29 stacji powstanie na Prawobrzeżu, 14 w dzielnicy Zachód, dwie w dzielnicy Północ (w sumie 45 stacji i 344 rowerów). 46 stacja wraz z ośmioma rowerami zostanie zakupiona jako stacja zapasowa.
Zgodnie z warunkami zamówienia – nowe rowery i stacje muszą współdziałać z już istniejącym systemem.
Prawobrzeże
Rozbudowa Bike_S na Prawobrzeżu została zaplanowana w budżecie Szczecina na 2016 rok. Podstawowym celem inwestycji jest zwiększenie mobilności mieszkańców Prawobrzeża i ułatwienie pasażerom Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju komunikacji z pętlą przy ul. Turkusowej oraz przystankiem przy ul. Gryfińskiej.
Większość stacji na Prawobrzeżu będzie mieć 10 – 12 zamków (w śródmieściu przeważają „szesnastki”). Dlaczego? Na Prawobrzeżu jest znacznie mniej niż w Śródmieściu tzw. generatorów ruchu, w związku z tym operator przewiduje mniejszą liczbę wypożyczeń z poszczególnych stacji.
Nowe stacje Bike_S
Nr |
Prawobrzeże |
zamki |
rowery |
1 |
Centrum Edukacji Ogrodniczej |
12 |
8 |
2 |
Rondo w Zdrojach |
12 |
8 |
3 |
Batalionów Chłopskich – Gryfińska SST |
16 |
10 |
4 |
PKP Szczecin Zdroje |
10 |
6 |
5 |
Pętla SST – Turkusowa |
16 |
10 |
6 |
Pętla SST – Turkusowa |
16 |
10 |
7 |
Szpital Zdroje |
10 |
6 |
8 |
Jasna Osiedle |
16 |
10 |
9 |
Jasna – Targowisko |
10 |
6 |
10 |
Trzeci US – Heliosy |
12 |
8 |
11 |
Filia UM Prawobrzeże |
12 |
8 |
12 |
Rydla – Szkoły |
10 |
6 |
13 |
Pętla Słoneczne – Łubinowa |
16 |
10 |
14 |
Łubinowa – Dąbrowskiej |
10 |
6 |
15 |
CH Słoneczne |
10 |
6 |
16 |
Iwaszkiewicza – Real |
10 |
6 |
17 |
Struga – Eko Dom |
10 |
6 |
18 |
Struga – Leroy Merlin |
10 |
6 |
19 |
Dworzec PKP Dąbie |
10 |
6 |
20 |
Goleniowska III LO |
12 |
8 |
21 |
Gierczak – Krzywoń |
12 |
8 |
22 |
Wrzesińska – Goleniowska |
10 |
6 |
23 |
Pomorska – Potok |
10 |
6 |
24 |
Zwierzyniecka |
12 |
8 |
25 |
Dąbska – Gwarna |
12 |
8 |
26 |
Chłopska – Kolorowych Domów |
10 |
6 |
27 |
Chłopska – Nad Rudzianką |
12 |
8 |
28 |
Pętla Bukowe |
16 |
10 |
29 |
Kolorowych Domów – Beżowa |
10 |
6 |
Zachód i Północ
Środki na sfinansowanie stacji i rowerów w dzielnicach Zachód i Północ pochodzą ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. W dzielnicy Zachód wygrał projekt pod nazwą: „Szczeciński Rower Miejski – drugi etap”, który zakładał budowę 14 stacji. W dzielnicy Północ wygrał projekt Park Warszewo – Podbórz, ale dofinansowanie z SBO otrzymał też projekt rozbudowy Bike_S, który zajął drugie miejsce.
Lewobrzeże – nowe stacje Bike_S
Nr |
Dzielnica Zachód |
zamki |
rowery |
1 |
Krasińskiego – Wiadukt |
12 |
8 |
2 |
Niemierzyńska – Krasińskiego |
12 |
8 |
3 |
Teatr Letni |
12 |
8 |
4 |
Słowackiego – ZUT |
12 |
8 |
5 |
26 Kwietnia – os. Przyjaźń |
12 |
8 |
6 |
Lodogryf |
12 |
8 |
7 |
Ul. Mickiewicza – US |
12 |
8 |
8 |
Wszystkich Świętych – Krasińskiego |
12 |
8 |
9 |
Chopina – Wszystkich Świętych |
16 |
10 |
10 |
Arkońska – Szpital |
10 |
6 |
11 |
Santocka – Witkiewicza |
12 |
8 |
12 |
Kwiatowa |
12 |
8 |
13 |
Brama Główna CC |
12 |
8 |
14 |
Mieszka I – Milczańska |
12 |
8 |
Nr |
Dzielnica Północ |
|
|
1 |
Stara Cegielnia |
12 |
8 |
2 |
Przyjaciół Żołnierza – CH Wilcza |
12 |
8 |
Historia i przyszłość Bike_S
Bike_S powstał w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. Pierwszy przetarg wygrała firma BikeU. Spółka NiOL za 33 stacje i 360 rowerów zapłaciła 2,69 mln zł. Rowery miejskie pojawiły się na ulicach Szczecina w sierpniu 2014 roku. System w trakcie dwóch pierwszych sezonów został uzupełniony o dwie stacje (Rondo Uniwersyteckie i Jezioro Słoneczne). Stacje, rowery, oprogramowanie, które dostarczyło BikeU, pochodzą od czeskiego producenta, spółki Homeport.
Przetarg na rozbudowę Bike_S ogłosił w grudniu 2015 roku Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Szczecin. W szranki stanęło trzech wykonawców, w tym konsorcjum BikeU i Homeport. Komisja przetargowa wybrała ofertę firmy Nextbike Polska Sp. z o.o. o wartości 4 178 678 zł.
Nextbike Polska działa na licencji Nextbike GmbH, niemieckiej firmy założonej w 2004 r. Obecnie Nextbike Polska funkcjonuje w 13 polskich miastach, m.in.: Wrocławiu, Poznaniu, Opolu, Warszawie, Białymstoku, Lublinie i Katowicach.
BikeU uruchomił bezobsługowe wypożyczalnie rowerów miejskich w Szczecinie, Bielsku-Białej i Bydgoszczy.
Co przewiduje umowa z Nextbike?
Rowery i stacje, które oferowały dotychczas w różnych miastach Polski firmy BikeU i Nextbike różnią się od siebie. Tym niemniej Nextbike Polska zobowiązał się do rozbudowy systemu Bike_S w sposób kompatybilny z już istniejącym systemem, co oznacza, że użytkownik po rozbudowie Bike_S będzie mógł wypożyczyć rower w jednej z obecnie istniejących stacji, a zwrócić w nowej (i na odwrót). System będzie obsługiwany przez jedną uaktualnioną stronę internetową i jednego wspólnego operatora infolinii.
Ponadto Nextbike Polska zadeklarował w umowie m.in., że:
- dostarczy Zamawiającemu projekty zaktualizowanej strony internetowej i aplikacji mobilnej Bike_S w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy,
- wykona i uzgodni z Zamawiającym projekty map, rowerów i stacji rowerowych Bike_S,
- dostarczy i zainstaluje 45 stacji rowerowych wyposażonych w 538 elektrozamków oraz 344 rowery, w lokalizacjach wskazanych przez Zamawiającego,
- wykonana umowę w terminie 120 dni kalendarzowych od daty jej zawarcia (a więc do 5 sierpnia 2016 roku).
Bike_S po rozbudowie będzie się składał z 80 stacji i 705 rowerów.
Lokalizacja aktualnych i nowych stacji Bike_S
Źródło: Urząd Miasta Szczecin