Kolejne umowy na modernizację trasy kolejowej Szczecin – Poznań podpisane

Dziś w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie zostały podpisane umowy na modernizację trzech odcinków na trasie Słonice – Wronki. Wartość inwestycji to ok. 1,4 mld zł.

Podpisane dziś przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy dotyczą modernizacji odcinków Dobiegniew – Słonice, Krzyż – Dobiegniew oraz Wronki – Krzyż, a także instalacji urządzeń i systemu sterowania ruchem na odcinku Wronki – Słonice. Cała inwestycja ma być zrealizowana do 2022 r.

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego na magistrali E59 Szczecin – Poznań są ważne w skali międzynarodowej, krajowej oraz regionalnej. W efekcie prac codzienne podróże koleją staną się jeszcze bardziej atrakcyjne. Istotnie poprawią się także warunki przewozu ładunków, co ma szczególne znaczenie w kontekście rozwoju zachodniopomorskich portów ‒ mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt przewiduje modernizację 10 stacji i przystanków na odcinku Wronki – Słonice. Każda z nich będzie w pełni dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Po przebudowie na peronach pojawią się ułatwiające dostęp pochylnie, wiaty, ławki i tablice informacyjne.

Na dwutorowej trasie między Wronkami a Słonicami wyremontowane zostanie również ponad 150 km torów i sieci trakcyjnej. Modernizacją objętych będzie 29 przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w miejscowościach: Drawski Młyn, Podlesiec, Mierzęcin, Dobiegniew, Bierzwnik, Rębusz i Słonice. W ramach prac zaplanowano montaż nowych rogatek, sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

trasa kolejowa Szczecin Poznań umowy
Fot. Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie

Prace na trasie Poznań-Szczecin już trwają

W ramach przebudowy linii E59 Poznań – Szczecin są już realizowane prace na odcinkach Poznań – Wronki oraz Słonice – Szczecin Dąbie. Nowoczesne perony powstały m.in. w Poznaniu (Wola), Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku, a wkrótce dołączą do nich przystanki i stacje w Rokietnicy, Szamotułach, Reptowie, Stargardzie oraz Choszcznie.

Na ok. 30 km trasie z Poznania do Kiekrza, Pęckowa do Wronek i z Rokietnicy do Szamotuł pociągi jeżdżą już po nowych torach. Układanie nowych torów trwa jeszcze m.in. na odcinkach między Wronkami a Miałami, Słonicami a Choszcznem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. W tych miejscach pociągi kursują po jednym torze (zostało to uwzględnione w rozkładzie jazdy).

Ze Szczecina do Poznania w półtorej godziny

Realizacja całego projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” (jego wartość to ok. 4 mld zł) umożliwi najszybszym pociągom jazdę z prędkością do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu ze stolicy Wielkopolski do stolicy Pomorza Zachodniego skróci się nawet o ok. 50 min. To oznacza, że pod koniec 2022 roku ze Szczecina do Poznania dojedziemy w godzinę i 30 minut, a ze Szczecina do Warszawy w 3 godziny i 50 minut.

Cała inwestycja na linii kolejowej ze Szczecina do Poznania obejmie wymianę 187 kilometrów torów i sieci trakcyjnej, przebudowę 65 peronów na 32 stacjach i przystankach kolejowych oraz modernizację 67 przejazdów kolejowo-drogowych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl