa komunikacja zastępcza – linia 812
  • Na linii 87 przywrócony zostanie stały rozkład jazdy. W kierunku pętli „Podbórz” autobusy kursować taką trasą, jak w I etapie prac – od przystanku „Plac Szarych Szeregów” przez pl. Szarych Szeregów i al. Wojska Polskiego do ul. Felczaka i dalej bez zmian. W kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” nastąpi zmiana trasy: od ul. Felczaka autobusy kursować będą przez al. Wojska Polskiego, pl. Szarych Szeregów, al. Piastów i ul. Jagiellońską do al. Wojska Polskiego i dalej bez zmian. Nieczynny w tym kierunku będzie przystanek „Plac Szarych Szeregów”. W zamian autobusy linii 87 zatrzymywać się będą na przystanku „Piastów” zlokalizowanym w ciągu al. Piastów (między pl. Szarych Szeregów a ul. Jagiellońską)
  • Autobusy linii 523 i 524 w kierunku Przecławia, Cukrowej i Pomorzan na przystanku „Piastów” wycofane zostaną z torowiska i będą zatrzymywać się na przystanku zlokalizowanym przy jezdni
  • Autobusy linii 531 w kierunku Osiedla Bukowego kursować będą zmienioną trasą: od al. Wojska Polskiego przez pl. Szarych Szeregów, al. Piastów, ul. Jagiellońską, pl. Zamenhofa i ul. Rayskiego do pl. Grunwaldzkiego i dalej bez zmian. Dla tej linii nieczynny w tym kierunku będzie przystanek „Plac Szarych Szeregów”. W zamian autobusy linii 531 zatrzymywać się będą na przystanku „Piastów” zlokalizowanym w ciągu al. Piastów (między pl. Szarych Szeregów a ul. Jagiellońską)
  • Pasażerowie posiadający bilety okresowe na linie 5, 11 i 12 upoważnieni są do korzystania z nich na stałych i objazdowych trasach linii wraz z liniami pokrywającymi się oraz dodatkowo z biletem na linię 11 – z linii na trasie Matejki/Plac Rodła – Brama Portowa – Plac Kościuszki

O inwestycji

Przebudowa węzłów „Szarych Szeregów” oraz „Wyszyńskiego” ma na celu dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do aktualnie obowiązujących standardów. Po przebudowie przejazd tramwajami ma być bardziej komfortowy, przyjazny i proekologiczny, a przez to konkurencyjny do transportu indywidualnego.

Realizacja inwestycji ruszyła w połowie stycznia br. Na wykonanie całości zadania (czyli przebudowę obu węzłów) wykonawca ma 450 dni od momentu podpisania umowy.

  • Zakres zmian na węźle „Szarych Szeregów” obejmie między innymi całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków na ul. Piłsudskiego (do jezdni placu Odrodzenia), przebudowę torowiska w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany zostanie także remont jezdni ronda Szarych Szeregów oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda i peronów przystankowych. Prace obejmą również sieć trakcyjną, system ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownice oraz częściowo uzbrojenie terenu. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na placu Szarych Szeregów pozostanie niezmieniony. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego.
  • Zakres przebudowy węzła „Wyszyńskiego” obejmie między innymi przebudowę infrastruktury tramwajowej, drogowej, oświetlenia oraz częściowo uzbrojenie podziemne. Zmiany będą odczuwalne także dla pasażerów komunikacji miejskiej dzięki nowym przystankom i przebudowie peronów. Roboty prowadzone będą również na jezdni, chodnikach i ścieżce rowerowej. Przebudowane zostaną sieci podziemne, a w infrastrukturze tramwajowej pojawią się nowe elementy takie jak sterowanie i ogrzewanie zwrotnic oraz system smarownic. Wzdłuż Nabrzeża Wieleckiego tory przebiegać będą po istniejącym śladzie. W ciągu ul. Wyszyńskiego zaprojektowany został dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy, natomiast na torowisku pojawi się dodatkowa dwukierunkowa relacja tramwajowa na kierunku Wyszyńskiego – Stocznia Szczecińska. Długość projektowanych torów to blisko 1150 metrów toru pojedynczego.

Wartą blisko 45 mln zł inwestycję realizuje firma ZUE S.A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl