Będzie szybsze połączenie kolejowe Szczecin – Berlin

Są pieniądze na modernizację połączenia kolejowego Berlin – Szczecin. Odcinek z Angermünde do stolicy Pomorza Zachodniego trafi do kapitalnego remontu jeszcze w tym roku. Inwestycję sfinansuje budżet Republiki Federalnej Niemiec, a dorzucą się do niej także land Berlin i Brandenburgia. Co się zmieni dla podróżnych ze Szczecina i dlaczego trasa kolejowa wymaga remontu wycenianego na 480 milionów euro?

Odcinek pomiędzy Angermünde a Szczecinem nadaje się do modernizacji od wielu lat. Przede wszystkim dlatego, że jest on jednotorowy i aż do Szczecina niezelektryfikowany. Już 9 lat temu polskie ministerstwo transportu doszło do porozumienia ze swoim niemieckim odpowiednikiem o konieczności jego przebudowy. Na podstawie tych ustaleń remont międzynarodowej nitki kolejowej jest w gestii Deutche Bahn, które potrzebuje na tę inwestycję bez mała pół miliarda euro.

Kto sfinansuje inwestycję kolejową?

Niezbędna kwota jest poważna, a sposób jej pozyskania okazał się wyjątkowo czasochłonny. Dopiero 17 marca br. koncern Deutche Bahn AR zawarł z niemieckim rządem porozumienie o finansowaniu remontu ze środków budżetowych. Rząd Federalny przeznaczy na ten cel 380 milionów euro, a kwotę 100 mln dorzucą po równo landy Berlina i Branderburgii.

Kiedy zakończy się remont odcinka kolejowego?

Prace modernizacyjne mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, ale zakładane są dwa etapy. W 2021 do remontu trafi odcinek Angermünde  – Passow. Jeśli wszystko pójdzie sprawnie, to zostanie oddany do użytku w 2025 roku. Na przełomie 2022 / 2023 roku rozpocznie się modernizacja dłuższego odcinka pomiędzy Passow, a granicą państw. Jego zakończenia możemy się spodziewać w 2026 roku.

Jak modernizacja wpłynie na podróżujących ze Szczecina?

Modernizacja jest istotna przede wszystkim dla ruchu transgranicznego. Jeszcze nie wiadomo jakiego typu pociągi będą kursowały pomiędzy Szczecinem, a Berlinem, ale nowa infrastruktura pozwoli im jechać z prędkością 160 km/h. Szacuje się, że czas podróży zostanie skrócony z obecnych 110 do 90 minut. Na poprawę komfortu mogą liczyć także podróżni zatrzymujący się w rozsianych na trasie miejscowościach. Gruntownie odświeżone zostaną budynki poszczególnych stacji kolejowych

Więcej na temat projektu modernizacji dostępnych jest w materiałach udostępnianych przez Deutche Bahn oraz na stronie nakolei.pl

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl