Kierowcy mogą już korzystać z dwóch pasów ruchu na odcinku drogi ekspresowej S3 Dargobądz – Troszyn w kierunku Szczecina. Już jutro otwarta zostanie również jezdnia w stronę Świnoujścia. Oznacza to, że na ostatnich 8,5 km trasy – od Wolina do Troszyna – ruch będzie odbywał się pełnym przekrojem 2×2.
Na sąsiednim fragmencie Świnoujście – Dargobądz wciąż obowiązuje zwężenie do jednego pasa, jednak jak zapowiada wykonawca, jeszcze w tym miesiącu także tam kierowcy pojadą dwoma jezdniami. Wtedy cała trasa S3 Świnoujście – Troszyn będzie już w pełni przejezdna.
Etapy udrażniania trasy
Droga ekspresowa S3 Świnoujście – Troszyn przebiega w większości w śladzie drogi krajowej nr 3. Wymagało to wielu zmian w organizacji ruchu podczas budowy drogi, jak i również na etapie końcowego uruchamiania tej trasy.
-
Maj 2024 r. – otwarto pierwsze 4,5 km odcinka od węzła Świnoujście (połączenie z tunelem pod Świną) do węzła Świnoujście Łunowo.
-
Czerwiec 2024 r. – ruch został przekierowany na nową jezdnię między Łunowem a Międzyzdrojami, dzięki czemu zlikwidowano tymczasowe rondo w rejonie Międzyzdrojów.
-
Koniec czerwca – kierowcy zyskali dwie jezdnie między Międzyzdrojami a Wolinem Zachód.
-
Sierpień – ruch na odcinku Wolin – Troszyn odbywał się już nową trasą, choć z ograniczeniem do jednego pasa.
Dalsze prace poza jezdniami głównymi
Udostępnienie obu jezdni to nie koniec inwestycji. Wykonawca kontynuuje prace przy drogach dojazdowych, terenach zielonych i obiektach inżynieryjnych, w tym przy przejściu dla zwierząt w rejonie Troszyna.
Do ukończenia pozostają jeszcze m.in.:
-
Miejsca Obsługi Podróżnych Dargobądz,
-
Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Wolin Wschód,
-
przebudowa ul. Mickiewicza w Wolinie.
Nowa S3
Odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 33 km został podzielony na dwa odcinki realizacyjne: Świnoujście – Troszyn i Dargobądz – Troszyn.
Odcinek Dargobądz – Troszyn ma 16 km długości. W ramach inwestycji powstały trzy węzły drogowe – Dargobądz, Wolin Zachód i Wolin Wschód. Wybudowano również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakadę, przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Największym elementem inwestycji jest nowy most w Wolinie (bliźniaczy do obiektu oddanego w 2003 roku) wraz z częściami najazdowymi. Łączna długość obiektu to 1100 m, w tym łuk stalowy o długości 165 m.
Realizacja drogi ekspresowej S3 Świnoujście – Troszyn jest dofinansowana ze środków UE w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).





Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl











