Przegląd filmów Almodovara w Kinie Zamek!

Przegląd filmów Pedro Almodovara odbędzie się w szczecińskim Kinie Zamek. Produkcje jednego z najwybitniejszych reżyserów światowego kina będą wyświetlane od 18 do 23 lutego 2022 r.

Przegląd w Kinie Zamek będzie powiązany z premierą najnowszego filmu Almodovara pod tytułem Matki równoległe. Film będzie wyświetlany od 18 lutego 2022 roku. Na przeglądzie zostanie pokazanych pięć wcześniejszych filmów reżysera z Hiszpanii. Mamy tutaj na myśli: Julietę, Ból i blask, Ludzki głos, Skórę, w której żyję oraz Przelotnych kochanków.

Kilka słów o samym twórcy

Krzysztof Spór, dziennikarz filmowy i współautor programu filmowego Kina Zamek tak mówi o tym reżyserze: Pedro Almodovar należy do grona najwybitniejszych twórców współczesnego kina. Banał, ale jakże prawdziwy! Ciągle na fali, ciągle w ścisłym kontakcie ze współczesnym widzem, którego Almodovar wyraźnie kocha i szanuje. Ja tak to czuję, a należę do grona odbiorców, którzy czekają na każdy jego nowy film z wielkim zainteresowaniem. Choć Almodovar krąży wokół bliskich mu tematów, każda jego propozycja jest nieco inna i niesie nieco inne doznania. Wspaniale jest podróżować w jego wrażliwości, ja tak robię od lat i robi to wielu widzów, którzy szanują Pedro Almodovara. Zaprezentujemy sześć ostatnich pełnometrażowych filmów tego hiszpańskiego twórcy, dzięki czemu możemy przekonać się, w jakiej „formie” dzisiaj jest Almodovar. A zapewniam, że w dobrej. Najlepszym tego potwierdzeniem są jego najnowsze „Matki równoległe”, dotykające trudnego tematu w bardzo almodovarowskim stylu i z udziałem wybitnej Penelope Cruz. I ponownie Almodovar zaskoczył i zachwycił, podejściem do tematu, rozwiązaniami fabularnymi, prowadzeniem postaci i głównych aktorek. Bo ponownie KOBIETA jest u Almodovara najważniejsza, a on rozumie tę wrażliwość, jak mało kto. Warto wejść w ten świat, warto poznać tę perspektywę. Niektórzy odnajdą w niej siebie, dla innych będzie to po prostu intrygująca tematyka. Takie jest właśnie kino Almodovara!

PROGRAM PRZEGLĄDU FILMY ALMODOVARA W KINIE ZAMEK

JULIETA (18 lutego (piątek), 17:00, dramat, Hiszpania 2016 (99 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada: Adriana Ugarte, Inma Cuesta, Michelle Jenner

Julieta
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Julieta to bardzo wciągająca historia o matce poszukującej córki. Dziewczyna zniknęła już wiele lat temu. Film mówi o skrajnych emocjach, jakie czujemy w odniesieniu do bliskich osób. O tajemnicach, które przed nimi mamy. Film jest adaptacją opowiadań laureatki literackiej Nagrody Nobla Alice Munro. Siłą kina tego hiszpańskiego reżysera jest wiara w miłość i w pozytywne uczucia. Film był pokazywany wcześniej na Konkursie Głównym festiwalu w Cannes.

BÓL I BLASK (19 lutego (sobota), 17:00, dramat, Hiszpania 2019 (113 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada: Penélope Cruz, Antonio Banderas, Asier Etxeandia

Ból i blask
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Gazeta Wyborcza okrzyknęła tę produkcję mianem arcydzieła. Natomiast The Hollywood Reporter stwierdził, że jest to najlepszy i jednocześnie najbardziej osobisty film hiszpańskiego reżysera od dawna. The Playlist nazwał go najpiękniejszą celebracją miłości. Film zebrał naprawdę rewelacyjne recenzję, wywołuje łzy wzruszenia. Potwierdzeniem kunsztu reżysera było dziesięciominutowe owacje na stojąco. Ten film jest opowieścią o roli przypadku w naszym życiu, o tym, że pierwsze miłości są najważniejsze i o tym, co po latach zostaje z relacji miłośnych. Tych najważniejszych. Ból i blask to kolejne spotkanie Almodovara ze swoją wieloletnią filmową inspiracją, czyli z Penelope Cruz. Zagrał w nim również Antonia Banderas. Za ten film otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora na 72. Festiwalu w Cannes.

Najważniejszym bohaterem w filmie jest Salvador Mallo grany przez Banderasa. Jest to bardzo znany hiszpański reżyser. Unika mediów i wyjątkowo strzeże swojej prywatności. Mężczyzna po latach spotyka się z osami, które miały największy wpływ na jego życie. Przeżywa od nowa najważniejsze chwile ze swojej przeszłości. Powraca do dzieciństwa, gdy razem z rodzicami poszukiwał bogactwa. W tym celu, wszyscy przenieśli się do niewielkiego miasteczka. Przypomina sobie namiętności, pierwsze miłości, ból rozstania. Wspomina również kino. To właśnie ono przez wiele lat stanowiło sens jego życia. Gdy wraca do najbardziej intensywnych chwil jego życia, to Salvador jednocześnie ma coraz więcej siły, aby skonfrontować się z teraźniejszością. Czy uda mu się zakończyć sprawy z przeszłości, które nie pozwalają mu spokojnie żyć na co dzień.

Ból i blask jest jednym z najbardziej osobistych filmów Almodovara. Jednocześnie światowi krytycy filmowi, po jego premierze wspominali o tym, że jest to najlepszy film tego reżysera. Ta pełna emocji produkcja jest porównywana z Osiem i pół Felliniego. Almodovarowi znowu udało się zachwycić nas wrażliwością nie do podrobienia i łączeniem w sobie poczucia humoru i czułości.

LUDZKI GŁOS (20 lutego (niedziela), 17:00, dramat, Hiszpania 2020 (75 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada Tilda Swinton

Ludzki głos
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Ten film stał się sensacją na festiwalu filmowym w Wenecji. Jest poświęcony największej europejskiej aktorce przez największego reżysera. Ludzki głos to pierwsza wspólna produkcja Pedra Almodóvara i Tildy Swinton. Jednocześnie jest to pierwszy zrealizowany w języku angielskim tytuł hiszpańśkiego reżysera. Film jest bardzo w stylu Almodovara. Pełno jest w nim kolorów i emocji. To melodramat, który łączy w sobie dwa temperamenty, wrażliwości oraz kinowe żywioły. Wyjątkowo styl twórcy Porozmawiaj z nią jest bardzo odpowiedni dla gwiazdy Jarmuscha lub Guadagnino. Uwagę zwraca również obłędna czerwona suknia Balenciagi, w której blada Tilda Swinton porusza się po planie filmu Almodóvara.

Główna bohaterka jest zakochana, poniżona i zdesperowana. Po raz ostatni rozmawia przez telefon z mężczyzną, który ją zostawił. W mieszkaniu przy spakowanych walizkach kochanka oraz jego porzuconego psa, miota się. Jest wściekła i smutna. Miłosna katastrofa zżera ją od środka. Sięga po tabletki, później po siekierę, rozlewa benzynę. Chciałaby zabić zarówno siebie, jak i jego. Chce był główną bohaterką w tym dramacie nazywanym rozstaniem. Zmienia kostiumy i maski. Błaga, krzyczy lub szepcze. Sprawdza, czy ta historia zakończy się źle, czy może są szanse na szczęście?

Film średniometrażowy, inspirowany sztuką Jeana Cocteau Ludzki Głos został nakręcony w czasie pandemii. Jest on kwintesencją świata Almodovara. Tekst Cocteau reżyser wykorzystał już w „Kobietach na skraju załamania nerwowego” i „Prawie pożądania”. Zarówno muzyka, jak i ekstrawagancka scenografia w nowym filmie nawiązują do poprzednich produkcji Almodovara. Jego filmy są namiętną, miłosną opowieścią. W niej najważniejszą rolę grają wyraziste i niezwykłe kobiety. Swinton jest jedną z nich. Jednocześnie jest ona częścią innego świata. Sama mówi o sobie, że: Klienci kochają moją bladość. Ową mieszankę szaleństwa i melancholii. Wprowadza ona do mikrokosmosu reżysera kobiecą niezależność oraz wolę przetrwania. Ta postać nigdy nie będzie grała roli ofiary. Ludzki głos jest pożegnaniem dla pewnego etapu twórczości Pedra Almodovara. Zaczyna się jej nowy rozdział.

W filmie pojawia się bardzo ciekawa rozmowa, w której reżyser oraz jego nowa muza są odpowiedzialni za ten wątek. Zostali rozdzieleni przez koronawirusa. Każde z nich mówi z własnego domu o pracy nad filmem, miłości do kina, inspiracjach oraz planach na przyszłość.

SKÓRA, W KTÓREJ ŻYJĘ (22 lutego (wtorek), 17:00 dramat, Hiszpania 2011 (117 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada: Antonio Banderas, Elena Anaya, Blanca Suarez

Skóra, w której żyję
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Skóra, w której żyję to wspaniale przyjęty na festiwalu w Cannes thriller Pedro Almodóvara. Jest on niekwestionowanym mistrzem w dzisiejszym kinie. Reżyser od samego początku zadaje mnóstwo pytań. Trzyma widzów przez cały czas w niepewności. Twórca „Wszystko o mojej matce” po raz drugi w swojej karierze wykorzystał materiał literacki („Drżące ciało” inspirowane było powieścią Ruth Rendell). Opracował scenariusz na podstawie powieści „Tarantula” Thierry’ego Jonqueta.

Od momentu, gdy żona doktora Roberta Ledgarda (Antonio Banderas), znanego chirurga plastycznego, spłonęła w samochodzie, starał się on stworzyć ludzką skórę. Miała ona ją ocalić. Po 12 latach intensywnych badań udało mu się wyhodować skórę. Jest to zbroja, która zapewnia jej ochronę przed światem.

Przez lata eksperymentów oraz prób doktor Ledgard potrzebował trzech rzeczy: braku skrupułów, asystenta oraz królika doświadczalnego. Najlepiej, gdy był nim inny człowiek. Skrupuły nie stanowiły dla doktora żadnego problemu. Jego najwierniejszą asystentką została Marilia (Marisa Paredes). Kobieta opiekowała się nim od urodzenia. Natomiast, w celu znalezienia królika doświadczalnego doktor Ledgard wybrał najbardziej okrutny wariant.

PRZELOTNI KOCHANKOWIE (23 lutego (środa), 17:00, dramat, Hiszpania 2013 (96 min)

Reżyseria Pedro Almodóvar
Obsada: Javier Cámara, Lola Dueñas, Cecilia Roth, Blanca Suárez, Antonio Banderas, Penélope Cruz

Przelotni Kochankowie
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Pedro Almodóvar umieścił widzów na pokładzie lotu pasażerskiego z Madrytu do Meksyku! Ze względu na usterkę techniczną, bezpieczeństwo pasażerów staje się zagrożone. Doświadczeni piloci robią, co tylko w ich mocy, aby znaleźć wyjście z sytuacji. Personel pokładowy poświęca swoje ciała i dusze, aby podróż była dla pasażerów, jak najprzyjemniejsza. Jednak każdy czeka na to, co stanie się dalej. Okazuje się, że przebywanie w chmurach jest tak samo trudne, jak na ziemi. Jednak wszystko sprowadza się do dwóch czynników: seksu i śmierci.

Na pokładzie samolotu są: nowożeńcy wybierający się w podróż poślubną, królowa magazynów plotkarskich, biznesmen uciekający z Hiszpani przed prawem, Don Juan próbujący się rozstać ze swoją kochanką. Dodajmy, że jedną z wielu. Każde z nich wybiera się do Meksyku w innym celu. Musi coś załatwić lub przed czymś uciec. Co musi się stać, żeby ta grupa nieznajomych zdradziła sobie swoje sekrety? Co musi się zdarzyć, żeby wszyscy, w tym również piloci), powiedzieli o swoich prawdziwych pragnieniach?

POKAZY FILMU MATKI RÓWNOLEGŁE W KINIE ZAMEK

MATKI RÓWNOLEGŁE (PREMIERA)

  • 18 lutego (piątek), 19:30
  • 19 lutego (sobota), 19:30
  • 20 lutego (niedziela), 19:30
  • 22 lutego (wtorek), 19:30
  • 23 lutego (środa), 19:30
  • 24 lutego (czwartek), 19:30
  • 26 lutego (sobota), 17:00
  • 1 marca (wtorek), 19:30
  • 2 marca (środa), 17:00
  • 3 marca (czwartek), 17:00

dramat/komedia, Hiszpania 2021 (120 min)
Reżyseria: Pedro Almodóvar
Obsada: Penélope Cruz, Milena Smit, Rossy de Palma, Aitana Sánchez-Gijón

Matki równoległe
Fot. Zamek Książąt Pomorskich

Najnowszy film Pedra Almodóvara, z nagrodzoną za swoją rolę na festiwalu w Wenecji Penélope Cruz, stanowi dowód wiary w siłę kobiet, w ich solidarność oraz odwagę. Są czułe, żywiołowe, ciepłe, ale jednocześnie dramatyczne, pełne nadziei i niepozbawione strat. Matki równoległe pokazują życie we wszystkich jego barwach. Film został entuzjastycznie przyjęty przez krytykę. Otrzymał mnóstwo komplementów. Najlepszy Almodóvar od „Wszystko o mojej matce” (Variety), Penélope Cruz w swojej najlepszej roli (Time), Pulsująca emocjami historia (The Wrap), Wielki pean na cześć kobiet (Little White Lies)

Bohaterki filmu, Janis (Cruz) i Ana (Milena Smit), spotykają się na oddziale położniczym. Ta pierwsza jest dojrzałą kobietą, ta druga jeszcze niedawno była nastolatką. Obie nie mają partnerów. Obie samodzielnie będą wychowywały dzieci. Janis ma pewność, że sobie poradzi. Ana się obawia. Wydaje się, że spotkają się tylko na chwilę. Jednak to, co je połączyło jest tak samo mocne, jak pępowina. U Almodovara zbieg okoliczności może być przeznaczeniem. Natomiast obcy ludzie mogą oferować więcej niż rodzina. To znaczy akceptację i miłość.

Matki równoległe to wspaniała opowieść to macierzyństwie. Jego dobrych i złych stronach. To mocny głos przeciwko rodzinnym tajemnicom i ukrywaniu przeszłości. Kobiety są w stanie stworzyć most pomiędzy przyszłością a przeszłością. Film Almodovara pokazuje, że tylko prawda może dać siłę i ulgę.

Bilety

Bilety na seanse w Kinie Zamek w cenie 14 i 12 zł (ulgowy) będzie można kupić w kasie Zamku (wejście A z Dużego Dziedzińca, I piętro), w Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej (wejście I z Dziedzińca Menniczego) oraz online.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl