Zakończył się remont drogi między Gryficami a Cerkwicą. Jest szerzej i bezpieczniej

Po prawie czterech miesiącach wyłączenia z ruchu odcinek drogi wojewódzkiej nr 110 między Gryficami a Cerkwicą jest przejezdny. Przebudowa kosztowała ponad 6 milionów złotych, a w ramach inwestycji wymieniono całą konstrukcję jezdni, a także zastosowano specjalne systemy stabilizacji.

Remont DW 110 rozpoczął się w drugiej połowie sierpnia. I był dość dużym wyzwaniem dla drogowców.

Droga nr 110 jest przykładem tego, że w Zachodniopomorskiem przebudowy sieci drogowej nie należą do najprostszych technologicznie i wymagają większych niż gdzie indziej nakładów finansowych – tłumaczy wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.Mało osób ma świadomość, że grunty w naszym województwie w wielu miejscach są niestabilne. Mamy głębokie pokłady podmokłych torfów, na których budowa wymaga wprowadzania specjalnych i kosztownych umocnień. Są to albo palowania terenu albo wręcz wymiana gruntu. Dlatego co roku największa część budżetu województwa zachodniopomorskiego przeznaczana jest właśnie na drogi – podkreśla Tomasz Sobieraj.

Zakończył się remont drogi między Gryficami a Cerkwicą
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Między Gryficami a Cerkwicą DW 110 przebiega przez teren torfowiskowy. Odcinek o długości 1200 metrów, przy miejscowości Grądy, był mocno zniszczony. Wymagał przebudowy od podstaw.

Na DW 110 dodatkowym problemem były wyrobiska sąsiadującej z drogą kopalni torfu, które generowały przemieszczania gruntu poza obszarem wydobycia. Prowadziło to do postępującej degradacji całej konstrukcji drogi na odcinku 1,2 kilometra. Między innymi zapadły się pobocza jezdni, co wymusiło wprowadzenie tymczasowego zwężenia jezdni – przypomina dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.

Jakie prace wykonano w ramach inwestycji

Na czas prowadzenia inwestycji konieczne było całkowite zamknięcie ruchu.  Wykonano stabilizację gruntu, specjalne ruszty wzmacniające i materace z geotkaniny wypełnione piaskiem. Droga została poszerzona do 7 metrów (wcześniej miała 6-6,5 m), jest równa i bezpieczna. Na wysokich nasypach zamontowano bariery energochłonne. Pobocza umocniono destruktem, wyremontowano też przejazd kolejki zakładowej i wybudowano nowe perony przystankowe. Przebudowano też zjazdy, w tym zjazd do zakładu wydobywczego.

Wykonawcą zadania było PBDI Toruń. Wartość całego zadania wyniosła ponad 6 mln zł. Dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury z tzw. rezerwy subwencji ogólnej wyniosło blisko 2,74 mln zł.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl