Pomimo epidemii koronawirusa chińska firma CREG (China Railway Engineering Group) kontynuuje budowę maszyny, dzięki której możliwe będzie wydrążenie tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam.
Ogromny „kret” gotowy w 80-85 procentach
Maszyna drążąca tunel TBM (Tunnel Boring Machine) jest zaprojektowana pod wykonanie tego konkretnego zadania, więc musi spełniać szereg określonych w zamówieniu parametrów. Gigantyczny „kret” będzie miał ponad 100 metrów długości i 13,5 metra wysokości, a jego docelowa waga (po zmontowaniu w Polsce) to 2740 ton.
Jak informuje Urząd Miasta Świnoujście, w pełni gotowe są już silniki elektryczne, główne śruby napędowe i reduktory, a także główne łożysko, pompa hydrauliczna oraz przednia i środkowa tarcza. Brakuje więc jeszcze tylko kilku części: głównego napędu, głowicy tnącej oraz przedniej i środkowej osłony. Producent ocenia stan zaawansowania prac nad maszyną na ok. 80-85%. Składające się z kilku tysięcy części urządzenie powinno przypłynąć do Polski pod koniec lata.
Sporo dzieje się również na placu budowy w Świnoujściu
Drążenie tunelu z komory startowej ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku, więc wykonawca inwestycji prowadzi intensywne prace przygotowawcze na placu budowy.
Powstał już węzeł betoniarski zapewniający obsługę betonowania tunelu, a obecnie trwają prace zbrojarskie – montowanie koszy zbrojeniowych wzmacniających elementy betonowe niezbędne dla wykonania komory startowej maszyny drążącej. Realizowane są także roboty związane z wykonaniem ścian szczelinowych dla komory startowej maszyny. Powstaje również hala prefabrykacji elementów betonowych, które będą używane przy budowie tunelu.
Nowy odcinek między Wyspami Wolin i Uznam będzie miał łączną długość 3,4 km. Niemal połowa tej drogi będzie biegła przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu.
Warta prawie 800 mln zł inwestycja ma być gotowa do września 2022 roku.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl