Wybudują szybkie ładowarki przy autostradach. GDDKiA ogłosiła przetarg

08:54
szybkie ładowarki
Źródło: GDDKiA

GDDKiA ogłosiła przetarg na dzierżawę miejsc pod budowę ogólnodostępnych, szybkich stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pełnienie roli operatora oraz dostawcy usług ładowania na 31 Miejscach Obsługi Podróżnych. Zgłoszenia do 1 kwietnia br. Okres dzierżawy to 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat.

Przetarg na dzierżawę miejsc do ładowania dotyczy MOP-ów o obecnej funkcji podstawowej (z miejscami postojowymi i sanitariatami), zlokalizowanych na drogach sieci TEN-T, w ciągu autostrad A1, A2, A4 i dróg ekspresowych S3, S7, S8, S17, S19 i S61.

Lista MOP-ów objętych przetargiem:

  • A1 – Starcza Wschód i Zachód, Gorzelanka Wschód i Zachód, Wierzchowisko Wschód i Zachód (wszystkie w woj. śląskim),
  • A2 – Ciosny Północ i Południe (woj. łódzkie),
  • A4 – Krajków Północ (woj. dolnośląskie), Prószków (woj. opolskie), Paszczyna Południe, Chotyniec, Hruszowice (trzy w woj. podkarpackim),
  • S3 – Lisiny Wschód i Zachód (woj. lubuskie), Przybiernów Wschód i Zachód (woj. zachodniopomorskie),
  • S7 – Zbójecka Góra (woj. małopolskie), Pepłowo Wschód i Zachód (woj. mazowieckie),
  • S8 – Ochędzyn i Niwiska (woj. łódzkie),
  • S17 – Niwa Babicka (woj. lubelskie),
  • S19 – Kamień Wschód i Zachód (woj. podkarpackie), Janów Lubelski Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
  • S61 – Górki Wschód i Zachód (woj. podlaskie), Niekrasy Wschód i Zachód (woj. warmińsko-mazurskie).

Na każdym MOP-ie przewidziana jest budowa szybkich stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych. Dla tych pierwszych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW. Dla pojazdów ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW (MOP-y na sieci bazowej TEN-T). Wyjątkiem będzie MOP Zbójecka Góra na S7, który leży na sieci kompleksowej TEN-T i docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

Zmiany w warunkach przetargu

Jednym z największych wyzwań przy tworzeniu stacji ładowania na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) jest konieczność zapewnienia odpowiedniego przyłącza energetycznego o wystarczającej mocy. Koszt takiej inwestycji jest bardzo wysoki, dlatego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚ) planuje uruchomienie programów wsparcia.

Dwa kluczowe działania to:

  • Dofinansowanie budowy przyłączy energetycznych – skierowane do Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (OSD).
  • Wsparcie finansowe na budowę stacji ładowania dużej mocy – przeznaczone dla Operatorów Stacji Ładowania (OSŁ).

W nowych wymaganiach przetargowych uwzględniono uwagi operatorów stacji, firm paliwowych oraz stowarzyszeń branżowych. Wprowadzono możliwość częściowego rozwiązania umowy dzierżawy przez inwestora w dwóch przypadkach:

  • Jeśli otrzymane warunki przyłączenia do sieci nie przewidują doprowadzenia niezbędnej infrastruktury do zasilania stacji ładowania dla pojazdów ciężarowych.
  • W sytuacji, gdy inwestor nie uzyska dofinansowania na budowę takiej stacji w ramach konkursu NFOŚ.

W odpowiedzi na postulaty branży, wprowadzono także regulacje dotyczące zabezpieczenia miejsc postojowych dla elektrycznych ciężarówek. Przy stanowiskach do ładowania zostaną zamontowane szlabany lub słupki parkingowe, które zapobiegną zajmowaniu tych miejsc przez pojazdy z silnikami spalinowymi.

Elektryki naładujesz na kolejnych MOP-ach o funkcji komercyjnej

Do końca 2025 roku, na siedmiu MOP-ach wyposażonych w stacje paliw tradycyjnych i gastronomię, zgodnie z zawartymi umowami dzierżawy, zostaną uruchomione stacje ładowania dla pojazdów osobowych o łącznej mocy co najmniej 300 kW.

Dotyczy to MOP:
A2 – Ostrów Kania Północ i Południe (woj. mazowieckie),
S6 – Kamień Północ i Południe (woj. pomorskie),
S19 – Obroki Wschód i Zachód (woj. lubelskie),
S17 – Pilawa (woj. mazowieckie).

Planowane przetargi na dzierżawę MOP o funkcji komercyjnej

W tym roku GDDKiA planuje także ogłosić przetargi na dzierżawę 48 MOP-ów o docelowej funkcji komercyjnej. Wyłoniony dzierżawca będzie miał obowiązek wybudowania stacji paliw konwencjonalnych oraz gastronomii.

Warunki przetargu przewidują też możliwość wybudowania ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, zgodnych z zapisami AFIR. Dla MOP-ów na sieci bazowej TEN-T dla pojazdów osobowych to cztery miejsca (cztery punkty) o docelowej, łącznej mocy 600 kW, w tym min. dwa punkty po 150 kW, a dla ciężarowych docelowa, minimalna łączna moc to 3600 kW, w tym dwa punkty ładowania o mocy min. 350 kW. Dla MOP-ów na sieci kompleksowej TEN-T docelowa, minimalna łączna moc ładowania to 1500 kW (w tym punkt ładowania o mocy 350 kW).

 

/Źródło: GDDKiA/